Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Så at det var planlagt noen SATSNING på Værnes fra Avinor sentralt har jeg ikke så veldig god tro på....



Slik jeg leser artiklene om denne saken er det jo ikke slik at Avinor ikke ønsker utvide, men at de ganske ønsker en rimeligere løsning enn det lokalpolitikerne vil ha. Og det er jo tross alt Avinor som betaler og ikke kommunen

Ellers er det vel noen flyplasser rundt omkring i landet hvor behovet for utvidelse kanskje er mer prekær enn TRD på kort sikt?

OSL er sprengt på non-Schengen, TOS er vel ganske kaotisk etterhvert og BGO har en halvferdig utenriksterminal. Legg da til at BOO må bygges fra scratch
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

OSL er sprengt på non-Schengen, TOS er vel ganske kaotisk etterhvert og BGO har en halvferdig utenriksterminal. Legg da til at BOO må bygges fra scratch

Derfor jeg mener Avinor sitt konsernstyre kom med et; Ånei!.... Da kan vi ikke bygge ut på Værnes... Usaklig kommentar, men trolig sant. - Avinor sliter nok ikke med å bruke pengene på noe om dagen.

For Værnes sin del går vi glipp av nye selskaper på utlandstrafikken på grunn av mangel av innsjekkingsfasiliteter og utlandsterminal, samt fraktselskaper.
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

nye utbygginger på Oslo lufthavn, prosjekt med ny lufthavn i Bodø og Mo i Rana,

En liten saksopplysning i den forbindelse som egentlig ikke har noe med Værnes å gjøre; Avinor har for tiden ikke penger å bruke på ny flyplass for Mo i Rana og saken ligger derfor i samferdselsdepartementet til utredning. Mye tyder på at den ligger veldig godt der.
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

For Værnes sin del går vi glipp av nye selskaper på utlandstrafikken på grunn av mangel av innsjekkingsfasiliteter og utlandsterminal,

Hvilke selskaper/ruter har egentlig TRD gått glipp av på grunn av dette?
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Vil trekke frem denne fra 2008.
https://www.tu.no/artikler/avinor-ofrer-trondheim/243543

Det har ikke blitt gjort noe med bagasjehallen der WGH (tidligere SGH) mottar bagasje etter bag drop, samme antall binger - 23, eneste er at Norwegian sin bagasje sendes til en (midlertidig/)permanent bagasjehall nr. 2 i dagens utlandsterminal som Aviator benytter til sine selskaper.

Nå står Værnes (i) ovenfor store utfordringer kapasitetsmessig, spesielt på innsjekk.
Når flyplassen ble utbygget/renovert i 2011-2013 ble ALL innsjekk av utland/charterfly flyttet fra terminal B til terminal A, noe som gjør at med en gang det er 1 - ET charterfly som enten må bruke manuell innsjekk/bag drop der alle må stå i kø for å sjekke inn eller sende bagasje, så blir det propp i ved innsjekk og der er svært lite plass igjen, noen ganger står køen ut døra.

Men det verste har ikke kommet, fra og med 3. Juni starter Finnair opp og vil dermed ta to ekstra drilleskranker settes inn ved bag drop for å ta unna de minimum innsjekkskranker som de krever. Dermed kan det ikke være noen som helst andre charterfly som kan sjekkes inn på samme tidspunkt, det er ABSOLUTT INGEN andre skranker ledig, knapt nok bag drop ledig for de selskapene som allerede flyr.

Ellers er det ikke kapasitet for Widerøe på den ¨nye¨ commuterteminalen - Terminal Vest med sine gate 25-29, under Widerøes peak-hour mellom 08:10-08:20 da må det tas to gater med bru fra Terminal A.

Samt, så må til tider fly som kommer fra schengen/non-schengen holde igjen deboaringen/boardingen pga av kryssing av pax som kommer fra schengen/non-schengen. Dagens Non-schengen fasiliteter for avgang ligger i den motsatte enden i utlandsterminalen som for ankomst fra non-schengen.

Dette er bare noen av utfordringene etter at den fulle utbyggingen på 1,5 miliarder ble lagt på is og en mindre på 350 milioner ble gjort ferdig i 2013.
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Arkitektkontoret Nordic har fått i oppdrag å tegne ny terminal på Trondheim lufthavn Værnes - men ingen investeringsbeslutninger er tatt:

Det er arkitektkontoret Nordic – Office of Architecture - tidligere kjent som Narud Stokke Wiig, som har fått oppdraget i samarbeid med COWI og Norconsult. De starter arbeidet i tett samarbeid med Avinor før sommeren.

Prosjektet skal gi svar på hvordan en framtidig terminal bør bygges og utformes.

[...]

Utbyggingsprosjektet skal gi en mer moderne flyplass som kan håndtere flere reisende, har plass til et bedre kommersielt tilbud og er mer effektiv å drive. Samtidig skal utvidelsen og driften skje så miljøvennlig som mulig.

Derfor skal mest mulig av eksisterende bygg brukes videre, og eventuelle overskuddsmasser og rivingmasser, gjenbrukes i størst mulig grad. Avfallshåndteringen på flyplassen skal også forbedres, skriver samarbeidspartnerne i en e-post til Adresseavisen.

Tegner skissene for ny utbygging på Værnes (betalingsmur)
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Her heldigvis uten betalingsmur.

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...ernes?publisherId=17421123&releaseId=17886240

https://www.mynewsdesk.com/no/norco...r-oeker-kapasiteten-og-blir-groennere-3002859

https://nordicarch.com/press/trondheim-lufthavn-vaernes-utvider-oker-kapasiteten-og-blir-gronnere

Etter det jeg kjenner til er dette en skisse fra 2019, ikke laget nå i forbindelse med tildelelse av skisseprosjektet, men det er jo sammme arkitekt som vant, så kan nok bli noe i «samme gata».

Illustrasjon: Nordic - Office of Architecture
 

Attachments

  • AB5B0ED2-4AFE-4E24-BC98-716668093850.jpeg
    AB5B0ED2-4AFE-4E24-BC98-716668093850.jpeg
    84.9 KB · Views: 1,115
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Sett bort fra den flotte lyssettingen, hva er nytt på skissen fra 2019?

Ut over kostnadsspørsmålet, finnes det gode argumenter for hvorfor ikke Terminal B i sin helhet ble omgjort til commuterterminal tilbake i 2013? Og at man videre kunne ha bygd en helt ny terminal med gangbroer til utenlandstrafikk der commuterterminal endte opp? Uten at jeg kjenner bygningsstrukturen såpass at jeg kjenner til om det fortsatt kan være realistisk å bygge om i ettertid.

Ut over dette mener jeg som reisende at den største akilleshælen til Værnes er at alt bygges så fryktelig smalt, sånn smått trykkende både ved innsjekk og i terminalen for øvrig sammenlignet med både OSL og nye BGO. Men klart, tomrom koster penger, spesielt når det ikke kan leies ut.
 
Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Er det kun nye og mer solide stands de driver å bygger her?

db3cb5186b38b48580067bcefbeb5a91.jpg
 
Last edited:
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Er det kun nye og mer solide stands de driver å bygger her?

db3cb5186b38b48580067bcefbeb5a91.jpg

Kun bytte av dekke!
Dekket har vært i elendig tilstand i lengre tid, spesielt på stand 40-41 ytterst mot taxebanen.
Stand 40 som Widerøe opf Finnair fikk i løpet 2019 ikke lengre parkere lengre bak på stand og taxe av stand selv, pga av det dårlige dekket, senere også delvis stengt... men plutselig den dagen da det ble kø til og fra de-ice-plattformen ble det helt greit å bruke den innerste taxebanen «over» stand 38-40.
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Det er foretatt enkelte investeringsbeslutninger, utenfor Avinors kontroll, som dessverre gir slike konsekvenser. De to investeringsbeslutningene, sett i sammenheng med hverandre, fremstår nok for etternølere også absurd, nå som de ser hva det fører til.
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Tenker du på ny lufthavn i Bodø og i Mo i Rana?

Espen

Ja. Avinor har jo nevnt disse, i kombinasjon med at man ligger på 90 % av trafikken pre-covid som årsaken til at de ikke er i stand til å investere ytterligere på kort eller lang sikt.
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

ser ut som all planlagt utbygging og modernisering av TRD settes på hold, da Avinor må spare penger.

https://e24.no/naeringsliv/i/WRP282...rste-fall-bli-noedt-til-aa-stenge-en-flyplass

Dette er synd, ser at både innenlands og utenlands har kapasitetsproblemer til tider. Spesielt utenlandsdelen er så full av lappverk og brakkefølelse at man ønsker egentlig å ikke å oppholde seg der.

Har ved ankomst fra LGW f.eks blitt stående i passkø ute i Desember klokka 2230. Det tar litt tid på trykke en full 737 gjennom passkontroll...
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Har ved ankomst fra LGW f.eks blitt stående i passkø ute i Desember klokka 2230. Det tar litt tid på trykke en full 737 gjennom passkontroll...
Passkontrollen er et kjempestort problem. Men innsjekk er også et stort problem, og siden terminalen er veldig smal er det også vanskelig å presse inn flere innsjekkingskranker som gjør at det ikke skal så mye til før kapasiteten på innsjekk blir sprengt.
 
Last edited:
Samtidig forventes Trondheim kommune å vokse med 16% frem til 2050. Bodø kommune skal til sammenligning vokse med 3,6 %. Trøndelag opp 10%, sammenlignet med Nordland som har negativ forventet vekst med -1,3%.

Behovene på Værnes har som regel vært "godt' timet med lavkonjunktur eller andre påvegynte prosjekter i kongeriket som har bundet midler. Ved sist runde i 2011 ble man vel tilgodesett med rundt 300 mill i forhold til det daværende reelle behovet på 1,5 millarder. Siden den gang kan man jo regne inn nye behov, inflasjon m.m.

Når midlene en dag kommer får man håpe at det er tilstrekkelig til å bygge helhetlig og for fremtiden, ikke bare dagens behov og evig sminking av brura. Commuterterminalen bør flyttes til Terminal B/utland og Terminal A forlenges der dagens commuterterminal står, inkl utenlandsdel helt i sør. Ny terminaldel bør inneholde nytt område for innsjekk og sikkerhetskontroll med bedre kapasitet og bredere romfølelse.
 
Last edited:
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Når jeg passerte innsjekk i dag, var hele WGH «sin» innsjekksiden stengt ned pga tekniske problemer med bagasjeanlegget, og alt var flyttet over til Aviator «sin» side som har 1 trillesktanke, 3-4 bagdrop og tre faste skranker, dette til ALL trafikk, heldigvis var det «bare» vanlig trafikk og ikke KLM og charter. Dette skjer ofte høre og ser jeg.

Hvis jeg ikke husker feil, var det i sommeren 2022 så var hele «WGH-siden» stengt i flere uker pga bagasjeanlegget, da var det både WF/SK/DY/KL/BT/AY/W6 og charter (nesten alle iallfall) samtidig på nevnte 3-4 selvbetjente bagdrop, 3 faste skranker (+ trillesktanke hvis du fjerner en bagdrop.)

Oppå dette kommer det et spesialbånd som fungerer sånn halvveis, sånn når det selv ønsker.

Lurer på hvordan det skal gå når det blir SkiVM i 2025 🙈.


Og ja som Novair skriver, noe må gjøres.
 
Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Endelig har Avinor funnet penger til utbygging av Trondheim lufthavn Værnes:

https://www.adressa.no/nyheter/tron...r-aa-bygge-ut-passasjerterminalen-paa-vaernes (betalingsmur)

Første trinn er 1000 kvadratmeter ny terminal. Den vil skje på sørsiden av dagens Terminal vest, langs Nordlandsbanen. Området er allerede forberedt for utbygging, noe som ble gjort da Avinor anla flyoppstillingsområdet i vest og den nyeste delen av innenlandsterminalen.

Utvidelsen nesten fordobler arealet av dagens Terminal vest, som er på 1350 kvadratmeter.

Den gir plass til to nye gater – utganger mot flyoppstillingsplassene utenfor. Det betyr etter alt å dømme at Terminal vest, som i dag først og fremst brukes av Widerøes mindre fly, skal ta imot større Boeing 737- og Airbus 320neo-fly. Disse har 50–70 flere seter enn Widerøes største fly, jetfly av typen Embraer 190–E2.

...

– Bagasjekapasiteten er utnyttet til det maksimale. Det er utfordrende. Vi må ta et valg og finne en midlertidig løsning for å håndtere bagasjen, sier Kristin Sørnes, som er Avinor operative sjef for terminalen på Værnes. Hun er også koordinator i utbyggingsprosjektet.

En slik bagasjeløsning må på plass før Avinor kan starte en større utbygging av terminalen på Værnes.

Løsningen som er skissert, etter at utvidelsen i vest er ferdig, er å bygge en midlertidig bagasjehall utvendig der dagens gate 37 ligger. Hallen planlegges slik at den kan brukes også ved en større terminalutbygging på Værnes.

– Men før vi tar gate 37 må vi ha en ny gate og mer plass, sier Sørnes.

Byggestart er planlagt tidlig i 2025 med ferdigstillelse i løpet av året.
 
Back
Top