Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Vel, spartansk eller billig, hvor mange ville vært villige til å betale ekstra i lufthavnavgifter format TOS skulle fått en «fancy» tak?

Godt poeng , mangler bare litt snø på innsiden? Eller kaller de det sne der oppe i nord?

1. Fint at det er åpnet. Stort sett bra. Ikke glem at det viktigste (baggasje/toaletter/gates) kommer.
2. Trangt som fy og pinlig tak. Dette ville man ikke godtatt på OSL, BGO eller TRD. Eller BOO/MQN når de kommer. Men - bra gjort av lyssetter, når det først skulle spares. Nå er ikke TOS verdens navle, og så lenge man bygger ut litt tidligere neste gang behovet melder seg, så kan det her bli bra.

Last edited:

Det brukes bokmål som skriftspråk, også i Tromsø.

Hvorfor føler jeg at jeg har sett dette før? Den passkontrollen ser veldig ut som før?

Vel, spartansk eller billig, hvor mange ville vært villige til å betale ekstra i lufthavnavgifter format TOS skulle fått en «fancy» tak?

Økonomer fornekter seg ikke..! Jeg betaler gladelig litt ekstra for å få akseptabel standard på ting.

Ventemøblene, altså stolene, har polyurethan skum rygg og seter, steinharde.
Dette er de samme stolene som på Reykjavik. Etter min mening er de beste ventemøblene, gate seating på engelsk, å finne på Torp og Værnes, skinnmøbler Porsche Design. Men de aller fleste har vel ikke et øyeblikk tenkt på hva slags stoler det er i terminalen. Men, fargen var fin på Tromsø.

Nå er ikke TOS verdens navle, og så lenge man bygger ut litt tidligere neste gang behovet melder seg, så kan det her bli bra.

Da er det vel antakelig bare å sette igang! Prognosene er enda flere vinterturister.

Allerede snakk om neste skritt.
Artikkel i Nordlys idag.

Det ønskes 100 mill for å bygge ut terminal mm. med to nye gater i nordenden. Må ta noe av parkeringsplassen for å bygge ut der. Venter svar fra styret i Avinor i Februar om det er "positive" signaler eller ikke.

Har Avinor konkludert?

Og aldri har det tatt så lang tid å få bagasjen sin som i dag. Er det noen logisk innkjøringsgrunn til at de enten brukte det ene eller det andre bandet, med alt for mye bagasje, fra flere fly?

Og aldri har det tatt så lang tid å få bagasjen sin som i dag. Er det noen logisk innkjøringsgrunn til at de enten brukte det ene eller det andre bandet, med alt for mye bagasje, fra flere fly?

Høres lovende ut... :P

Om det tok mer enn 1 time og 20 min, som jeg ventet sist jeg var i TOS, så er de god :P Tipper at stuerne er uvant og velger det enkleste båndet, går seg vel til.

Det var tilsvarende, ja. Bagasjen gikk i kork, på grunn av mengdene. Fra et fly kom (etter hvert) den første bagasjen 40min før de siste koffertene. I mellom og etter, bagasje fra tre andre fly. Det andre bandet sto stille. Senere på dagen kom all bagasjen ut på det andre bandet...

Det var tilsvarende, ja. Bagasjen gikk i kork, på grunn av mengdene. Fra et fly kom (etter hvert) den første bagasjen 40min før de siste koffertene. I mellom og etter, bagasje fra tre andre fly. Det andre bandet sto stille. Senere på dagen kom all bagasjen ut på det andre bandet...

Håper dette er innkjørings-relatert...

MEN. Jeg sa med en gang jeg så at det kun var to bånd på tegningene for noen år siden: Det er for lite på sikt. Burde vært 3.

Reiste LHR-OSL-TOS på onsdag og vi sto i en halvtime for å få kofferten... Ikke imponert. Og som vanlig betyr PRIORITY på en SAS bagtag at man får den sist.

I tillegg gir båndet bagasjen god fart ut fra toppen så bagasjen kommer flyvende ned i en stålkant. Her kommer det til å knekkes bagasje. Endte med at noen skiturister sto å tok imot koffertene.

http://cloud.tapatalk.com/s/64277c0ee4f7d/Snapchat-1195679673.mp4

Men funker med ski og barnevogner sammen med bagasje, så den delen har de fått til. Er fortsatt en luke for spesialbagasje. Båndet håndterer naturlig nok ikke alt, dyr feks.

Last edited:

Er det noe nytt at båndet skal håndtere ski og barnevogner? La merke til at lufthavnsjefen poengterte dette på TV dagen det ble tatt i bruk. Mener nå at ski og vogner har kommet på det gamle innenlandsbåndet i alle år, eller tar jeg helt feil? På utland var det et hull i veggen med ei sklie der de sendte ukurante ting, mens på innland måtte de åpne skyvedøra ut til flyside, med vaktselskap til å passe på, hvis det var elektriske rullestoler, dyr osv.

Back