Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Takk for bilder. Blir den tidstypiske glasskunsten tatt vare på, og ev. annen "løs" kunst? Avinor får være glad de ikke ble stoppa av riksantikvaren.

Det hang "i min tid" noen historiske bilder av eksotiske gamle fly bortetter gangen der, ser de er borte på bildene fra HFH. Kanskje ligger alt på et lager ett sted?

Trangt om plassen … ikke at det er noe nytt på TOS.
SK4414 OSL-TOS måtte tirsdag stå å vente i 30min før de til slutt fikk ledig stand på TOS.

Begynner å ta form.. Blir fint mot sør (glassfasaden)
473b6efc8c804a7b13ee2d0b594e0dc6.jpg
bb395e771233c419f194f80cc103c7d5.jpg
f71e394ecbc946bef7f90afa18dd25a1.jpg
6f31c90d04e8bad58fd024c99ef4f995.jpg
afafb003ce18cde2440bf6783cba6c30.jpg
cdcbc80a03b7769d12996b442db4a9c9.jpg

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk

Skikkelig Polar flyplass med snødekke innvendig ! :cool:

Litt såpeskum-snø og "nordlys" i himlinga, på internasjonal ankomst hadde nok gjort seg.

Det går radig fremover, Consto er effektive!
Da jeg var der sist (nå en mnd siden) var det helt tett bygg, så de har begynt med arbeider inne i terminalen for fullt. Har dessverre ingen bilder, men den gamle terminalen blir også nå oppgradert, og de har fått lagt parkett i bambus innenfor sikkerhetskontrollen av alle ting. Bambus er jo en plante det vokser mye av i arktiske strøk, og den blir sikkert veldig holdbar når folk begynner med piggsko til vinteren:headbang. Men bra de får ordna på gulvet, masse løse fliser og i alle farger og fasonger.

Noen som vet om det ligger i planene å skifte ut/restaurere de eksisterende gangbroene? Nesten samtlige ruter er punkterte, og himlingen faller fra hverandre bokstavelig talt.

Da jeg var der sist (nå en mnd siden) var det helt tett bygg, så de har begynt med arbeider inne i terminalen for fullt. Har dessverre ingen bilder, men den gamle terminalen blir også nå oppgradert, og de har fått lagt parkett i bambus innenfor sikkerhetskontrollen av alle ting. Bambus er jo en plante det vokser mye av i arktiske strøk, og den blir sikkert veldig holdbar når folk begynner med piggsko til vinteren:headbang. Men bra de får ordna på gulvet, masse løse fliser og i alle farger og fasonger.

Noen som vet om det ligger i planene å skifte ut/restaurere de eksisterende gangbroene? Nesten samtlige ruter er punkterte, og himlingen faller fra hverandre bokstavelig talt.

Nå er jeg ikke ekspert på området, men helt tilfeldigvis har jeg undersøkt skjærefjøler intensivt den siste tiden, og bambus er her "the go to" material fordi det er såpass hardt. Så vidt jeg kjenner til fra husbygging, er også den typisk "arktiske bjørka" (i motsetning til bambusen) svært myk og dermed antakeligvis ikke egnet til offentlige bygg. Jeg mener, siden den ikke egner seg til vanlige familiehus heller... Piggsko er neppe godt for noen tregulv, men om det skulle være noen så er vel bambus det mest bærekraftige og hardføre du kan velge. Tror jeg ^_^ (PS: til tross for å være "innfødt" tror jeg aldri jeg har sett eller hørt om noen som velger å reise til/fra flyplass med faktiske piggsko, om enn har man på seg et bar brodder man kan fjerne i det man går inn i et hus. Men du tenker kanskje på idiot-turister?)

Bambus er hardt ja, men det hjelper vel lite når den var tilsynelatende ubehandlet og hvert bord hadde avrundet kant, da blir den full av skitt og sikkert vanskelig å vaske. Men Avinor har nok tenkt igjennom dette nøye, men de kunne jo valgt de samme flisene de har lagt i den nye comuterterminalen tenker jeg i hvert fall. De ender nok bare med å slipe det i ny og ne som de gjør på OSL :)

Har hørt det har knasa under noen på TOS i vinter ja, men ingenting slår de franske turistene med kramponger beregnet til brevandring med lange spisser jeg så på KIWI rett ved Storgata i vinter. Jeg slet med å holde maska:p

Da jeg var der sist (nå en mnd siden) var det helt tett bygg, så de har begynt med arbeider inne i terminalen for fullt. Har dessverre ingen bilder, men den gamle terminalen blir også nå oppgradert, og de har fått lagt parkett i bambus innenfor sikkerhetskontrollen av alle ting.

Det er bra å høre! Gjerne del om noen har bilder :)
Bambus blir fint da ^^

Hmm, har ikke hørt noe om dette, men har virkelig håpet... Helst hadde jeg trodd de ville rive de å bygge nye siden de er så falle-ferdig og gamle.. Og alt anne blir jo restaurert/nytt på terminalsiden. Men i alle fall må de vel kunne ruste de opp litt.

Flere små "milepæler" som kommer nå.

- Ombygging 2 etg. terminal A skal være ferdig innen 31/8.
- Montering av gangbroer begynner 1/9.
- Midlertidig innsjekk i nord av ny-terminalen. Klart for drift 21/10.

Håper inderlig de snart blir ferdige, typisk Norsk planlegning i midlertidig plasthall igår. 1:25 fra on block til SK4425 taxet ut igjen.
Alle pax av, LYR-OSL pax måtte hente bagasje, tollklarere, levere på nytt til gjennomlysning, ny sikkerhetskontroll, sammen med lokale TOS-OSL pax. Huff for et styr, skal jeg fra LYR en annen gang skal jeg iallefall fly LYR-OSL direkte

Kunne det i 2022 ikke godt an å "lose" LYR-OSL gjennom uten alt dette styret.

Håper inderlig de snart blir ferdige, typisk Norsk planlegning i midlertidig plasthall igår. 1:25 fra on block til SK4425 taxet ut igjen.
Alle pax av, LYR-OSL pax måtte hente bagasje, tollklarere, levere på nytt til gjennomlysning, ny sikkerhetskontroll, sammen med lokale TOS-OSL pax. Huff for et styr, skal jeg fra LYR en annen gang skal jeg iallefall fly LYR-OSL direkte

Kunne det i 2022 ikke godt an å "lose" LYR-OSL gjennom uten alt dette styret.

Nei er svaret!
Når dere landet på TOS krysset dere en ytre Schengen-grense,
dermed er det fult kjør. Eneste måten å ha sluppet dette, er at flyet ikke har tatt på andre pax enn fra utenom Schengen.

Nei er svaret!
Når dere landet på TOS krysset dere en ytre Schengen-grense,
dermed er det fult kjør. Eneste måten å ha sluppet dette, er at flyet ikke har tatt på andre pax enn fra utenom Schengen.

Slik de har gjort er svaret ditt riktig, men, det burde gå an å lage en korridor hvor transferpax gikk rett inn igjen i klarert sone. 1 Security vakt til å passe at de går rett, så hadde det vært løst.
Dette med tanke på at plasthallen var tom når den ble satt opp og alt inni er løsvegger.
Ser at SK4425 er satt opp med :55 mins turnaround, men i sep har den vel ligget på ca 1:20 i snitt.

Slik de har gjort er svaret ditt riktig, men, det burde gå an å lage en korridor hvor transferpax gikk rett inn igjen i klarert sone. 1 Security vakt til å passe at de går rett, så hadde det vært løst.
Dette med tanke på at plasthallen var tom når den ble satt opp og alt inni er løsvegger.
Ser at SK4425 er satt opp med :55 mins turnaround, men i sep har den vel ligget på ca 1:20 i snitt.

Man må fortsatt tollklarere bagasjen. Da er man blitt 'uren' og må gjennom ny sikkerhetskontroll. Og neppe mange som reiser med kun håndbagasje fra Svalbard.

Man må fortsatt tollklarere bagasjen. Da er man blitt 'uren' og må gjennom ny sikkerhetskontroll. Og neppe mange som reiser med kun håndbagasje fra Svalbard.

Det er jeg klar over, men har selv loset pax direkte fra Non-Schengen utenfor de "uvaskede" og til innenriks. But case closed

Det er jeg klar over, men har selv loset pax direkte fra Non-Schengen utenfor de "uvaskede" og til innenriks. But case closed

Hvis det er OSL du snakker om, så gikk dere gjennom passkontroll inn til Schengen og krysset inn til innland via Domestic Transfer OG kom fra en non-Schengen destinasjon som hadde ¨godkjent¨ security kontroll for transfer videre inn til Schengen/Innland, OG flyselskapet var SK/WF/FS/DY(/EK).

Kommer du fra utlandet inn til Norge og skal videre, SKAL man via TOLL-slusen, noe som er via ankomsthallen for alle andre flyplasser enn OSL, der DT er et alternativ for SK/WF/FS/DY(/EK).

Hvis det du sier var for en annen flyplass i Norge, så har det skjedd en STOR feil!

Var selv på TOS på søndag...

Kø nesten ut inngangsdøra på for få automater til innsjekk. Great. (ny innsjekk i ny terminal 1 etg så fort som mulig ja takk =)).
Kø nesten til ut døra ved security. Great. (vet ikke om de skal gjøre mer her? Håper det...)

To SK flights og 1 DY ila kort tid. Var tettpakket med folk fra G22 til G24, knapt plass å gå i mellom. Håper VIRKELIG de skal flytte bort disse idiotiske butikkene mellom G21-G22 slik at man kan få mer plass til sitteplasser for å få folk bort fra "gangveien". Er rett og slett for smalt i denne terminalen når det er fulle fly (når det er på fly som er større enn "småfly" fra WF) som har avgang i nærheten av hverandre, slik som det er bygd ut med så få sitteplasser nå.

G21 har knapt noen stoler i det hele tatt, men håper det kommer mer....
Eneste gate med god plass rundt er med nye G20. Og ut ifra bildene virker plassen rundt G19-G18 på "utland/innland" til å være godkjent.

Kan ikke VENTE på at alt dette er ferdig, og håper virkelig at de har planen for en god planløsning som faktisk kan fungere i mange år, ikke bare er "akkurat greit nok" til 2023, men for lite i 2025.

Akkurat nå er TOS en dritt flyplass å være på :P

Ny artikkel fra Nordlys (amedia +-sak for de som har det) https://www.nordlys.no/overtar-den-...det-din-tur-det-er-siste-skrik/s/5-34-1676275

Ny terminal åpner i januar, og de håper å bruke en av de nye gatene til julerushet allerede. Står ganske mye i artikkelen om hva som dukker opp. Masse ny innsjekk, OSL-style bagasjebånd, og ja, de butikkene som blokkerer passasjerflyten på gamle terminalen skal bort. Også masse nye toaletter da.

For å spare på takplateutgiftene er TOS designet med «industriell» look :lol:

Men ja, det kommer til å være jævlig frem til medio januar.

Og for de som lurte om den «midlertidige utenlandsterminalen» (les: plasthall) vil bestå, så er svaret ja. Gammelterminalen skal bygges om, og denne vil ikke åpne før desember 2023. Og om trafikken har økt nok innen da….

Last edited:

Hvis det er OSL du snakker om, så gikk dere gjennom passkontroll inn til Schengen og krysset inn til innland via Domestic Transfer OG kom fra en non-Schengen destinasjon som hadde ¨godkjent¨ security kontroll for transfer videre inn til Schengen/Innland, OG flyselskapet var SK/WF/FS/DY(/EK).

Kommer du fra utlandet inn til Norge og skal videre, SKAL man via TOLL-slusen, noe som er via ankomsthallen for alle andre flyplasser enn OSL, der DT er et alternativ for SK/WF/FS/DY(/EK).

Hvis det du sier var for en annen flyplass i Norge, så har det skjedd en STOR feil!

Feil og feil. Alle berørte instanser var informert og godkjente det.
Finnes heldigvis fortsatt folk som kan bruke hodet

Back