Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Etter å ha vært i møte med OSL sin T2 avd. idag kan men vel med hånden på hjertet si at man går en "mørk" fremtid (bokstavelig talt) i møte. Skal forhøre meg om plantegningene kan deles, men uansett kan jeg si at det vil skje mye på innsiden av kontrollen mellom G28 og G36 de neste månedene.

Det kommer opp en ny vegg på innsiden som vil dekke og fjerne all utsikt nordover, dog vil ikke dette være klart før i September. Men uansett vil det mellom 1JUN - 1SEP være massevis av arbeid og "go'gatene" vil stenges :D

Utbyggingen av OSL mot 2017

Da åpner de nye fjernoppstillingsplassen og taksebane i morgen
Ligger en ny animasjon om dette fra OSL på Youtube, men sliter med linkingen

I følge OSL på Facebook er de nå ferdige med ombyggingen av tollen

VG bruker overskriften "Buss for fly på Gardermoen", men mener nok buss til flyene

Flyplass-sjef Nic Nilsen var med på lasset fra gamle Fornebu.

Nå ser han sin byggeskikk-prisvinnende aerodrom bli forvandlet til en byggeplass med gjerder, gravegrøfter, provisoriske kjøreveier og midlertidige brakkebygg ute på asfalten, som skal huse flyreisende på vei fra buss til terminalbygg.
https://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10117435

Det det blir nok bra om dette systemet blir videreført: Ingen som vil regne, og ting blir mye dyrere..

I følge OSL på Facebook er de nå ferdige med ombyggingen av tollen

Det var en fornøyelse å få mer plass. Merket det godt når vi kom hjem med handlebagene til kona :stir

Den trange korridoren forbi rød og grønn tollsone er utvidet godt noe som gjør at du ikke føler at du blir presset gjennom en trakt.

Om det ikke akkurat tar form, så har de i hvertfall kommet et godt på vei med å fjerne dekket for den nye piren
ImageUploadedByTapatalk1372623767.109472.jpg

Byggegropa for den nye avgangshallen
ImageUploadedByTapatalk1372623828.586066.jpg

Ellers var det gjort en liten omkjøring ved kassene ved taxfree. Langs nord og vestveggen var det kommet ti eller deromkring, såkalte Fast Track kasser. Som var mindre enn de ordinære. Hva som kvalifiserte til Fast Track aner jeg ikke men gikk i hvertfall greit med full kurv. Vil uansett hjelpe på kapasiteten i rushet

La merke til at det var kommet 4-5 nye sikkerhetskontrollsluser med nye maskiner. Så vidt jeg kunne se ved første øyekast så er det mindre plass både til å pakke ut og pakke sammen. Synd om det er tilfelle og investerer i noe nytt som funker dårligere enn det de har. OSL har jo så langt vært flinke til å organsiere security.

Ser de nå har begynt å støpe der de bygget pir Nord.

Trodde de allerede nå skulle dekke til vinduene mot nord der, men det er tydeligvis ikke ennå

Plata kommer etter sigende på 1/9.

Anleggsområde Provisorisk vegg nord
Etablering av provisorisk vegg mot Pir nord.
Status inneværende døgn: Forberedende arbeid startet.

Last edited:

Morsom kaptein på SK4723.
Pga at det bygges ett nytt kjøpesenter her på Gardermoen beklager vi at det idag ble buss til flyet. ;-)

Altså det bør jo ikke ta fire år å smelle opp en liten utvidelse av piren. Det hele ser jo så minimalistisk ut. Men er vel litt typisk Norge det her, stykkevis og delt. Kan jo godt hende de bruker litt lenger tid enn nødvendig pga at det er en flyplass. Og kjenner jeg Gardermoen rett vil jo det nye arealet bli 85% butikker.

Back