Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg spør igjen jeg; blir transfer fra utland til innland forenklet som en del av utbyggingen? Vet jo at mange velger å fly utenom OSL nettopp på grunn av dette i dag.
 
Utbyggingen av OSL mot 2017

Det avhenger vel ikke så mye av utbyggingen, men om myndighetene velger å bruke hue eller høre på våre eminente tollere som blir frastjålet 14 smuglerbiler fordi de ikke engang fjerner tennluggen. De har jo skikkelig peiling...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er tungvint, men jeg sliter litt med å se en god løsning som trygger både toll- og sikkerhetsaspektet i tillegg til pasasjerenes komfort.
På større flyplasser kan man feks sende alle gjennom tollen, og sile ut innenlandsreisende på BC eller billett. Men hvordan ser du for deg at det skal være på Fagernes eller Røros?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?

Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?

Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt.

Jo. Men da må man gjennom ny sikkerhetskontroll også, ettersom man har vært i kontakt med kofferten som kan inneholde ting som ikke er velkommen ombord.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?

Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt.

Egen bagdrop på denne måten fantes tidligere. Er det ikke nevnt tidligere i denne tråden også?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Når det gjelder selve T2 utbyggingen så er det en katastrofe! Skulle vært gjort som det opprinnelig var tenkt med en ny parallell terminal som kunne blitt oppført uten å ødelegge og forstyrre den eksisterende, samtidig som videre utbygging kunne gjøres etterhvert som behovet oppstår. Når dette makkverket er ferdig vil kapasiteten allerede være sprengt :headbang
Men dessverre kan vi takke våre egne sjefer i SAS og Norwegien i samråd med det grådige Avinor. Er flaut å være norsk ..... Skamme seg!!

En ny terminal er dyrere i anlegg og drift, og blir ikke like enkelt for passasjerene som én terminal.

Estetisk sett hadde en pararell pir med gater vært det beste, men innsjekk og bagasjeutlevering bør ligge i samme bygg for alle passasjerer.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

En ny terminal er dyrere i anlegg og drift, og blir ikke like enkelt for passasjerene som én terminal.

Tja .... dette er jo en myte eller i beste fall en sannhet med modifikasjon...

Om vi tar med alt styr denne løsningen medfører for eksisterende terminal under byggetiden samt at den ferdig utbygget kommer til å være for liten så blir det en dyr og tungvind løsning.
Men de "blåruss" som presset igjennom denne løsningen kommer til å ha forduftet for lenge siden når dette blir synlig i 2017 :cool:
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Melding fra moderator:
Diskusjonen rundt behov for betjent toll er flyttet til egen tråd i småprat.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er litt vanskelig å se på bildene og filmen, men vil det nå bli bygget gater med to broer?

Blir stadig flere heavys på OSL og to broer må da være fremtidsrettet. Noen som vet?

Tenkes det også A380 størrelse på ytterste gate, pir nord? Selv om ikke flyplassen forøvrig ikke er klar, og trafikkgrunnlaget ikke er der i dag...

Sendte de spørsmål på facebook siden deres angående bygging av gater med dobbel bro, og fikk til svar at det ikke var planlagt noe sånt..:headbang
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Sendte de spørsmål på facebook siden deres angående bygging av gater med dobbel bro, og fikk til svar at det ikke var planlagt noe sånt..:headbang

Ja, det forbauset meg ikke når det gjelder OSL... Igjen rygger man inn i fremtiden!

Derimot så regner jeg med dem har tenkt nøye igjennom og planlagt stor taxfree og nok område til butikker, som gir leieinntekter...

Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen..
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen..

Da er det vel klart at de ikke sater på A380 på OSL hvertfall.

Selv LHR T5 som har stor andel widebodies har kun doble bruer på de gatene som er bygget for A380. Brua står normalt på dør 2 ved avgang, dør 1 ved ankomst noe som har funket greit nok når jeg har reist. Sjelden kø i selve brua, og fasttrack i gaten gjør at de som reiser F/C ikke blir "belastet" nevneverdig med å omgås vanlige folk.

Tidsmessig tror jeg ikke det er veldig mye å spare ved avgang siden alle economypassasjerene uansett ville blitt loset ned samme bru. Ved ankomst er det litt mer å hente. Ved charter hadde det kanskje blitt en litt annen fordeling på bruk av bruer og boarding og større gevinst, men hva hjelper det når ingen boarder i den sevensen man blir bedt om uansett.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ja, det forbauset meg ikke når det gjelder OSL... Igjen rygger man inn i fremtiden!

Derimot så regner jeg med dem har tenkt nøye igjennom og planlagt stor taxfree og nok område til butikker, som gir leieinntekter...

Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen..

Ja, OSL ser ikke på brukerne som reisende, men som shoppere som skal ut å fly.

Kom i går hjem fra chartertur til Kypros, og på LCA ble TC sin A 330-300 plassert ved gate med dobbel bro, og jeg har aldri opplevd at deboarding og boarding av over 400 charterpassasjerer har gått så fort. En relativt liten men flott terminal.
Og når vi kom tilbake til OSL, så var det selvsagt noe galt med broen, så vi ble sittende i nesten 30 minutter før vi kom oss ut.:lol:
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Da er det vel klart at de ikke sater på A380 på OSL hvertfall.

Selv LHR T5 som har stor andel widebodies har kun doble bruer på de gatene som er bygget for A380. Brua står normalt på dør 2 ved avgang, dør 1 ved ankomst noe som har funket greit nok når jeg har reist. Sjelden kø i selve brua, og fasttrack i gaten gjør at de som reiser F/C ikke blir "belastet" nevneverdig med å omgås vanlige folk.

Tidsmessig tror jeg ikke det er veldig mye å spare ved avgang siden alle economypassasjerene uansett ville blitt loset ned samme bru. Ved ankomst er det litt mer å hente. Ved charter hadde det kanskje blitt en litt annen fordeling på bruk av bruer og boarding og større gevinst, men hva hjelper det når ingen boarder i den sevensen man blir bedt om uansett.

Er selvfølgelig ett nytte VS kostnadsspørsmål, men det burde bygges for fremtiden og da må da to broer være tingen.

To gater ytterst på piren, med to broer hadde mest sansynlig dekket hele behovet.
Opratører med C og F hadde fått egen bro til dem, og en full A333 fra DK med 405 pax til Palma hadde nok blitt boardet endel raskere med to inngangen.

Så kunne jo man vært i forkant ifm alle A380 som krysser verden over oss, og kanskje noen flere kunne gjøre som EK og tar en stopp mellom øst og vest. ( ja, litt drømmer i dette)
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Opratører med C og F hadde fått egen bro til dem...

Akkurat der er det et kost/nytte for den type fly som opererer i dag, så den store gevinsten der ser jeg ikke (SAS bruker jo helst ikke dør 1 til boarding), men som nevnt for charter er det helt klart en fordel og evt. fremtidig for A380, men det krever jo helt andre utbygginger også. Så akkurat denne saken synes jeg ikke er helt krise, det er bedre med ekstra gater (så man slipper buss) enn ekstra broer om man skal prioritere.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Akkurat der er det et kost/nytte for den type fly som opererer i dag, så den store gevinsten der ser jeg ikke (SAS bruker jo helst ikke dør 1 til boarding), men som nevnt for charter er det helt klart en fordel og evt. fremtidig for A380, men det krever jo helt andre utbygginger også. Så akkurat denne saken synes jeg ikke er helt krise, det er bedre med ekstra gater (så man slipper buss) enn ekstra broer om man skal prioritere.

Ikke uenig i det, men synes man burde slippe å prioritere mellom gater og broer, på Norges hovedflyplass. Av og til må vi i Norge kunne bygge godt nok i første runde!
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Så kunne jo man vært i forkant ifm alle A380 som krysser verden over oss, og kanskje noen flere kunne gjøre som EK og tar en stopp mellom øst og vest. ( ja, litt drømmer i dette)

Å bygge terminalen for flytyper som resten av flyplassen ikke kan håndtere, som ingen har uttrykt det minste ønske om å fly til Oslo og som ikke brukes på noen tilsvarende flyplasser, må være det tåpeligste forslaget til prioriteringer av investerings- og driftsmidler jeg har hørt på ei stund. Hvorfor skulle dagens brukere av flyplassen være det minste interessert i høyere avgifter, for at det ytterst på en pir skal vedlikeholdes ei bru som det ikke er planer om å bruke?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det må du få lov til å synes. Hvor tenker du å ta pengene fra?

Hvor mange milliarder var det Avinor hadde i overskudd i fjor?
Forøvrig er det sikkert fornuftig for OSL å gjøre seg mer attraktive i forhold til LH. ;)
 
Last edited:
Back
Top