Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?
Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt.
Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?
Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt.
Når det gjelder selve T2 utbyggingen så er det en katastrofe! Skulle vært gjort som det opprinnelig var tenkt med en ny parallell terminal som kunne blitt oppført uten å ødelegge og forstyrre den eksisterende, samtidig som videre utbygging kunne gjøres etterhvert som behovet oppstår. Når dette makkverket er ferdig vil kapasiteten allerede være sprengt :headbang
Men dessverre kan vi takke våre egne sjefer i SAS og Norwegien i samråd med det grådige Avinor. Er flaut å være norsk ..... Skamme seg!!
En ny terminal er dyrere i anlegg og drift, og blir ikke like enkelt for passasjerene som én terminal.
Er litt vanskelig å se på bildene og filmen, men vil det nå bli bygget gater med to broer?
Blir stadig flere heavys på OSL og to broer må da være fremtidsrettet. Noen som vet?
Tenkes det også A380 størrelse på ytterste gate, pir nord? Selv om ikke flyplassen forøvrig ikke er klar, og trafikkgrunnlaget ikke er der i dag...
Sendte de spørsmål på facebook siden deres angående bygging av gater med dobbel bro, og fikk til svar at det ikke var planlagt noe sånt..:headbang
Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen..
Ja, det forbauset meg ikke når det gjelder OSL... Igjen rygger man inn i fremtiden!
Derimot så regner jeg med dem har tenkt nøye igjennom og planlagt stor taxfree og nok område til butikker, som gir leieinntekter...
Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen..
Da er det vel klart at de ikke sater på A380 på OSL hvertfall.
Selv LHR T5 som har stor andel widebodies har kun doble bruer på de gatene som er bygget for A380. Brua står normalt på dør 2 ved avgang, dør 1 ved ankomst noe som har funket greit nok når jeg har reist. Sjelden kø i selve brua, og fasttrack i gaten gjør at de som reiser F/C ikke blir "belastet" nevneverdig med å omgås vanlige folk.
Tidsmessig tror jeg ikke det er veldig mye å spare ved avgang siden alle economypassasjerene uansett ville blitt loset ned samme bru. Ved ankomst er det litt mer å hente. Ved charter hadde det kanskje blitt en litt annen fordeling på bruk av bruer og boarding og større gevinst, men hva hjelper det når ingen boarder i den sevensen man blir bedt om uansett.
Opratører med C og F hadde fått egen bro til dem...
Akkurat der er det et kost/nytte for den type fly som opererer i dag, så den store gevinsten der ser jeg ikke (SAS bruker jo helst ikke dør 1 til boarding), men som nevnt for charter er det helt klart en fordel og evt. fremtidig for A380, men det krever jo helt andre utbygginger også. Så akkurat denne saken synes jeg ikke er helt krise, det er bedre med ekstra gater (så man slipper buss) enn ekstra broer om man skal prioritere.
Så kunne jo man vært i forkant ifm alle A380 som krysser verden over oss, og kanskje noen flere kunne gjøre som EK og tar en stopp mellom øst og vest. ( ja, litt drømmer i dette)
Ikke uenig i det, men synes man burde slippe å prioritere mellom gater og broer, på Norges hovedflyplass.
Det må du få lov til å synes. Hvor tenker du å ta pengene fra?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.