Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Var litt trangt når passasjerene fra en stappfull leddbuss skulle opp den lille trappen, selv om det i seg selv funket greit med kort avstand til utgangen på innland

Hadde også en fin busstur i går. Fly fra bgo ble parkert på utland, så buss før vi skulle videre til muc. Heldigvis er det satt opp en trapp ned til avgang rett ved gate 24.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Ganske merkbart for oss reisende at utbygginga ikke akkurat kommer for tidlig, men hva skjer med den midlertidige terminalen på innenriks det var planer om?

Kjørte forbi området på tirsdag, og da så det ut som om grunnarbeidene var startet. Det blir en laaaaang gangbro for folk å komme seg dit...
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Kjørte forbi området på tirsdag, og da så det ut som om grunnarbeidene var startet. Det blir en laaaaang gangbro for folk å komme seg dit...

Nå er det i og for seg allerede langt å gå til de ytterste gatene i terminalen som er der i dag, så det blir vel egentlig business as usual.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

<mod>
Etter en rådslaging på bakrommet:

Denne tråden holder vi oss til T2 og hva som skjer på OSL rundt det.

Utbygging i Norge, idiotiske politikere, hodeløse departementer, omkomne kinsere og mye annet går i søplebøtta eller hit --> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=93931
</mod>
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

For en gangs skyld skal jeg ta Avinor/OSL i forsvar - det dere refererer til er bort i mot alle clean sheet-bygg. T2 skal tross alt bygges ut med tilkoblinger til eksisterende bygg og i hele byggeperioden skal flyplassen være operativ. Jeg vil mye mer fortrekke en estetisk nydelig flyplassterminal med elementer fra dagens terminal enn et bølgeblikkskur som jeg vil karakterisere enkelte av disse hurtigbyggede terminalene i realiteten er. Det er tross alt helt andre miljøforhold en terminal på OSL blir utsatt for enn enkelte av disse terminaler i varmere strøk.

Men jeg har også et men her, Avinor/OSL kunne ha startet denne prosessen mye tidligere. Man kunne da fått benyttet den lavere passasjertettheten de to-tre siste årene og dermed ulempene for passasjerene hadde vært mindre. Men det er et men her også, de siste tegningene er betraktelig bedre hva de første skissene viste - kanskje har dimensjonene også øket når det gjelder pirbredde?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Ser de har begynt med gravearbeid på tvers over de innerste oppstillingsplassene på fjernpark innland. Er det i forbindelse med den nye midlertidige piren, eller er det andre grunner til gravingen?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Takk for oppdateringsbildene Mister

Mot øst. Her vil det komme en "midlertidig" pir mot fjernoppstilling utland. Man kan skimte det nye hvite vip-huset.

Men skulle ikke denne komme på fjernpark innland?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hehe... Er det nå man skal si... " Var det ikke det jeg sa...."? ;-) (31/7-2011, side 10)

Men, det blir jo flott da! Og vil jo medføre en rimelig stor kapasitetsøkning! Tviler nok på at den blir revet etter at utbyggingen av pir nord er ferdig.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Jorda, men kommer også på utland.

Ah, takk for ny info. Vet du når byggingen av denne skal starte og planlagte ferdigstillelse?
Og finnes det en mer detaljert plan som er offentlig over hva som skal gjøres når enn den ganske grove som finnes på T2 sine hjemmesider?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Sånn for perspektivets skyld, blir denne bakkeradaren plassert rett nord for den nye piren?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hehe... Er det nå man skal si... " Var det ikke det jeg sa...."? ;-) (31/7-2011, side 10)

Men, det blir jo flott da! Og vil jo medføre en rimelig stor kapasitetsøkning! Tviler nok på at den blir revet etter at utbyggingen av pir nord er ferdig.

Skal se det blir stående og man etter hvert får noe a-la det tidligere konglomeratet LHR T1/2/3

Den blir vel ca 100 meter nord for piren når den er ferdig ja

Sånn at den må flyttes når de ferdige med T2 og skal utvide nordover med T2B?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Den opprinnelige T2 var innkalkulert i prisen da flyplassen ble bygget på -90-tallet og skulle ligget på den andre siden av "tarmac'en" nord for dagens terminal, d.v.s. i retning den militære delen av OSL, men så hadde de ikke mer penger...
Å lage en "T2" nå som en vorte på T1, er bare en klatteløsning som vil holde i noen få år. Så er det på'n igjen med utbygginger...
Lag en ny, separat T2, vekk fra dagens terminal, så slipper vi å evakuere absolutt alle som er inne i terminalen de gangene en eller annen tulling har gått feil.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Håper da inderlig OSL/Avinor/Samf.dep/De som egentlig har ansvar for dette - faktisk innser at disse to "midlertidige" pirene på inn- og utland kommer til å stå der for alltid - og at de derfor bygger disse med litt estetisk sans og tar hensyn til dagens terminal (og T2's) design. Det visuelle er faktisk ganske viktig! Noe lappeteppe av stygge bygg trenger vi ikke, men etappevis utbygging trenger jo ikke nødvendigvis å være stygt - man må bare innse det før man begynner å bygge. Dette kommer jo til å stå for alltid, det har alle skjønt.

Har en stygg følelse av at dette bare kommer til å bli billig og stygt, og at man til slutt sier "det var egentlig ikke meningen at det skulle bli sånn, men nå er det jo bare sånn det er...". Da er det bedre å heller bygge disse små pirene fine og litt skikkelig med en gang, så kan de heller stå der uten å måtte bli fjernet i ettertid. Kall nå en spade for en spade!
 
Last edited:
Back
Top