Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Er det ingen andre som reagerer på hvor "lite" som blir bygd på det eksisterende?

Jo, omtrent alle!
5% vekst årlig frem til åpning gjør at kapasiteten er makset ut allerede åpningsdagen...:headbang:headbang:headbang
I tillegg til alle problemene byggeperioden medfører for trafikkavvikling osv.

Jo, omtrent alle!
5% vekst årlig frem til åpning gjør at kapasiteten er makset ut allerede åpningsdagen...:headbang:headbang:headbang
I tillegg til alle problemene byggeperioden medfører for trafikkavvikling osv.

Det er typisk norsk å være god sa Gro en gang, vel det gjelder ikke når det gjelder å planlegge byggverk for fremtiden.:headbang
Som jeg har skrevet tidligere: når det gjelder opera og hoppbakke virker det som det ikke kan brukes nok penger for å få det fint, mens når det gjelder infrastruktur skal det bygges så lite som mulig for å spare penger.

Last edited:

Det er nok sparekniven som har blitt tatt frem. Den første takkonstruksjonen i tre ble nok altfor dyr, slik at de har tatt ut mesteparten av treverket og brukt pre-fab-elementer i stedet. ;)

Sparekniven er da godt for noe! Synes det nye designet var 100x bedre enn det gamle. Lyst, fint og moderne ;)

Synes det er godt gjort å gjøre lite, nesten ingenting med Non-Schengen. Der er det allerede trangt og mangelfulle parkeringsplasser i dag.

Synes det er godt gjort å gjøre lite, nesten ingenting med Non-Schengen. Der er det allerede trangt og mangelfulle parkeringsplasser i dag.

Der gjøres mere enn du tror, og det skal påbegynnes nå rett over sommeren. Arealet på avgangsnivå mellom gatene skal bygges på, over internveien som går under, slik at det kan være flere pax der inne samtidig. I tillegg så vries det på stand 51, til å peke mere mot nord, slik at vi kan ta imot kat. E fly som A330 osv. Og til slutt stenges stand 46 og 48 og broene på disse vries også litt, så også disse kan ta imot større fly enn i dag, hvilket er kat. D fly a la 767 etc....Riktignok ikke uten noen merkelige løsninger, når 46 må brukes for kat. E fly, så kan vi ikke benytte 44 sålenge det står fly der....

Det er nok sparekniven som har blitt tatt frem. Den første takkonstruksjonen i tre ble nok altfor dyr, slik at de har tatt ut mesteparten av treverket og brukt pre-fab-elementer i stedet. ;)

Jeg synes også det virke som det har vært noen ingeniører med i bildet og forstyrret litt på arkitektenes planer, bl.a. ser det ut som det er tykkere og flere søyler, stoler man ikke må ligge i, trapper i tillegg til heisene og solide rekkverk. De morsomme lyseffektene fra vinduer i taket ser ut til å bli borte, men jeg er usikker på hvor virkningsfulle de hadde blitt i praksis.

Alt som skal bygges i Norge blir dimensjonert for lite, budsjettert for lite, tidsramme for løs osv osv... Den dagen det nye er bygd ut er flyplassen igjen underdimensjonert... Lærer man aldri noe fra tidligere feil?
Galemoen var vel ikke underdimensjonert da den ble tatt i bruk? Hvilke andre flyplasser mener du var underdimensjonerte da de sto ferdig?

Får bare håpe OSL har lært litt av utbyggingen av commuterloungen og tar med oss som JOBBER der med på detaljplanleggingen. Og for en gangs skyld hører litt på oss også. Arkitekter har ofte løsninger som ikke er heldige hverken funksjonelt og noen ganger sikkerhetsmessig.

Galemoen var vel ikke underdimensjonert da den ble tatt i bruk? Hvilke andre flyplasser mener du var underdimensjonerte da de sto ferdig?

Var nok litt for uklar, men mente ikke at noen andre flyplasser var underdimensjonert da de stod ferdige, det har jeg ingen grunnlag for å påstå. Men om man ser på all den rykk og napp byggingen på div flyplasser opp igjennom tidene så skjønner man at planlegging ikke er norske byråkraters sterke side. Hvorfor bygge på litt, fem ganger når man kan få skikkelig kapasitet og evt enda mere potensiell trafikk til flyplassen? Ja jeg vet det skal betales også, men ved å ta i litt ekstra med en gang, slipper man mange andre tilleggsutgifter ved å rive opp gammelt for å tilpasse nytt.

Det er ikke ofte jeg sier "...med mine skattepenger", men nå har jeg lyst til å sette spørsmål med bruken av dem. :drink

Du må gjerne stille spørsmål ved bruk av skattepengene dine, det gjør jeg også av og til. Men OSL og Avinor er selvfinansierende, med andre ord tas det opp lån i finansmarkedet.

OSL ble i sin tid bygd med samme type finansiering, altså skattepenger ble ikke brukt.

Mvh,

Jeg synes også det virke som det har vært noen ingeniører med i bildet og forstyrret litt på arkitektenes planer, bl.a. ser det ut som det er tykkere og flere søyler, stoler man ikke må ligge i, trapper i tillegg til heisene og solide rekkverk. De morsomme lyseffektene fra vinduer i taket ser ut til å bli borte, men jeg er usikker på hvor virkningsfulle de hadde blitt i praksis.

Ja, det er noe dritt at det av og til må inn noen for å putte inn noen konstruksjoner som kan bære alle de morsomme lyseffektene, og trapper som gir tilkomst.. :)

Får bare håpe OSL har lært litt av utbyggingen av commuterloungen og tar med oss som JOBBER der med på detaljplanleggingen. Og for en gangs skyld hører litt på oss også. Arkitekter har ofte løsninger som ikke er heldige hverken funksjonelt og noen ganger sikkerhetsmessig.

Hear hear! Jeg sier bare gate 3 og 7.

Du må gjerne stille spørsmål ved bruk av skattepengene dine, det gjør jeg også av og til. Men OSL og Avinor er selvfinansierende, med andre ord tas det opp lån i finansmarkedet.

OSL ble i sin tid bygd med samme type finansiering, altså skattepenger ble ikke brukt.

Mvh,

Godt, da slipper jeg å tenke på det! Men det er fortsatt en håpløs byggeplan de har lagd seg, spør du meg :rolleyes:

Galemoen var vel ikke underdimensjonert da den ble tatt i bruk?

Det var den.

Gateområdene var ganske bra i begynnelsen og det var vel nok flyoppstillingsplasser, men innsjekkområdet var for lite. Det tok ikke lenge før man måtte sende brev til flyselskapene og informere at de på sommeren ikke kunne få det antall egne skranker de ønsket, siden det ikke var mange nok totalt. Men arkitekten synes innsjekkingsøyer var fint :headbang

Den nye terminalen i KKN var allerede for liten den dagen den åpnet (ble påpekt allerede da løsning ble valgt) og måtte utvides allerede første året.

Ja, det er noe dritt at det av og til må inn noen for å putte inn noen konstruksjoner som kan bære alle de morsomme lyseffektene, og trapper som gir tilkomst.. :)

Det var vel ingenting i gustavf sitt innlegg som hentydet til at dette var noe dritt? ;)

Kan ikke noen med makt få de til å tegne inn en spotterplattform på toppen av den nye terminalen.. med serveringssted/foodcourt osv..... det hadde jo vært perfekt å legge den på taket der ny og gammel terminal nå skal "limes" sammen......! Come on, noe ala den i Amsterdam.....?

Back