Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Denne utvidelsen av OSL er etter mitt skjønn en parodi. Pir Nord er i utgangaspunktet en dårlig løsning, samtidig som det blokerer mulighetene for en paralell terminal med dagens terminal. Å på toppen av det hele kan det virke som at non shengen ikke blir utvidet, noe som kan sette en efektiv stopper for nye selskaper.. Skulle tror at herrene og damene bak vedtaket om utbyggingen ikke ønsker en voksende flyplass i framtiden. En fantastisk lite gjenomtenkt utbygging som risikerer å være sprengt alt ved åpning i 2017.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er jo Norge vi snakker om så da er det jo opplest og vedtatt at stykkevis og delt er måten ting skal gjøres på. Se bare hvordan Fornebu så ut til slutt, og vi har jo alt begynnende tendenser for dette på OSL med den "midlertidige" piren på innland.

Stemmer det ikke at planen for fremtiden er å bygge ut en ny pir nord for nybygget som vil gå parallelt med nåværende pir slik at man til slutt vil ende opp med en terminal som vil danne en "H"?

Håpet må jo være at dette fremskyndes da jeg er redd du får rett grindstein, kapasiteten er sprengt alt ved snorklipping av pir nord.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Vi "vanlige" kan fortsette å rive oss i håret, men i Norge er det opplest og vedtatt at infrastruktur skal bygges for lite, trangt:crowded, dyrt og stykkvis og delt, . Det er jo helt horribelt at det ikke skal bygges gater med dobbel bro i den nye piren.:headbang
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ser det står på hjemmesidene til OSL at de nye gatene skal kunne håndtere to fly samtidig. Hvordan skal det fungere i praksis? Er det preboarding av to fly de mener?
Det er jo bare plass til ett fly ved gaten.
 
Utbyggingen av OSL mot 2017

Ser det står på hjemmesidene til OSL at de nye gatene skal kunne håndtere to fly samtidig. Hvordan skal det fungere i praksis? Er det preboarding av to fly de mener?
Det er jo bare plass til ett fly ved gaten.


Og en buss i kjelleren? Litt som på MUC
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hvordan er bruken av de nye gatene tiltenkt? Tenker da i forhold til innland og utland. Innland i vest, og utland i øst?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Moderator
Minner alle om at tråden handler om utbyggingen av OSL og ikke flyplasstrukturen her i lndet og eierforhold til Avinor
/Moderator
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hvordan er bruken av de nye gatene tiltenkt? Tenker da i forhold til innland og utland. Innland i vest, og utland i øst?

Hele pir nord skal kunne brukes til både innland og utland i adskilte etasjer slik at alle gatene i praksis blir kombigater. Dette vil også forhåpentligvis redusere bussbehovet på fly som kommer fra utlandet og skal videre innenriks elker motsatt.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det finnes den muligheten å trekke Schengen/Non-Schengen-delet lenger inn i pir øst for å få bedre plass på baksiden av passkontrollen. Og med beveglige glassvegger hadde det også vært mulig med flere kombi-gater (Schengen/Non-Schengen). Dette skaper ikke flere skybridge-gater for større fly, men for buss til remote hadde det vært en forbedring med mer plass.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det finnes den muligheten å trekke Schengen/Non-Schengen-delet lenger inn i pir øst for å få bedre plass på baksiden av passkontrollen. Og med beveglige glassvegger hadde det også vært mulig med flere kombi-gater (Schengen/Non-Schengen). Dette skaper ikke flere skybridge-gater for større fly, men for buss til remote hadde det vært en forbedring med mer plass.

Støttes, og det trengs - non-Schengen er veldig trang, og med pir nord så burde det være åpning for å bygge om til muligheten for flere gater her.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Moderator
Minner alle om at tråden handler om utbyggingen av OSL og ikke flyplasstrukturen her i lndet og eierforhold til Avinor
/Moderator

Så lenge politikerene har laget et system hvor landets perifere flyplasser skal finansieres av tax free og parkering på OSL er det naturlig at dette diskuteres ifm utbygging av OSL. Deler av den milliarden som overføres hvert år kunne kommet godt med i ombygging til en bedre flyplass.

My $0.02
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

En idé hadde vært å utstyre den ytterste gaten på pir nord med en passkontrollbu, slik at passasjerer som går av eller av fly kan klareres direkte i gaten. Ankomster fra f.eks. UK og USA er "rene", så det blir heller ikke behov for ny sikkerhetskontroll ved transfer dersom denne gaten utelukkende blir brukt til "rene" destinasjoner.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

En idé hadde vært å utstyre den ytterste gaten på pir nord med en passkontrollbu, slik at passasjerer som går av eller av fly kan klareres direkte i gaten. Ankomster fra f.eks. UK og USA er "rene", så det blir heller ikke behov for ny sikkerhetskontroll ved transfer dersom denne gaten utelukkende blir brukt til "rene" destinasjoner.

Ha 1 NON Schengen gate tror jeg hadde blitt litt trangt gitt, er vel mer enn 1 fly daglig til/fra slike destinasjoner.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ha 1 NON Schengen gate tror jeg hadde blitt litt trangt gitt, er vel mer enn 1 fly daglig til/fra slike destinasjoner.

Ja, det er jeg fullt klar over. Det jeg mener, er at det man ganske enkelt kan få på plass en "passkontrollbod" ved en av gatene på pir nord, så man har en ekstra non-schengen gate i tillegg til de i den eksisterende piren. Men jeg ser selvfølgelig ulempene ved å ha to non-schengen områder, da transfer mellom de blir tungvindt.

Det er synd at man ikke bygger pir Nord i 4 etasjer:

Én etasje for innland, én for Schengen, én for non-schengen avgang samt ankomst fra "rene" land (USA, UK, Irland, Kypros, Kroatia, Australia, Canada, New Zealand, Singapore, Romania, Bulgaria, etc.) samt én etasje for ankomster fra urene non-schengen land. Da hadde man fått maks fleksibilitet i gatebruk.

Hvorfor OSL fortsatt insisterer å separere avgang og ankomst skjønner jeg ikke, all den tid andre flyplasser (Zurich, København, Amsterdam, Munchen, osv) går over til OSS (one stop security).
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ikke mange dager igjen med utsikt nordover fra sentralimråder nå

ypezegyh.jpg
 
Back
Top