Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

UNSØ, eller Utvidelse Non-Schengen Øst, starter 1. oktober 2018 og skal være ferdig til sommeren 2022. Ser ut til å bli en billigløsning der de bryter med nåværende arkitektonisk utforming og velger sovjet-designet. På illustrasjonen ser det ut til å bli to broer ved alle de nye utgangene, så får vi se om budsjettet holder...

Attachments

• UNSØ.jpg
    UNSØ.jpg
    48.2 KB · Views: 1,337
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

På illustrasjonsbildet ser jeg en planlagt nedkjørsel til tunell eller noe slikt ved enden av terminalen. Det får meg til å stille flere spørsmål.
e65d8c64-9c9c-4e33-bd2f-c35800afb52b

a) Hva er det nedkjørsel til?

b) Er det ikke risikabelt å ha en slik nedkjørsel så nært oppstillingsplassene til flyene med hensyn til både fly og diverse servicebiler inkludert sneploger. Og skal man ha et rekkverk rundt nedkjørselen, vil det ikke komme for nært flyene?

c) Vil man ikke bli nødt til å sperre gate E3-4-5-6-7-9-11-13-15 under hele perioden man bygger nedkjørselen? Man er jo nødt til å bygge det nedkjørselen skal gå til samtidig og da kommer ikke flyene forbi.

Tre gode spørsmål, skal sjekke om noen har svar. Stby on this frq.

UNSØ, eller Utvidelse Non-Schengen Øst, starter 1. oktober 2018 og skal være ferdig til sommeren 2022. Ser ut til å bli en billigløsning der de bryter med nåværende arkitektonisk utforming og velger sovjet-designet. På illustrasjonen ser det ut til å bli to broer ved alle de nye utgangene, så får vi se om budsjettet holder...

Det er vel ikke plass til mer i samme design om den nye delen skal bli stor nok. Mangler bare litt lounger diners/priority pass lounger saa blir dette bra.

Er nok enklere å presse inn mye i en firkanta boks enn i en lang tarm ala dagen pir... Men kunne fått den mye penere med legge inn litt mer buet tak, da hadde det lignet mer på gamle terminalen.

På illustrasjonsbildet ser jeg en planlagt nedkjørsel til tunell eller noe slikt ved enden av terminalen. Det får meg til å stille flere spørsmål.
e65d8c64-9c9c-4e33-bd2f-c35800afb52b

a) Hva er det nedkjørsel til?

b) Er det ikke risikabelt å ha en slik nedkjørsel så nært oppstillingsplassene til flyene med hensyn til både fly og diverse servicebiler inkludert sneploger. Og skal man ha et rekkverk rundt nedkjørselen, vil det ikke komme for nært flyene?

c) Vil man ikke bli nødt til å sperre gate E3-4-5-6-7-9-11-13-15 under hele perioden man bygger nedkjørselen? Man er jo nødt til å bygge det nedkjørselen skal gå til samtidig og da kommer ikke flyene forbi.

Det er en kulvert under taxiway Lima for å hindre at kjøretøy skal krysse taxebanen der og dermed minske konflikten mellom fly og kjøretøy. Den ble påbegynt i fjor og stod ferdig tidligere i år. Så akkurat det besvarer vel både a) og c) [emoji6]

Det er en kulvert under taxiway Lima for å hindre at kjøretøy skal krysse taxebanen der og dermed minske konflikten mellom fly og kjøretøy. Den ble påbegynt i fjor og stod ferdig tidligere i år. Så akkurat det besvarer vel både a) og c) [emoji6]
Takk, ser at det ikke er med på satelittbilder hos Google.

Og ser man på bildet så dukker jo også andre spørsmål opp:

d) Om man regner med mix-gatene som vil man måtte stenge 3 av 11 brogater på non-schengen i 3-4 år. Hvordan vil man takle en så stor reduksjon av kapasitet?

e) De 3 gatene som må stenges i 3-4 år er en eneste på non-schengen som kan ta imot større fly som Dreamliner. Har man virkelig tenkt kjøre bussgate for disse i hele perioden?

f) Ville det ikke vært my lettere å håndtere konstruksjonsperioden om man hadde bygd en ny non-schengen på enden av den nye terminalfløyen utenfor D10/11?

Det er flere enn 3 gater med non-Schengen set up som kan ta 787 og større i dag.

Og det er også begrenset hvor mye man kan utvide Pir Nord (C/D). Såvidt jeg forstår er vel det med maks 4 broer til. To på hver side. Dessuten er det jo greit å samle non-Schengen og ikke dele det opp i to

Siden de bruker såpass lang tid på dette, er er det vel ikke helt umulig det blir en eller annen form for etappevis utbygging som gjør at de kanskje ikke må stenge alt hele tiden? Uten at jeg vet

Ellers som du ser er Google sine satelittbilder av OSL håpløst utdaterte

Det er flere enn 3 gater med non-Schengen set up som kan ta 787 og større i dag.
Ser jeg på bilder ovenfra ser jeg ikke helt hvordan det er mulig.
Og det er også begrenset hvor mye man kan utvide Pir Nord (C/D). Såvidt jeg forstår er vel det med maks 4 broer til. To på hver side.
Det jo mer enn den økningen man nå planlegger. Og man må i tillegg fjerne en taksebane og asfaltere et grønntområde for å få like god plass som det man har utenfor C/D uten å gjøre noe. Å redusere fra 3 til 2 taksebar på tvers av terminalen høres heller ikke bra ut for sikkerhet og trafikkavvikling.
Dessuten er det jo greit å samle non-Schengen og ikke dele det opp i to
Har aldri foreslått å dele i to, men å flytte.

Ser meget stygt ut. Hadde vært mye bedre å bygge en ny Schengen terminal øst for dagens østlige rullebane. En terminal i samme stil som eksisterende og som lett kunne utvides i framtiden (mtp en 3 rullebane osv). Kunne vært linket til eksisterende via underjordisk tog/rullebånd.

Når det her er ferdig om 4 år kommer de uansett til å klage på kapasitet og må begynne på et nytt lappeprosjekt. Gardermoen kommer til å bli stående en lappeflyplass som symboliserer dårlig planlegging.

Takk, ser at det ikke er med på satelittbilder hos Google.

Og ser man på bildet så dukker jo også andre spørsmål opp:

d) Om man regner med mix-gatene som vil man måtte stenge 3 av 11 brogater på non-schengen i 3-4 år. Hvordan vil man takle en så stor reduksjon av kapasitet?

e) De 3 gatene som må stenges i 3-4 år er en eneste på non-schengen som kan ta imot større fly som Dreamliner. Har man virkelig tenkt kjøre bussgate for disse i hele perioden?

f) Ville det ikke vært my lettere å håndtere konstruksjonsperioden om man hadde bygd en ny non-schengen på enden av den nye terminalfløyen utenfor D10/11?

For å svare på d og e så er det etter ut/ombyggingen der ute blitt flere stander som kan ta store fly:

Stand 40, 46R, 48, 50 og 53 er fullverdige kode E stander, mens 49 og 51 kan ta fly med max lengde 64 meter. Av disse er det som det sies 3 (50, 51 og 53) som blir stengt under utbyggingen. Men ja det vil bli mye bussing på non-schengen spesielt for kode C fly. OSL har sagt at de vil prøve å unngå bussing på interkontinentale flygninger så langt det lar seg gjøre.

Fotlenke, er en billedlig tanke som dukker opp i mitt hode.
Maken til stilbrudd, selv om boks er aldri så mye mer praktisk enn sirkulært. Flyplass-arkitektur er snedige saker. LAX, anyone? :cool:

Avinor kunne ha spandert på seg et buet tak med overheng i det minste, for å videreføre dagens arkitektur og bygningsstil. Denne løsningen ligner et Thon-kjøpesenter, og er blottet for arkitektonisk verdi. Men nå har jo lufthavnen blitt så stor og etablert at de ikke lengre trenger å ta hensyn til dette for å få politisk aksept for byggeprosjektene sine. :70:

Pir syd var jo også billig og effektivt bygget, og det var en stund snakk om å bygge en til av denne på østsiden. SAS skal vel snart ut av noen hangerer etter hvert, der går det vel an å innrede et par passasjertermialer også? :stir

Ser meget stygt ut. Hadde vært mye bedre å bygge en ny Schengen terminal øst for dagens østlige rullebane. En terminal i samme stil som eksisterende og som lett kunne utvides i framtiden (mtp en 3 rullebane osv). Kunne vært linket til eksisterende via underjordisk tog/rullebånd.

Når det her er ferdig om 4 år kommer de uansett til å klage på kapasitet og må begynne på et nytt lappeprosjekt. Gardermoen kommer til å bli stående en lappeflyplass som symboliserer dårlig planlegging.

Ser for meg en ny "pir syd" på utland etterhvert, dog lik standard som resten av terminalen. OSL virker ikke særlig interessert å legge termnaler bortenfor rullebaner eller taxe-områder. Det gir i hvert fall kortere avstander.

@Robert: Da skal jeg prøve meg på å svare. Noen spørsmål er jo besvart fra før og f) blir uansett retorisk, men her det jeg har klart å finne ut:

a) Internvei. Den er allerede lagt i kulvert under taksebane L og blir ikke berørt av utvidelsen.

b) Nei. Det er utført risikoanalyser og dagens løsning beholdes.

c) Nei. Se svar a). Dette er allerede på plass.

d) Stand 40, 46R, 48 og 49 har plass til kode E fly, dvs. max vingespenn 65 meter. I tillegg benyttes buss til fjernoppstillingsplasser nord for pir nord, stand 79, 80 og 87.

e) Her har du feil utgangspunkt, se svar d). De gjør så godt de kan, men av og til må det busses.

f) Retorisk, men neppe. Pir nord er planlagt forlenget med ca 100-150 meter (det var ikke nok penger i originalbudsjettet), men å dele opp Non-Schengen på to separate steder ville sannsynligvis bli krøkkete.

For oversikt over stands, sjekk her: https://ais.avinor.no/no/AIP/View/41/aip/ad/engm/EN_AD_2_ENGM_2-3_en.pdf

Last edited:

f) Retorisk, men neppe. Pir nord er planlagt forlenget med ca 100-150 meter (det var ikke nok penger i originalbudsjettet), men å dele opp Non-Schengen på to separate steder ville sannsynligvis bli krøkkete.
Takk for svar, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange misforstår mitt forlag:
-Behold dagens non-shengen under konstruksjonsperioden for en større non-shemgen utenfor D10/11
-Gjør dagens non-shengen om til Shengen når den nye non-shengen åpner.

Det er positivt at den nye non-schengen delen er bredere en den orginale 98 terminalen som er håpløs smal.

Jeg ser helt klart nødvendigheten av å gjøre noe med NON-Schengen siden kapasiteten er dårlig. Det jeg derimot skulle ønske var at det ble et mer helhetlig arkitektonisk uttrykk på det hele.
Det hele er vel ganske symptomatisk for bygging av store prosjekter i Norge, hvor man ikke tenker langt nok frem i tid. Den midlertidige pier B på innland vitner jo om dette.
Jeg skulle ønske at man samtidig forlenget den nye pier Nord 150m, og fjernet pier B. Pier B var vel kun tenkt midlertidig og er nå en akilleshæl på flyplassen slik jeg ser det, med lange avstandar uten rullebånd og foreløpig uhensiktsmessige brogater.

Når det er sagt vil den varslede utvidelsen av pier øst være kjærkommen, spesielt at man kan gå igjennom passkontrollen og få tilgang til lounge og spisesteder etterpå.

Det er positivt at den nye non-schengen delen er bredere en den orginale 98 terminalen som er håpløs smal.
Joda, det er positivt. De kunne likevel kostet på seg å gjøre påbygget litt dråpeformet for å få det til å henge bedre sammen med resten av flyplassen.

Er enig i at påbygget ser ut som et Thon shoppingsenter, men det kan også sees som en ærlig arkitektur da det jo til en stor grad er det flyplassen har blitt.

Back