Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Slik er det i Amsterdam. De lander på 2 og tar av på en i ett par timer, så bytter de.. Men på OSL kan ikke centerbanen brukes sammen med den østre da man må taxe på centerbanen
Jeg tenkte mere på at det kun var én rullebane på OSL for å ta ned fly, og det kan jo komme en hendelse som gjør det umulig å bruke den rullebanen.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Jeg tenkte mere på at det kun var én rullebane på OSL for å ta ned fly, og det kan jo komme en hendelse som gjør det umulig å bruke den rullebanen.

Utrolig mange flyplasser med bare en rullebane..
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Noen som vil vedde på om nye rullebane 01C/19C blir permanent?

Jepp, for én gangs skyld tror jeg faktisk at den ikke blir liggende permant operativ. Jeg setter en halvliter på at den går tilbake til taksebane når reasfalteringen av 01R/19L er ferdig. Taksebanemerkingen blir meg bekjent heller ikke fjernet, og det blir kun midlertidig banenerking.

Jeg synes forøvrig at det er en genial idé å utnytte mulighetene for å flekse til løsninger som gir mindre ventetid og mer effektiv drift i stengeperioden.
Det er en del jobb som må gjøres i forkant med å fjerne skilt og lysmaster. Den blir kun tilgjengelig for SK, DY (ikke D8) og WF, kun for avgang og kun i dagslys VMC. Dermed er det neppe aktuelt å beholde dette som en permanent sak.

Vi snakkes til høsten Thomas, da blir det en øl på oss! Så får vi se hvem som må betale:drink
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Noen som vil vedde på om nye rullebane 01C/19C blir permanent? Plutselig så har man snikinført en ny rullebane. Skulle ikke forundre meg. Så blir den planlagte 3. rullebane i realiteten den 4. rullebanen :)

Thomas

Det ville jo i tilfelle gi en kapasitetsnedgang da 01R/19L vil bli utilgjengelig. Kun MDG som vil stemme for den løsningen.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Jeg får «middels, kjip billigflyplass»-følelse av interiørillustrasjonene fra UNSØ på side 28 og 29 :rolleyes:

Lavt under taket, minimalt med utsmykning. Når alle kioskene og serveringsstedene blir lagt til så kommer det til å bli trangt og klaustrofobisk på non-schengen. Igjen.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Det skal ha blitt innstallert nye sittegrupper, både i form av arbeidsstasjoner og rene bord og stoler på non-Schengen på OSL

https://ekstranett.avinor.no/osl/fl...eareal-og-arbeidsomrade-etter-passkontrollen/

arbeidsomrade1.jpg
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Foreløpig er det heissjaktene som er mest synlig

2d50b267ff0e744d82aef43c73dd7ff7.jpg
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Klattemoen Lufthavn blir stadig vakrere.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Ellers «oppgraderes» bussing også, med nye trappebiler [emoji13]

Ikke sikker, men tror de skulle til Menzies

769c9dad10052c263951ad8e64c5f060.jpg
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Deler av utbygging av non-Schengen på OSL fremskyndes. Opprinnelig skulle de to siste oppstillingsplassene med broer først være ferdig i 2024, men nå planlegges hele utbyggingen å stå ferdig i 2022, selv om jo hoveddelen uansett vel skulle være ferdig da. Det betyr at ny kapasitet kommer raskere og utbyggingen blir billigere, men ulempen betyr mer bussing til widebodies i perioden 2020 til 2022

https://ekstranett.avinor.no/osl/fl...lir-ferdigstilt-to-ar-tidligere-enn-planlagt/

- Ved å gjøre byggeperioden kortere og mer effektiv kan vi redusere investeringskostnadene og få ferdigstilt det nye non-Schengen området to år tidligere enn planlagt. Dette gjør at vi oppnår raskere økt kapasitet for store fly, forbedret passasjeropplevelse tidligere enn først planlagt, og til en lavere kostnad. Dette ser vi på som svært positivt. Ulempen er at det neppe er mulig å gjennomføre uten at det påvirker passasjeropplevelsen i byggeperioden, sier lufthavnsjef ved Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.

Den mest intensive fasen i byggearbeidene blir fra sensommer 2020 og etter planen skal terminalutvidelsen og fem store flyoppstillingsplasser åpne før sommeren 2022. Med denne gjennomføringsplanen kommer de siste to flyoppstillingsplassene med broer på plass andre halvår 2022, istedenfor i 2024.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Det planlegges sågar med to broer ut til hvert fly, dog ikke med bro til annenetasje på f.eks A380.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Det planlegges sågar med to broer ut til hvert fly, dog ikke med bro til annenetasje på f.eks A380.



Tviler strekt på at OSL blir noen fast A380 rute, den er tross alt nesten en utdøende rase også.... Er vel mer prestisje enn lønnsomt i å få en A380...

Men burde ikke utbyggingen blitt dyrere når de når «fremskynder» senere utbygging?
Totalt sett sikkert billigere enn å ta det i to løp, men med litt tallknekkere så pyntes det vel på[emoji16]
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

A380 blir nok neppe fast gjest på OSL med det første, og høyst tvilsomt om f.eks Thai, Emirates og Qatar vil bruke A380 som reservemaskin. Eventuelle kapasitetsutvidelser vil nok heller bli tur nr to per dag i stedet for større fly, ref Qatar.
Så nei, noe umiddelbart behov for bro til annen etasje er det ikke nå, jeg bare nevnte det som en informasjon hvis noen lurte på dét.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

A380 blir nok neppe fast gjest på OSL med det første, og høyst tvilsomt om f.eks Thai, Emirates og Qatar vil bruke A380 som reservemaskin. Eventuelle kapasitetsutvidelser vil nok heller bli tur nr to per dag i stedet for større fly, ref Qatar.
Så nei, noe umiddelbart behov for bro til annen etasje er det ikke nå, jeg bare nevnte det som en informasjon hvis noen lurte på dét.


Jeg lurte på det :)
Og de har heller ikke noen til B747 eller B777 den nye :angry:
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Jeg lurte på det :)
Og de har heller ikke noen til B747 eller B777 den nye :angry:

Skal de ikke ha gater med plass til B777 på Non-Schengen? Hvor har du det fra?
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Nå er jo faktisk en av plassene for kategori F fly, så man får plass til en A380, så skulle det dukke opp en plutselig er det null problemer, selv om det mangler en bro rett til 2 etasje

Og de har heller ikke noen til B747 eller B777 den nye :angry:



Hva mener du her? De nye gatene er jo nettopp beregnet for fly som blant annet 777
 
Back
Top