Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Noen nyheter her? Det mest fornuftige vil jo være å starte utbyggingen av non Schengen så fort pir nord er ferdig. Nå har man jo mye av infrastrukturen for utbygging på plass, og det er jo en stor kostnad å flytte alt ut og inn igjen.

Dette arbeidet har allerede så smått startet. I tillegg så må arbeidet som pågår ved gate E13, 14 og 15, omgjøring av E/F16, 17, 18 og 19 til permanent non-schengen samt ny flytting av grensekontroll (innkommende og utgående) ferdigstilles slik at OSL ikke mister for mange gates når den synlige utbyggingen starter.

De åpner også ny kiosk, serveringssted og tax free på non-schengen ila sommeren i tillegg til eksisterende kiosk og News Bar ved F20.

Er vel i dag den nye utgående grensekontrollen i pir øst åpner?

Er vel i dag den nye utgående grensekontrollen i pir øst åpner?
Stemmer det ja, passerte enkelt gjennom i dag på vei til Dublin, dersom alle lukene blir bemannet ved stor trafikk så blir dette bra! Var forøvrig enste PAX i SAS Pluss i dag til Dublin, 5 rader pluss og enste passasjer - luksus!!

Utbyggingen av non-Schengen på OSL

God infobrosjyre det der. Da mangler det kun Non-Schengen lounge (vi blir aldri fornøyde) [emoji12]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Utbyggingen av non-Schengen/pir øst på OSL

Ser at det skal komme flere e-gates, men for min del virker det som at e-gates har vært til pynt. Så å si aldri sett dem i bruk og har hatt ankomster på non Schengen til alle døgnets tider.

Samtlige var i drift da vi ankom fra SJU i januar (samtidig som haug av andre store fly) så gikk heldigvis ganske greit på tross av smekkfult der

Ser at det skal komme flere e-gates, men for min del virker det som at e-gates har vært til pynt. Så å si aldri sett dem i bruk og har hatt ankomster på non Schengen til alle døgnets tider.

Jeg brukte dem 2. påskedag, så de er i hvert fall ikke helt ute av drift.

Den nye passkontrollen, utreise. Nå har det blitt ganske romslig på non-Schengen.
f8f9638017b3823c9e356eba7e3156d5.jpg

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Den nye passkontrollen, utreise. Nå har det blitt ganske romslig på non-Schengen.

Håper de har politi til å bemanne med også! Ellers forblir det vel romslig på innsiden og folksomt på utsiden av non-Schengen

Kom med BA fra LHR på søndag, da var alle unntatt en i drift.

Var i drift da jeg kom fra Sør-Afrika (med Emirates via Dubai) 30/3, scanna passet mitt og rett inn. Kjappeste ankomsten jeg har hatt på non-Schengen (av totalt 3 stk). Dessverre tok det laaang tid før bagasjen kom på båndet så sparte ikke tid på å ikke stå i passkontroll-kø.

Var i drift da jeg kom fra Sør-Afrika (med Emirates via Dubai) 30/3, scanna passet mitt og rett inn. Kjappeste ankomsten jeg har hatt på non-Schengen (av totalt 3 stk). Dessverre tok det laaang tid før bagasjen kom på båndet så sparte ikke tid på å ikke stå i passkontroll-kø.

Da hadde du god tid til å bruke penger i duty free sjappa da. Det virker som det er bevisst at bagasjen tar lang tid på OSL, slik at folk får brukt penger der først..

Et tips jeg har lært fra vaktene der:
Ikke stol på skjermene da de ofte ligger langt etter når det er mye trafikk.
Prøv heller å scanne boarding pass ved barrieren. Åpner den er alt OK :up:

Da hadde du god tid til å bruke penger i duty free sjappa da. Det virker som det er bevisst at bagasjen tar lang tid på OSL, slik at folk får brukt penger der først..

Nei.......

Nei.......

Kan jo begynne å lure. To siste ankomster til USA har mang gått fra fly, tatt immigrasjon og fått bagasje på vesentlig kortere tid enn det har tatt fra gate til bagasje er mottatt på osl. Tidligere var det helt omvendt.

Personlig synes jeg det er uakseptabelt når man må beregne minst 40 min fra landing til avgang med tog til Oslo.

Nytt serveringskonsept på non-schengen valgt og skal være klart mot slutten av året:

– Etter en skarp konkurranse med flere tilbydere, er det en glede å kunne annonsere Food Truck Festival som det nye serveringstilbudet på området for reisende til land utenfor Schengen. HMS Host-Umoe F&B Company AS leverte det beste anbudet og vi er helt sikre på at de reisende blir svært så fornøyde, sier kommersiell direktør ved Avinor Oslo lufthavn, Torgeir Kjos Sørensen.

http://travelnews.no/nyheter/utvider-serveringstilbudet-etter-passkontrollen-pa-gardermoen/

Back