Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Utbyggingen av OSL mot 2022

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/a2o2aO/Oslo-Lufthavn-skal-bygges-ut-for-flere-lange-flyvninger

"Halvannet år etter at utvidelsen «Pir Nord» ble fullført, rykker bygningsarbeiderne inn på OSL igjen. Reisende kan se frem til flere og større fly og ny lounge."

Det er NON-schengen som skal utvides nå:
-10 non-schengen gater, 4 mixed
-plass for større fly
-bedre plass inne i terminalen
-plass til USA preclearance
-non-schengen lounge

Byggestart i oktober 2018, planlagt åpning sommeren 2022.

Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2022

De skal ha for å ha inkludert gode kunder på bildet :D
e65d8c64-9c9c-4e33-bd2f-c35800afb52b

Illustrasjon: Nordic Office of Architecture

BTW, det ser ut som om det kommer en stor ute-terrasse på enden av non-schengen. Kan det stemme?

Det første som slår meg, sånn utover at det blir en kjærkommen avlastning på dagens non-Schengen område, er at det ikke akkurat er direkte pent og at det ødelegger det relativt sammenhengende designet som de har klart å beholde utvendig hittil.

Nå er det jo ingen stor hemmelighet at en flyplass er en relativt levende organisme og at de har en tendens til å tyte utover, men jeg synes f.eks. at T2 utbyggingen harmonerer mye bedre eksteriørmessig.

Kunne man i en tenkt verden ha laget en ny "Gates of hell", mot sør-øst, dog med bedre infrastruktur, slik at alle gatene der ville vært non-schengen?

Kunne man i en tenkt verden ha laget en ny "Gates of hell", mot sør-øst, dog med bedre infrastruktur, slik at alle gatene der ville vært non-schengen?

Men det skaper ikke flere stands for fly, dessuten blir det langt trangere å ha widebodies der enn ytterst på piren

Men det skaper ikke flere stands for fly, dessuten blir det langt trangere å ha widebodies der enn ytterst på piren

Om jeg leser tegninger og bilder rett, så forsvinner dagens F20, F21 og F23, så netto økning på gates ser ikke ut til å være mere enn 2-3, men det vil jo helt klart øke kapasiteten, med flere "flerbrogater".

Uansett, et slikt tankespinn vil jo spise opp remote stands og så ville det nok bli trangt inne i kroken, for de største iallefall!

Det første som slår meg, sånn utover at det blir en kjærkommen avlastning på dagens non-Schengen område, er at det ikke akkurat er direkte pent og at det ødelegger det relativt sammenhengende designet som de har klart å beholde utvendig hittil.

Nå er det jo ingen stor hemmelighet at en flyplass er en relativt levende organisme og at de har en tendens til å tyte utover, men jeg synes f.eks. at T2 utbyggingen harmonerer mye bedre eksteriørmessig.

Helt uavhengig av behovet for utvidelse, som er åpenbart:

Helt enig med deg. Enda et eksempel på at utbygging ender opp med å se ut som en brakkerigg. Det er jo en flyplass, selve definisjonen på hva som er et "nyttebygg", men likevel - det der var triste greier.

Dog veldig likt andre utbygginger. Værnes' utenlandsterminal var helt nødvendig, funker ganske bra - men er stygg som nøkken.

Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Har sterke grunner til å tro at den nye non-Schengen loungen faktisk blir en American Airlines Flagship lounge.

Det er jo også noe vi virkelig trenger her i Oslo og som vil gjøre livet lettere for en rekke reisende

Det kunne blitt en fin 'taklounge' som Delta har i ATL og på JFK. Men selvfølgelig kun for loungens kunder ..

Muligheten bør absolutt benyttes. Se hvor bra *A på TBIT, LH sin nye i MUC og Swiss sin store på E gates har blitt. Nydelig med takterasse.

Har Helge kapret kontoen din? :lol:

Nei dette er rykter jeg har hørt. Uansett kan jeg ikke utdype Nå, da de hadde spagetti med pølser i loungen.

Nei dette er rykter jeg har hørt. Uansett kan jeg ikke utdype Nå, da de hadde spagetti med pølser i loungen.

Greit, jeg ringer Tempe. Passer Dallas, Charlotte, Chicago eller JFK herren best? Eller kanskje Miami ... ?

Greit, jeg ringer Tempe. Passer Dallas, Charlotte, Chicago eller JFK herren best? Eller kanskje Miami ... ?

Charlotte passer best. Men jeg bruker den på flighter til London også jeg. Kan fly til Charlotte derfra. Strengt tatt kommer jeg Oftest hjem til Charlotte også.

Her var jeg mest ute etter å presisere et rykte jeg har hørt. Og AA har mye å tjene på dette. En ting er mulige direkteruter, men tenk på transferpax via LHR der AA har en stor operasjon

De klarte ikke å komme opp med et design som brøt enda mer med det som er der fra før? :drunk::rolleyes::cry::headbang

Back