Ut og fly i helgen? Hold deg fast!

En Thomson Airways A320 prøver seg på fartsrekord i Nordsjøen, 602 kt (1115 km/t) :D

Noen bedre?
 
Vi hadde eg del turbulens på 39000 fot fredag fra STN til HAU med FR, men det er jo bare koselig med litt karusell flyginger også ..
 
Blir nok litt humpete i dag også:

ENSV SIGMET B01 VALID 050300/050700 ENVV- ENOR NORWAY FIR LCA SEV TURB FCST BTN N5830 AND N6030 AND W OF E00730 BTN FL180/FL400. MOV SLW S. NC.=

ENBD SIGMET C02 VALID 050400/050800 ENVV- ENOR NORWAY FIR LCA MOD/SEV TURB FCST LAN AND FJORDS BTN N6200 AND N6500 BLW FL080. WKN S OF N6300 ELSE NC.=

ENOS SIGMET A01 VALID 050420/050820 ENMI- ENOR NORWAY FIR LCA SEV TURB FCST S OF N6100 AND E OF E00730 BTN FL180/FL400. MOV SLW S. NC.=

ENBD SIGMET D01 VALID 050230/050630 ENVN- ENOR NORWAY FIR PART1: LCA SEV TURB FCST BTN N6500 AND N6700 BLW FL080. NC. PART 2: LCA SEV TURB FCST N OF N7000 BLW FL080. INTSF.=

ENOS SIGMET A02 VALID 050430/050830 ENMI- ENOR NORWAY FIR LCA SEV TURB FCST LAN BTN N5800 AND N5900 AND E OF E00730 BLW FL080. MOV N. NC.=​

I klartekst: Meteorologene varsler severe turbulence i nesten hele landet.


..
 
sitter å ser på flyradaren nå å ser hastigheter opp i 1130 km/t. Hvor fort kan man fly i ett vanlig pax fly
 
Det er to hastigheter. Den ene er IAS (indicated airspeed) som er hastigheten på måleren. Det er den hastigheten flyet har i forhold til den luften det beveger seg i.

I tillegg har du GS (groundspeed) som er den hastigheten flyet har i forhold til bakken.
GS = IAS + vind eller - vind, altså om du har medvind eller motvind.

IAS på 420 knuter med en medvindskomponenet på 30 knuter gir altså en GS på 450 knuter.
IAS på 420 knop med en motvindskomponent på 30 knop gir en GS på 390 knop



Vidar
 
Over Sola/ENZV nå .........171 Knops vind i 34 000 fot.:wow:

ENZV
FL300: 267/158 (-50,40) FL340: 275/171 (-59,20) FL390: 273/101 (-61,00
 
Det er to hastigheter. Den ene er IAS (indicated airspeed) som er hastigheten på måleren. Det er den hastigheten flyet har i forhold til den luften det beveger seg i.

I tillegg har du GS (groundspeed) som er den hastigheten flyet har i forhold til bakken.
GS = IAS + vind eller - vind, altså om du har medvind eller motvind.

IAS på 420 knuter med en medvindskomponenet på 30 knuter gir altså en GS på 450 knuter.
IAS på 420 knop med en motvindskomponent på 30 knop gir en GS på 390 knop



Vidar

Vidar, bytt ut den IASen din med TAS, så stemmer det bedre med mindre vi snakker om så lav høyde at IAS og TAS praktisk talt er like.
 
Og for å pirke: det er normalt ikke IAS du har på måleren heller, det er CAS (så lenge vi snakker om moderne passasjerfly).
 
Og for å pirke: det er normalt ikke IAS du har på måleren heller, det er CAS (så lenge vi snakker om moderne passasjerfly).

Jeg tok timer på en PA-18/135 med kalosjer og leste teori for rundt 30 år siden. Flyet var da nesten 30 år. Mener å huske at vi snakket om indicated air speed, men jeg kan huske feil.



Vidar
 
Jeg tok timer på en PA-18/135 med kalosjer og leste teori for rundt 30 år siden. Flyet var da nesten 30 år. Mener å huske at vi snakket om indicated air speed, men jeg kan huske feil.

Vidar


Det er nok riktig, småfly har normalt IAS (vet ikke hvordan det er på nye maskiner med G1000 o.l. ?) på måleren. Mens moderne passasjerfly normalt har CAS på måleren. Ikke den helt store forskjellen normalt sett, CAS er IAS korrigert for instrument og posisjonsfeil.
 
Hvordan foregår denne korrigeringen? Drives instrumentet på moderne fly av en datamaskin???
 
Og for å pirke: det er normalt ikke IAS du har på måleren heller, det er CAS (så lenge vi snakker om moderne passasjerfly).

Og for å gjøre forvirringen komplett er det alltid IAS man bruker/snakker om selv om det er CAS som vises. Eksempelvis er speed-vinduet på MCP-panelet på en 737 merket med IAS/MACH.
 
Og for å gjøre forvirringen komplett er det alltid IAS man bruker/snakker om selv om det er CAS som vises. Eksempelvis er speed-vinduet på MCP-panelet på en 737 merket med IAS/MACH.

Jepp, men det forandrer ikke det faktum at det er CAS man ser på måleren.

Nå skal forsåvidt rett være rett. På 737 CL har du faktisk begge deler. Den analoge klokka viser IAS, mens speedtapen viser CAS.
 
Back
Top