Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Jeg finner ikke noe på yr.no som støtter disse STORM-varslene?
Er det nytt at helikopter vises på flightradar eller er det bare jeg som ikke har sett det før nå?
Det er to hastigheter. Den ene er IAS (indicated airspeed) som er hastigheten på måleren. Det er den hastigheten flyet har i forhold til den luften det beveger seg i.
I tillegg har du GS (groundspeed) som er den hastigheten flyet har i forhold til bakken.
GS = IAS + vind eller - vind, altså om du har medvind eller motvind.
IAS på 420 knuter med en medvindskomponenet på 30 knuter gir altså en GS på 450 knuter.
IAS på 420 knop med en motvindskomponent på 30 knop gir en GS på 390 knop
Vidar
Og for å pirke: det er normalt ikke IAS du har på måleren heller, det er CAS (så lenge vi snakker om moderne passasjerfly).
Jeg tok timer på en PA-18/135 med kalosjer og leste teori for rundt 30 år siden. Flyet var da nesten 30 år. Mener å huske at vi snakket om indicated air speed, men jeg kan huske feil.
Vidar
Og for å pirke: det er normalt ikke IAS du har på måleren heller, det er CAS (så lenge vi snakker om moderne passasjerfly).
Hvordan foregår denne korrigeringen? Drives instrumentet på moderne fly av en datamaskin???
Og for å gjøre forvirringen komplett er det alltid IAS man bruker/snakker om selv om det er CAS som vises. Eksempelvis er speed-vinduet på MCP-panelet på en 737 merket med IAS/MACH.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.