Dere, jeg lurer på en ting: Hvorfor har man ikke heller et anbud på å fly fra Fagernes og nedover i Europa istedetfor OSL? Jeg mener, når man først skal brenne av store penger, hvorfor gjør man det da ikke heller på en rute som ikke kan tilbakelegges nesten like fort med bil?
Det er sikkert en hel masse mulige grunner. Tidligere tenkte jeg at man sparte litt på å ha SAABen til DOT på RRS og så bruke den til VDB uten at den stod særlig lenge på OSL, men nå blir jo OSL-RRS splittet av i en egen rute. Det er sikkert en masse problemer med å få fordelaktige slots på de store flyplassene nedover, det er sikkert dyrt osv.
Men likevel, med så store penger involvert så hadde det vel vært lurere å fly til en plass der man kunne få langt flere connections ut i verden, og der noen ville bruke flyet som turister?
Nå har jo North Flying fått kontrakten på VDB, og de har en sånn fin priskalkulator på siden sin. Jeg tok en tilfeldig tid og dato (18. april, ankomst til fjern flyplass fra VDB kl 9, avgang fra fjern flyplass 18:30), og satt inn 19 pax. AMS kostet da 121 kNOK, FRA 137 kNOK mens Paris og London-flyplasser sånn fra 145 kNOK. OSL-VDB 72 kNOK.
Så forskjellen er vesentlig, men likevel, OSL-VDB kan da ikke være en spesielt god rute? Er det noen andre som har noen ideer om hvorfor man ikke ser på f.eks. VDB-AMS istedetfor?
Det er sikkert en hel masse mulige grunner. Tidligere tenkte jeg at man sparte litt på å ha SAABen til DOT på RRS og så bruke den til VDB uten at den stod særlig lenge på OSL, men nå blir jo OSL-RRS splittet av i en egen rute. Det er sikkert en masse problemer med å få fordelaktige slots på de store flyplassene nedover, det er sikkert dyrt osv.
Men likevel, med så store penger involvert så hadde det vel vært lurere å fly til en plass der man kunne få langt flere connections ut i verden, og der noen ville bruke flyet som turister?
Nå har jo North Flying fått kontrakten på VDB, og de har en sånn fin priskalkulator på siden sin. Jeg tok en tilfeldig tid og dato (18. april, ankomst til fjern flyplass fra VDB kl 9, avgang fra fjern flyplass 18:30), og satt inn 19 pax. AMS kostet da 121 kNOK, FRA 137 kNOK mens Paris og London-flyplasser sånn fra 145 kNOK. OSL-VDB 72 kNOK.
Så forskjellen er vesentlig, men likevel, OSL-VDB kan da ikke være en spesielt god rute? Er det noen andre som har noen ideer om hvorfor man ikke ser på f.eks. VDB-AMS istedetfor?