• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ut i verden fra Fagernes

KjetilK

ScanFlyer Blue
Dere, jeg lurer på en ting: Hvorfor har man ikke heller et anbud på å fly fra Fagernes og nedover i Europa istedetfor OSL? Jeg mener, når man først skal brenne av store penger, hvorfor gjør man det da ikke heller på en rute som ikke kan tilbakelegges nesten like fort med bil?

Det er sikkert en hel masse mulige grunner. Tidligere tenkte jeg at man sparte litt på å ha SAABen til DOT på RRS og så bruke den til VDB uten at den stod særlig lenge på OSL, men nå blir jo OSL-RRS splittet av i en egen rute. Det er sikkert en masse problemer med å få fordelaktige slots på de store flyplassene nedover, det er sikkert dyrt osv.

Men likevel, med så store penger involvert så hadde det vel vært lurere å fly til en plass der man kunne få langt flere connections ut i verden, og der noen ville bruke flyet som turister?

Nå har jo North Flying fått kontrakten på VDB, og de har en sånn fin priskalkulator på siden sin. Jeg tok en tilfeldig tid og dato (18. april, ankomst til fjern flyplass fra VDB kl 9, avgang fra fjern flyplass 18:30), og satt inn 19 pax. AMS kostet da 121 kNOK, FRA 137 kNOK mens Paris og London-flyplasser sånn fra 145 kNOK. OSL-VDB 72 kNOK.

Så forskjellen er vesentlig, men likevel, OSL-VDB kan da ikke være en spesielt god rute? Er det noen andre som har noen ideer om hvorfor man ikke ser på f.eks. VDB-AMS istedetfor?
 
Dette har vel med distriktspolitikk å gjøre. Er vel noen ifra Valdres med jobb i hovedstaden så da betaler den Norske stat gjerne endel tusen pr pax for å ha ett flytilbud på en strekning man kjører like fort som å fly.
 
OSL er hovedhub for innenrikstrafikk, og man kan vel anta at en god del av de reisende fra VDB ikke har tenkt seg ut av landet.

Om det er en god rute som det er noe poeng i å bruke penger på å subsidiere, sett i lys av den korte avstaden, er et annet spørsmål som fort ender i opphetede debatter. Personlig mener jeg ikke at det er det.
 
Så forskjellen er vesentlig, men likevel, OSL-VDB kan da ikke være en spesielt god rute? Er det noen andre som har noen ideer om hvorfor man ikke ser på f.eks. VDB-AMS istedetfor?

Målet med ruta er nok ikke å gi Fagernes best mulig forbindelse ut i verden, men å knytte området effektivt til viktige regionale og nasjonale tjenester og infrastruktur. Det finner man mer av ved å fly til OSL enn AMS.
 
Målet med ruta er nok ikke å gi Fagernes best mulig forbindelse ut i verden, men å knytte området effektivt til viktige regionale og nasjonale tjenester og infrastruktur. Det finner man mer av ved å fly til OSL enn AMS.

Den beste forbindelse fra Fagernes og ut i verden og resten av Norge får man, nesten nødvendigvis, via OSL. En flyrute til andre steder en OSL ville vært direkte komisk. Nå kjenner jeg relativt godt til ruta og si at over 90% skal til Oslo. De få som bruker flyet bryr seg så ikke fryktelig mye om billettprisen. De tar Flytoget og flyet fordi gir en rask forbindelse. Bussen tar 3 timer med fly klarer du deg på halve tiden.
 
Back
Top