USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Er det sånn at de fleste som har usairways miles nå vil prøve å få brukt dem før mergeren? Eller har de fleste et avslappet forhold til det som skal skje, og tror at mulighetene for "gromturer" som dette for en billig penge fortsatt blir like enkelt i fremtiden?

Jeg har endel UsA milespå konto og lite med tid til ytterligere utflukter i høst, så stresser ikke. Kan bli topp å kunne ta ut turer i One World og, bruke LifeMiles til StarA-eventyr.

Er det sånn at de fleste som har usairways miles nå vil prøve å få brukt dem før mergeren? Eller har de fleste et avslappet forhold til det som skal skje, og tror at mulighetene for "gromturer" som dette for en billig penge fortsatt blir like enkelt i fremtiden? Jeg har 100k miles nå, og vurderer om jeg skal kline til med 100k til.

Kjøpte/konverterte CC poeng til US Airways nettopp med håp om OneWorld awards.

Hypotesen var at AAdvantages vilkår ville gjelde i stor grad, og der er både enveisbilletter samt muligheter med Explorer Award.

USDMs priser i C/F til Asia vil sikkert bli savnet av mange.

USAirways bonusprogram (del 3)

Er redd jeg kanskje har forkjøpt meg litt, ettersom jeg har 3100000 på DM-kontoen og null dager på feriekontoen, men satser på at programmet fortsetter på samme vilkår som dagens AAdvantage.

Er redd jeg kanskje har forkjøpt meg litt, ettersom jeg har 3100000 på DM-kontoen og null dager på feriekontoen, men satser på at programmet fortsetter på samme vilkår som dagens AAdvantage.

Èn null for mye, eller har du virkelig kjøpt 3,1 mill poeng? ;)

Min booking for BGO-SVG-LHR-ICN-TPE-BNE og BNE-BKK-PEK-CPH-BGO gikk ikke helt som forventet. Jeg satt først reisen på hold fra fredag 16.aug til 19. aug (fikk beskjed om at dette ikke skulle være noe problem). Når jeg ringte tilbake mandag kl 10.00 fikk jeg beskjed om at bookingen hadde blitt kansellert på søndagen. De begynte da med en gang å lage til en ny reise for meg. Fikk den samme reisen bortsett fra at det ikke var ledig fra PEK-CPH lenger. Fikk da en ny tungvindt routing hjem. Dette ordnet seg etter et par dager (tipper at setene bare ikke hadde gått tilbake til inventory).

Satt denne også på hold siden jeg fortsatt ventet på Amex-kortet i posten. Ble lovet at reisen var satt på hold til torsdag 22.aug kl 20.00. Amex-kortet fikk jeg dagen før og kjøpte med en gang miles på kontoen. På min konto dukket de om etter fem minutter, men det kom ingenting på min kones konto. Ringte US Airways på morgonen den 22.aug for å sjekke om de kunne gjøre noe. Fikk til svar at reisen fortsatt var gyldig, men kunne ta 24 timer før poengene kom.

Ventet da til ca 16.00 og ringte tilbake. Da hadde Eva Air kansellert reisen vår fra ICN-TPE-BNE. De hadde visst endret fristen fra 3 dager til 2,5 dag. Agenten sa da at jeg bare måtte kansellere bookingen og begynne på nytt. Ikke veldig giret på dette siden jeg såg at LHR-ICN var full og at det uansett ville vært vanskelig å komme seg videre. I tillegg ville sannsynligvis ikke setene fra PEK-CPH umiddelbart være tilgjengelige.

Etter litt leting fant vi ut at vi kunne reise fra ICN-BKK og overnatte der 1 natt for så å reise videre. Dette var ok for agenten, men poengene hadde fortsatt ikke kommet på kontoen til min kone, og han kunne ikke gjøre noe med mindre de kom på kontoen. Klokken var nå 17.30 og bookingen ville gå ut kl 20.00.
Ble en smule stresset siden avreise og hjemreisedato var lite fleksible for oss, og siden vi ikke umiddelbart hadde en annen reise å bruke 30 000 kr på ;-)

Mens jeg hadde han på telefonen dukket faktisk poengene opp på kontoen, slik at vi fikk bestilt billettene.
Som jeg fryktet sa han at taxes kom på 1300 kr per pers. Jeg spurte da om han kunne dobbeltsjekke dette. Ble satt på vent mens han gjorde dette. Etter fem min svarte han at det var 1300 kr per pers.
Jeg sa bare ok. Ikke giret på å begynne å diskutere når det begynte å haste å få på plass billettene.

MEN veldig fornøyd med å få det på plass, tror turen kommer til å ble helt knall! Uansett veldig mye for pengene.

Noen spørsmål på tampen:
- Agenten nevnte at flyselskapene kunne ta betalt for bagasjen vår. Stemmer dette?
- Kan jeg komme nå i ettertid å be dem sjekke avgiften på 1300 kr per pers?
- Ringte til SAS for booking av seter. Fikk beskjed om at hun ikke kunne forandre på de, siden de var booket hos US Airways. Stemmer dette?

USAirways bonusprogram (del 3)

1300 høres ikke så galt ut med den routingen. Endte selv på 872 for TOS-OSL-FRA-ICN-SIN-BKK-MXP-FRA-OSL-TOS. LHR drar vel litt opp?

Og SAS seter ordner du jo på sas.no med Amadeusref som gjelder for SAS (og evt Lufthansa).

Noen spørsmål på tampen:
- Agenten nevnte at flyselskapene kunne ta betalt for bagasjen vår. Stemmer dette?
- Kan jeg komme nå i ettertid å be dem sjekke avgiften på 1300 kr per pers?
- Ringte til SAS for booking av seter. Fikk beskjed om at hun ikke kunne forandre på de, siden de var booket hos US Airways. Stemmer dette?

Høres merkelig ut. Jeg har alltid kunnet velge seter hos SAS når jeg har reist på USDM tur.

Høres ikke merkelig ut i det hele tatt, jeg har et par ganger fløyet OSL-FRA med SK på US-billett, og det har vært klin umulig å velge seter i C, selv via chaten (inkl. amadeus-ekspertisen hos WIAS), og ingen skjønner hvorfor.

Minner om setereservasjonstråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=93428

Er det sånn at de fleste som har usairways miles nå vil prøve å få brukt dem før mergeren? Eller har de fleste et avslappet forhold til det som skal skje, og tror at mulighetene for "gromturer" som dette for en billig penge fortsatt blir like enkelt i fremtiden? Jeg har 100k miles nå, og vurderer om jeg skal kline til med 100k til.

Ja det er nok slik og AAs regler for uttak er rimelig restriktive sammenlignet med US Airways. Samtidig må man med mange flere miles og premium tilgjengelighet i OW er langt lavere enn i *A. *A er jo også en større allianse som gir flere muligheter (selv om F tilgjengeligheten har gått dramatisk ned de siste årene, så er TG og OZ relativt pålitelige hva tilgjengelighet angår). Intra-Asia biz er aldri noe problem. US Airways gir deg en stopover ELLEr en open jaw og så mange stopovere du bare vil som er under 24 timer og man kan ha inntil ti legs som dekker de flestes behov. Sånn generelt så er det lite vits i å ha poeng stående på konto i lengre tid, ihvertfall når vi snakker US Airways som har en sykt gunstig uttakstabell til Asia.

Last edited:

For reisen BGO-SVG-LHR-ICN-BKK-BNE-BKK-PEK-CPH-BGO;
trenger jeg å printe ut billetter hos alle flyselskapene (SAS, Thai, Asiana).
Eller holder det at jeg tar med reisedokumentene fra SAS? (dokumentene viser hele ruten sammen med et referansenummer).

Ja det er nok slik og AAs regler for uttak er rimelig restriktive sammenlignet med US Airways. (...) US Airways gir deg en stopover ELLEr en open jaw og så mange stopovere du bare vil som er under 24 timer og man kan ha inntil ti legs som dekker de flestes behov.
For enveisawards er de mer restriktive, ja. Men se AAdvantage-tråden, verdien ligger først og fremst i Explorer Award, som er mye mer fleksibel enn USDM-awards (bl.a. ubegrenset med stopovers og gratis endring av datoer både før og under reisen). Og at man har mulighet til å ta ut enveisbilletter er alene en stor fordel sammenlignet med USDM.

I tillegg opptjener man 100% RDM (redeemable miles) også på de billigste økonomibillettene hos mange OW-selskap, blant annet BA, AA og AY, og hvis man får status tjener man 25%-100% ekstra, slik at opptjeningstakten er potensielt MYE høyere med AA enn med US. Eksempelvis gir billigste BA-billett fra BGO til LAX (ca 5000,-) 12 200 miles uten status, 15 300 som Gold og 24 400 med Platinum/Executive Platinum. Billigbillett med LH hadde gitt 0% miles hos USDM (og 25% hos Eurobonus). Så hvis man tenker litt lenger frem (hvis/når USDM med tilhørende 100%-kampanjer forsvinner) kan AA potensielt være et av de beste programmene til å fortsette med for å kunne ta ut bonusreiser i premiumkabiner.

For reisen BGO-SVG-LHR-ICN-BKK-BNE-BKK-PEK-CPH-BGO;
trenger jeg å printe ut billetter hos alle flyselskapene (SAS, Thai, Asiana).
Eller holder det at jeg tar med reisedokumentene fra SAS? (dokumentene viser hele ruten sammen med et referansenummer).
Jeg hadde med meg utskrift av mailbekreftelsen til US Airways, men fikk aldri bruk for den. Sjekket bare inn med passet.

Last edited:
Re: AA/US merger blir offisiell til uka

Betyr det at de åpner for *A bookinger frem til mars?

Langt de fleste rapporterer om at de får booket langt frem i tid, også lengre enn mars. Hvis ikke, gjelder HUACA :)

Imidlertid er det begrenset tilgjengelighet hos LH, ser det spekuleres i om dette ligger hos USDM eller LH, ev at LH har satt begrensninger på andres bonusawards. Noen som har noen kvalifiserte gjetninger?

Da har jeg booket en annen tur, denne gangen for Påske 2014.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å booke denne før en stund, men jeg begynte å se fære ledige seter, og mtp situasjon med LH, og kansje fusjon med AA, det var nok for å overbevise meg om å booke nå.

Turen ser slik ut:

OSL-CDG: SK C
CDG-BKK: TG F A380
BKK-HKG: TG F 747 - Stopover
HKG-TPE: BR C
TPE-PVG: CA F A340 - Destination
PVG-ICN: OZ C - Layover
ICN-FRA: OZ F 747
FRA-OSL: SK C

Kostet 100000 USDM + skatt og avgifter.

Et par ny ting siden jeg sist booka:

- Måtte vente 24t for US å bekrefte TG settene. Aldri fått dette tidligere.
- Sete reservasjon var utført av USAirways (automatisk?) for SK, TG, CA og OZ (ikke BR). Endret de etterhvert siden de var veldig tilfeldige.
- Skatter og avgifter var oppgitt i NOK. Aldri sjkedd til meg tidligere.

Reservasjon prosess på tlf gikk bra, men når jeg ringte tilbake dagen etter for å bekrefte det hele, tok det veldig veldig lang tid.

//

Re: AA/US merger blir offisiell til uka

Langt de fleste rapporterer om at de får booket langt frem i tid, også lengre enn mars. Hvis ikke, gjelder HUACA :)

Imidlertid er det begrenset tilgjengelighet hos LH, ser det spekuleres i om dette ligger hos USDM eller LH, ev at LH har satt begrensninger på andres bonusawards. Noen som har noen kvalifiserte gjetninger?

Det er F som er blokkert hos LH, men dette er vel strengt tatt avsporing. C skal ikke være noe problem, fløy senest LH C til og fra FRA for under en måned siden på US DM award...

Da ble det en ny tur på meg mars neste år. 90.000 miles.
Valgte å sløyfe F denne gangen og bare ta C. Jeg prøvde F tidligere i år og fant dessverre ingen rute ut denne gangen uten å ha laaaang ventetid på flyplassen. Og jeg synes ikke det var verdt den ekstra prisen for å få det på bare BKK-CDG hjem.

Så da ble det følgende :
OSL-ZRH med LX C
ZRH-BKK med TG C
BKK-MNL med TG C
Retur
MNL-BKK med TG C
BKK-CDG med TG C
CDG-OSL med SK C

862.- i skatter og avgifter.

Var redd for å ikke få LX siden det har vært problemer med LH i det siste. Men det gikk heldigvis greit.
TG ble confirmed med en gang for meg. Så kanskje det bare er F som må bekreftes innen 24 timer.

MB

Back