USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Lette ganske mye etter ledige seter til Asia i perioden 25 des-1 januar i går, en svært populær tid å reise på men det var merkelig nok ikke noe problem å komme seg hjem.. utreise derimot!

Er det noen som har enkelte smarte tips å komme med her? Har sjekka Asiana via NYC, alle TG`s destinasjoner i Europa, Asiana i Europa, LX i C..
Asia er ganske stort. ;) Hvor skal du? Jeg hadde i hvert fall sjekket TPE med BR og SQ fra CPH. Har du sjekket ANA?

Fikk denne reisen på "hold" nå. Nevnte ingenting om at reiser etter 31.12.2013 ikke gikk.

Utreise 18.des:
BGO-SVG-LHR-ICN-TPE-BNE

Hjemreise 11.jan:
BNE-SIN-PEK-CPH-BGO
Hvis du ikke har booket enda - BNE-SIN-BKK med SQ, BKK-PEK med TG og PEK-FRA-BGO med Lufthansa er også et alternativ 11/1. LH C er vanligvis ikke noe jeg anbefaler, men fra PEK bruker de 747-8, som har oppgradert businesskabin: http://www.cntraveler.com/daily-traveler/2012/12/lufthansa-747-8-business-class-photos & http://www.ibtimes.com/flying-new-l...ss-747-8-jumbo-miami-frankfurt-photos-1295139. Det blir jo én flight mer, men har ikke sjekket hvilken av rutene som totalt sett blir best/kortest.

Finner du to ledige billetter PEK-FRA den 11.jan?
Jeg finner bare ledige den 9.jan og 13.jan.
Jeg søkte på to seter, tror det var fra BNE 11/1 og videre fra PEK 12/1, men ser at det ikke er ledig nå lenger. Finner BKK-DXB-FRA 11/1 (DXB-FRA blir da 01:50 12/1). Men da hadde jeg heller beholdt ruten som du har satt på hold.

Angående booking av awards etter 31.12.13 så ser jeg at flere på andre forum får bestilt turer for 2014, så godt mulig at agenten feilinformerte, selv om hun fortalte detaljer fra salgsagentmøte. Eller så er det YMMV. Ikke godt å si.

Noen som vet om plasser går direkte tilbake til "Inventory" etter at de ikke er på "hold" lenger?
Ringte de tilbake nå for å booke plassene. Men bestillingen hadde gått ut og fikk dermed ikke plass på business hos SAS på hjemreisen.

Angående booking av awards etter 31.12.13 så ser jeg at flere på andre forum får bestilt turer for 2014, så godt mulig at agenten feilinformerte, selv om hun fortalte detaljer fra salgsagentmøte. Eller så er det YMMV. Ikke godt å si.

Dette er US Airways agenter vi snakker om her, ikke akkurat kjent for å være de skarpeste knivene. Er bare å spille agentrulleten dersom de nekter.

Noen som vet om plasser går direkte tilbake til "Inventory" etter at de ikke er på "hold" lenger?

Når et sete kanselleres (om det er billettert eller ikke) så går det nødvendig vis ikke tilbake i samme fare-bucket (hverken for award- eller revenuebilletter). Alltid en risiko å kansellere en bestilling og satse på at man kan snappe opp den samme "prisen" etterpå.

Når et sete kanselleres (om det er billettert eller ikke) så går det nødvendig vis ikke tilbake i samme fare-bucket (hverken for award- eller revenuebilletter). Alltid en risiko å kansellere en bestilling og satse på at man kan snappe opp den samme "prisen" etterpå.

Hva er rekkefølgen når en skal skifte et leg i en tickeded award, kansellerer de det opprinnelige leget først, og så setter inn, f.eks når en vil skifte fra C til F?
Kjipt hvis en mister begge. Er jo mye rot med de agentene.

Hva er rekkefølgen når en skal skifte et leg i en tickeded award, kansellerer de det opprinnelige leget først, og så setter inn, f.eks når en vil skifte fra C til F?
Har selv endret dato for hjemreise en gang, var null stress. Hadde selvsagt funnet ledig sete på ANA først, virket ikke på agenten som om det var noe fare for å "miste" den opprinnelige bestillingen.

Generelt skjer det ved at man først finner det nye legget og deretter kansellerer det andre (bytter ut). I tillegg må det utstedes ny billett (ved ny bookingklasse/dato/routing/pris) så da vil prisutregninger og regler slå inn på nytt.

Generelt skjer det ved at man først finner det nye legget og deretter kansellerer det andre (bytter ut). I tillegg må det utstedes ny billett (ved ny bookingklasse/dato/routing/pris) så da vil prisutregninger og regler slå inn på nytt.

Så en kan i verste fall risikere å bli belastet flere poeng dersom reisen er priset litt "heldig"? (tenker på +10 000 poeng Nord Asia vs Sør)

Så en kan i verste fall risikere å bli belastet flere poeng dersom reisen er priset litt "heldig"? (tenker på +10 000 poeng Nord Asia vs Sør)

En reprising/endring av en feilpriset billett vil alltid medføre en viss risiko.

En reprising/endring av en feilpriset billett vil alltid medføre en viss risiko.

Destinasjon er jo pr. definisjon lengst borte fra start. Tokyo en uke, stopp i Bangkok to uker. Forrige billett ble priset til 110K siden stopover-oppholdet var lengre enn destinasjonsoppholdet, mens denne billetten ble priset til 100K, som vel egentlig er etter reglene? :)

Blir usairways poeng slettet etter en viss tid? Jeg har 100k miles nå, og vurderer 100k på tilbudet som usairways har ut denne måneden. Første tur blir neste sommer, og deretter sommerer deretter igjen. Vil dette gå så lenge det er aktivitet på kontoen?

Destinasjon er jo pr. definisjon lengst borte fra start. Tokyo en uke, stopp i Bangkok to uker. Forrige billett ble priset til 110K siden stopover-oppholdet var lengre enn destinasjonsoppholdet, mens denne billetten ble priset til 100K, som vel egentlig er etter reglene? :)
Normalt må man betale for den dyreste sonen man er innom og klassen man reiser i, men som mange sier så surres det mye med det.

Blir usairways poeng slettet etter en viss tid? Jeg har 100k miles nå, og vurderer 100k på tilbudet som usairways har ut denne måneden. Første tur blir neste sommer, og deretter sommerer deretter igjen. Vil dette gå så lenge det er aktivitet på kontoen?

Er det ikke 18 mnd hos US?

Og 18 er svaret, står også ganske klart i hos US

Last edited:

Normalt må man betale for den dyreste sonen man er innom og klassen man reiser i, men som mange sier så surres det mye med det.

Og 18 er svaret, står også ganske klart i hos US

Det er vel slik at det holder med noe form for aktivitet. Er ikke verre enn å bare kreditere en SAS flight til US Airways, så voila.

Å være klistret til denne tråden (og på FT) gjør at jeg har kontrollsjekket bookingen hos Asiana enda engang siden det visstnok er viktig at ref.nr er knyttet opp mot billettnummeret. På alle tre billettene er de tre siste nummerne forandret hos Asiana ift billettnummeret fra USDM. Mulig dette er et amatørspørsmål altså, men er det forskjellig billettnummer hos alle selskapene?

Fikk satt opp følgende reserveløsning for veien hjem:

BNE-BKK - TG474 (3,5 timer med venting i BKK)
BKK-PEK - TG674 (22 timers venting i PEK)
PEK-LGW - CA851 (4 timers venting til flyet går fra LHR)
LHR-OSL - SK804 (2 timers venting)
OSL-BGO - SK269.

Er det da kanskje bedre å fly økonomi (alt annet er business) fra PEK til CPH med følgende rute:

BNE-BKK - TG474 (3,5 timer med venting i BKK)
BKK-PEK - TG674 (9 timers venting i PEK)
PEK-CPH - SK996 (2 timers venting i CPH)
CPH-BGO - SK2870.

Er vel kanskje ikke så stor forskjell at det er verdt å bruke 12 timer ekstra i PEK og i tillegg bytte flyplass i London?

Prøvde meg også på BNE-BKK-DXB-FRA-BGO, men var ingenting ledig fra DXB til FRA.

På alle tre billettene er de tre siste nummerne forandret hos Asiana ift billettnummeret fra USDM. Mulig dette er et amatørspørsmål altså, men er det forskjellig billettnummer hos alle selskapene?

Billettnummer skal være det samme over alt, billetten er verdipapiret og har unikt entydig nummer.

Husker ikke formatet og hvordan US presenterer det. Det hender at det presenteres som eticket 9999999X der "X" er kupongnummer el.l. Noen ganger får man også to billetter på en reise pga. antall legs. (Siste er vel mer sjelden nå)

Back