USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Hmmm, dette synes jeg fort kan bli litt skummelt.
Spørsmålet er jo hva som skjer med tilgjengelighet etter sammenslåing og ikke minst uttakstabeller.

Hadde ikke turt å kjøpe 100 000 poeng på hver av kontoene uten å bestille ASAP tror jeg.

Om jeg forstår dette riktig, så kan jeg ha to stoppover?

Tenker følgende reise:

Oslo-Frankfurt
Frankfurt-Seoul (opphold under 24t)
Seoul-Hong Kong (Opphold et par dager i Hong Kong)
Hong Kong-Bangkok (Opphold ca en uke)
Bangkok-Roma
Roma-Oslo

Inkludert destinasjonen kan du ha to stopp som varer lenger enn 24 timer. Den ruta du har lagt opp bør i utgangspunktet funke, men det kan hende du må overbevise agenten du snakker med om at et stop på f.eks. 23 timer ikke er et stopover.

Om jeg forstår dette riktig, så kan jeg ha to stoppover?

Tenker følgende reise:

Oslo-Frankfurt
Frankfurt-Seoul (opphold under 24t)
Seoul-Hong Kong (Opphold et par dager i Hong Kong)
Hong Kong-Bangkok (Opphold ca en uke)
Bangkok-Roma
Roma-Oslo
Stopp under 24 timer regnes som layover/transit, ikke stopover, og er ikke begrenset til et visst antall. På min kommende tur har jeg 8 segmenter med tre stopp på 20-24 timer og to stopp på over 24 timer.

Hvis du får agenten til å regne ut prisen med Hong Kong som destinasjon (Nord-Asia) blir det billigere enn å bruke Bangkok (Sør-Asia). Det krever gjerne et par forsøk.

Stopp under 24 timer regnes som layover/transit, ikke stopover, og er ikke begrenset til et visst antall. På min kommende tur har jeg 8 segmenter med tre stopp på 20-24 timer og to stopp på over 24 timer.

Hvis du får agenten til å regne ut prisen med Hong Kong som destinasjon (Nord-Asia) blir det billigere enn å bruke Bangkok (Sør-Asia). Det krever gjerne et par forsøk.

Jeg forsøkte å komme meg unna med at HKG var lengre unna enn BKK og dermed regnes som destinasjon. Dessverre så sa flere agenter at siden oppholdet i BKK var lengre enn i HKG ble BKK regnet som destinasjon. Men det er lov å prøve seg, og som alltid YMMV.

Jeg forsøkte å komme meg unna med at HKG var lengre unna enn BKK og dermed regnes som destinasjon. Dessverre så sa flere agenter at siden oppholdet i BKK var lengre enn i HKG ble BKK regnet som destinasjon. Men det er lov å prøve seg, og som alltid YMMV.
USDM-agentene er såpass inkonsekvente at hvis du får samme beskjed mange ganger på rad er det stor sjanse for at den første skrev et notat om det i bookingen din. Jeg sa bare at jeg skulle "booke en tur til Tokyo", nevnte ingenting om avstand eller lengde på opphold. Fikk det først priset til 110 000, spilte dum og sa "men er det ikke 100 000 for Europa til Nord Asia, da? Eller er Japan i en annen sone?", og hun beklaget og korrigerte det til 100 000 - selv om BKK-stoppet både er lengre i tid og avstand. ;)

Det eneste som er sikkert er i hvert fall YMMV, ja. :p

Hvordan er det med enkelt tur med DM, er det halv pris av t/r?

Har booket DM-tur, og kan ikke se bookingnr hos de forskjellige selskapene når jeg logger inn på US Aiwways-siden - er dette noe som tar litt tid før det dukker opp, eller må jeg ringe US Airways for å få dette?
Dette trenger jeg vel når jeg skal sende mail til flyselskapene for å endre de tildelte setene jeg har fått (har fått tildelt på alle legs med unntak av OZ-flighten)

Du må ringe. Hos de fleste har du mulighet til å velge seter selv online når du har riktig referanse. På min tur med SK/LX/TG/NH/OZ/LH fikk jeg alle utenom NH fra agenten, så der måtte jeg ringe selv og oppgi billettnr for å reserve sete (og fikk samtidig deres ref, slik at jeg nå kan endre selv online).

Du må ringe. Hos de fleste har du mulighet til å velge seter selv online når du har riktig referanse. På min tur med SK/LX/TG/NH/OZ/LH fikk jeg alle utenom NH fra agenten, så der måtte jeg ringe selv og oppgi billettnr for å reserve sete (og fikk samtidig deres ref, slik at jeg nå kan endre selv online).

Takker! Har nå fått seteønskene mine oppfylt!

Last edited:
USAirways bonusprogram (del 3)

Det er fullt mulig å booke sete online hos NH uten deres referanse, du må bare ha ETKT nummer tilgjengelig. Det finner du på DM-siden din. Når du logger inn hos NH med navn, flight, dato og etkt, vil også din referanse hos NH vises.

Last edited:

Det er fullt mulig å booke sete online hos NH uten deres referanse, du må bare ha ETKT nummer tilgjengelig. Det finner du på DM-siden din. Når du logger inn hos NH med navn, flight, dato og etkt, vil også din referanse hos NH vises.

Det har jeg forsøgt flere gange uden held. Ved ikke specifikt hvad jeg gør forkert..

Det har jeg forsøgt flere gange uden held. Ved ikke specifikt hvad jeg gør forkert..
Det fungerte ikke for meg heller. Fant et par tips paa Flyertalk, blant annet aa bruke Fornavnm Etternavn i stedet for Fornavn Mellomnavn Etternavn, men ingenting fungerte for meg. En kjapp telefon til Japan gjorde susen.

USAirways bonusprogram (del 3)

Hmm, det fungerte for meg for ca. en måned siden... Det er viktig å fylle ut fornavn og samtlige oppgitte mellomnavn sammenhengende i fornavnsfeltet, kan det være der du fikk problemer?

Men det ordnet seg visst for deg likevel!? :)

Fikk endret sete hos Thai, men det ser ikke ut som at oversikten hos United Airways blir oppdatert? Der står fremdeles de gamle setevalgene

Fikk endret sete hos Thai, men det ser ikke ut som at oversikten hos United Airways blir oppdatert? Der står fremdeles de gamle setevalgene
De fleste selskapene har egne systemer, og enkelte har ikke "tilbakekobling" hele tiden. Stol på det som står på den oversikten som tilhører flighten dvs. Thai for TG-flighter osv.

En ting jeg glemte, men som sikkert hadde vært lurt, var å få registrert under bookingen av jeg er EBG?

En ting jeg glemte, men som sikkert hadde vært lurt, var å få registrert under bookingen av jeg er EBG?

Det får du ikke gjort under bookingen, men du kan legge det inn online på "My Bookings" siden på US Airways. MEN:
Dette gjorde at bookingen min "forsvant" hvis jeg senere skulle lete den opp vha DM#, viktig å lagre bookingreferansen.

Back