USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Jeg svei av mine 180 000 opptjente EBG miles i fjor med F til MNL.

Ringte SK og sa at jeg ville ha de enkelte legs. Da fikk jeg til svar at jeg ikke kunne reise hele Asia rundt for mine miles. Fikk værsågod akseptere at jeg ikke fikk mer enn tre legs i hver retning.

Får ikke slik kjeft hos US når jeg ringer dit. Har vel vært oppe i elleve legs på rundturen.

90% bonus til meg. Har kjøpt en gang før og det var i 2010 med planlagt reise i sommer..

Ringte SK og sa at jeg ville ha de enkelte legs. Da fikk jeg til svar at jeg ikke kunne reise hele Asia rundt for mine miles. Fikk værsågod akseptere at jeg ikke fikk mer enn tre legs i hver retning.

Får ikke slik kjeft hos US når jeg ringer dit. Har vel vært oppe i elleve legs på rundturen.

Forskjellige selskaper, forskjellige regler så sammenligningen her er irrelevant. (Og generelt til mange her inne - man får heller være fornøyd med de gangene man greier å tøye reglene enn å klage på de gangene selskapene ikke tøyer reglene).

Sånn er livet.

Men det går an å informere om det på en hyggelig måte. Men jeg traff vel en drage som hadde en dårlig dag.

Kan informere om at en bestilling med 10 segmenter absolutt ikke var noe problem da jeg bestilte OSL-FRA-PVG-KIX-AKL-TBU-AKL-SYD-SIN-BKK-OSL i C for noen uker siden (kanskje pga distansen til destinasjon).

Det ble mye kluss i bestillinga ettersom jeg oppdaget helt til slutt at den hyggelige konsulenten hadde skrevet navnet mitt med Z i stedet for V (fonetisk alfabet er tydeligvis viktig selv om navnet jo står korrekt registrert på Dividend-kontoen). Hele turen måtte derfor avbestilles og bestilles på nytt, til stor oppgitthet fra dama i andre enden av røret.

Alt kaoset resulterte i at jeg nå ikke har fått noen e-post-bekreftelse på reisen. Det kommer heller ingenting opp når jeg logger inn nettsiden for å se bestillingen (den forrige bestillingen med galt navn dukker opp på et annet ref.nr. med status "refunded").

Har noen lignende erfaringer og tips om hva som bør gjøres? Jeg har ringt og mast tre ganger, hvor de sier at det er et dataproblem som gjør at e-posten ikke blir sendt, men at alle flyene er booket og bekreftet (jeg klarer å få opp bestillingene hos de ulike flyselskapene med egne bekreftelsesnumre, så det stemmer nok). De sier at jeg vil motta en bekreftelsesmail innen 72 timer, men ingenting skjer. Nå har jeg brukt flertallige timer i telefonen for å få tilsendt en slik e-post, så nå må jeg vel se etter andre løsninger. Vil jo gjerne ha en bekreftelse fra US Airways som jeg kan ta med meg en utskrift av på turen i tilfelle problemer. Forslag?

Kan informere om at en bestilling med 10 segmenter absolutt ikke var noe problem da jeg bestilte OSL-FRA-PVG-KIX-AKL-TBU-AKL-SYD-SIN-BKK-OSL i C for noen uker siden (kanskje pga distansen til destinasjon).

Må bare spørre, hvor mye måtte du ca. ut med i kroner for den turen? (Gitt at du har kjøpt poengene)

Jeg kjøpte 100k av poengene i høst før prisoppjusteringen, de resterende 20k nå i points.com-tilbudsperioden. Tror poengene kom på 10500kr totalt, avgiftene ligger på 1600kr. Veldig fornøyd med utbyttet, klarte å få til 18t stopp i PVG, 22t stopp i AKL, 23t og 35 min stopp i Sydney (den er fin), 22t stopp i Singapore og 11t stopp i BKK i tillegg til flere dager i KIX som stop-over og TBU som jo er destinasjonen.

Turen skal gjennomføres nå i juni, så det var begrensa med tilgjengelighet på de ønskelige datoene. Det gjorde at det ikke ble optimalt med de beste C-klassesetene, ble mye NZ i 763 f.eks. Men SQ i 773 på SYD-SIN blir kanskje den største oppturen servicemessig, krysser fingrene for at de bytter til 380 i stedet :-)

Vurderte forøvrig TBU-AKL-PER-JNB-FRA-OSL som en mulig hjemreisevei, så medgjørlig som kundekonsulenten var, så ville nok ikke det blitt noe problem. Men foretrakk SYD, SIN og BKK i stedet for noen timer i PER og JNB. Å få til en RTW hadde også vært moro og sikkert mulig, men vanskelig med tilgjengelighet via USA, og det er ikke like spennende i mine øyne heller.

Last edited:

Er det noen som har fått med seg om det er noen limit for når man kan gjøre om billetten før avgang?

Tenker jo da på at LH slipper seter noen tid før avgang. Så på ANA i dag at det var 380 seter den 7.5., altså om to dager.

Er det for sent å gjøre om to dager før?

Er det noen som har fått med seg om det er noen limit for når man kan gjøre om billetten før avgang?

Tenker jo da på at LH slipper seter noen tid før avgang. Så på ANA i dag at det var 380 seter den 7.5., altså om to dager.

Er det for sent å gjøre om to dager før?
Er vel bare å ringe og høre det. Verste som kan skje er at du sitter med opprinnelig billett

Selv om ANA viser ledige F seter på LH så finnes ikke nødvendigvis disse setene i US sine bookingsystemer, erfarte dette selv for noen uker siden. Jeg fant F på 4-5 flygninger med LH men ingen av disse var bookbare.

Ser ut som det fremdeles er mulig å bestille turer i sommerferien. Jeg fant seter for broren min + reisepartner i F i juli. Destinasjon Singapore og stopover Beijing med Lufthansa, Asiana, Air China, Singapore og Thai. Skal se om det er mulig å endre til Lufthansa 388 før avreise, det hender det blir ledig (men kanskje ikke bookbar)

Kan noen rapportere om points.com poengene poster for folk uten nord amerikansk adresse?

Fik besked i dag fra Points.com at "You qualified for an extra 50% bonus" og at pointene vil blive sat ind på kontoen 1 juni.

På min DM-tur til sommern har us rota til etternavnet på reisefølget mitt, kun en bokstav som har blitt bytta ut.
Er dette noe som MÅ fikses, eller går det greit?

På min DM-tur til sommern har us rota til etternavnet på reisefølget mitt, kun en bokstav som har blitt bytta ut.
Er dette noe som MÅ fikses, eller går det greit?

Det skjedde meg også (se tidligere post).
Dette må fikses, billettnavnet må stemme overens med passnavnet for at billetten skal være gyldig.

Ja, det er vel lurt, men har en kompis med et navn som ofte blir misforstått, riktignok bare fornavnet men for han går det alltid bra...

Ringte US i forrige uke og hørte på en rute som jeg fant på ANA: OSL-MUC-BKK-NRT-ICN-CRK, med enkel retur, kun: MNL-BKK-FRA-OSL.

To legs i F på tur ut, og et på tur hjem.

Det gikk ikke, det ble ikke godtatt etter at kundekonsulenten hadde kontaktet US. Jeg spurte om hvorfor, fordi jeg har vært oppe i totalt elleve segmenter før på rundturen. Men fikk intet svar.

Ringte derfor opp igjen, og ble bryskt avvist, da de jo hadde notert at jeg hadde ringt før.

Prøvde igjen dagen etter, men ga ikke opp noen reiserute. Spurte bare om hvor mye mileage jeg kunne ha èn vei. Traff heldigvis en hyggelig kar, som kontaktet US og fikk svaret: 11092 miles.

Så da er det bare å ta gcmap i bruk ved planlegging. Den ovennevnte ruta som jeg spurte om kom på noe over 11400.

Jeg prøvde å legge opp ei rute som hadde NRT-ICN inkludert i utgangspunktet, i tilfelle LH skulle slippe en F plass med 380 til NRT noen dager før avgang.

Man lærer så lenge man lever!

Kom igår hjem fra OSL-FRA-PVG-INC-FRA-OSL hvor 2 av strekningene var i First. Kan altså bekrefte at dette fungerer.

Takk til mange her for tips, veiledning og beroligelse av tynnslitte nerver gjennom en litt kronglete prosess. Det er mulig jeg tar et forsøk til, men da muligens i business eller økonomi.

Robert , venter spent på tripreport...;)Skal om to uker avgårde på neste DM i F..

Back