USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Kom igår hjem fra OSL-FRA-PVG-INC-FRA-OSL hvor 2 av strekningene var i First. Kan altså bekrefte at dette fungerer.

Takk til mange her for tips, veiledning og beroligelse av tynnslitte nerver gjennom en litt kronglete prosess. Det er mulig jeg tar et forsøk til, men da muligens i business eller økonomi.

Hvem fløy du med mellom Yinchuan og Frankfurt? Visste ikke at det fantes en direkterute engang.

Klart det fungerer, det er vel ennå ingen som ikke har fått det til å fungere?

Å kjøpe poeng for å dra i økonomi er vel en utrolig dårlig deal, da kan du like gjerne kjøpe en vanlig billett og i stedet tjene poeng.

Hvem fløy du med mellom Yinchuan og Frankfurt? Visste ikke at det fantes en direkterute engang.
Haha, det var ICN og ikke INC.

Å kjøpe poeng for å dra i økonomi er vel en utrolig dårlig deal, da kan du like gjerne kjøpe en vanlig billett og i stedet tjene poeng.
Det kommer vel an på destinasjonen. Til Rarotonga er det vel ikke så enkelt å finne like billige billetter som koster mindre enn 100.000 poeng og i alle fall ikke om man legger til en stopover i USA.

Prøvde igjen dagen etter, men ga ikke opp noen reiserute. Spurte bare om hvor mye mileage jeg kunne ha èn vei. Traff heldigvis en hyggelig kar, som kontaktet US og fikk svaret: 11092 miles.
Har de altså en slik tabell med maksimum mil per strekning, her altså OSL-CRK eller er det for Europa-SørAsia? Eller er det uansett bestilling, for da vil jo mange destinasjonen ikke være mulige å nå.

Antar at de bruker avstand i direkte luftlinje mellom to destinasjoner som utgangspunkt og deretter legger til en prosentsats på hvor stort avvik i km/mi det kan være på strekningen.

Hvis noen vet et system på hvor mange prosent som ev. er akseptert mellom ulike destinasjoner, så spytt ut.

Distansen mellom OSL og CRK er 5958mi, så at US setter grensa til 11092mi tyder på at det ikke er dobbelt så langt som er grensa.

Antar at de bruker avstand i direkte luftlinje mellom to destinasjoner som utgangspunkt og deretter legger til en prosentsats på hvor stort avvik i km/mi det kan være på strekningen.

Først:
Award travel is permitted when the distance in one direction does not exceed the maximum mileage allowed between the origin and destination. Certain itineraries are subject to mileage restrictions. Travel from North America to Europe is not allowed via Asia. Travel between Europe and Japan/North Asia/South Asia/Australia/New Zealand is not permitted via North America.

Mener jeg å ha sett/lest på Expertflyer at et leg har en milage og en max lovlig milage en fare-bucket, så max lovlig milage ifbm. kan nok variere avhengig av hvor man skal. Et banalt eksempel er om man ønsker å fly OSL-HEL via GOT så kan det hende det er lov til "samme pris" som OSL-HEL, men ikke OSL-CPH-HEL da man overskrider max milage mellom OSL og HEL, og billetten må regnes på en annen måte. Du kan jo evt. melde deg inn hos Expertflyer og sjekke opp distanser m.v.

Har de altså en slik tabell med maksimum mil per strekning, her altså OSL-CRK eller er det for Europa-SørAsia? Eller er det uansett bestilling, for da vil jo mange destinasjonen ikke være mulige å nå.

Maximum Permitted Mileage kallas det väl. Såvitt jag förstår är US Airways generösa jämfört med andra program men hur det ser ut exakt vet jag inte. IATA verkar sälja en guidebok.

http://www.iata.org/ps/publications/pages/mileage.aspx

Jeg prøvde jo å få igjennom OSL-MUC-BKK-NRT-ICN-CRK. Da jeg fikk vite total mileage, brukte jeg gcmap.com og fikk noe over 11400.

Hunden lå vel begravd på omveien via BKK som gjorde at jeg kom over limiten.

Ruta OSL-MUC-NRT-ICN-CRK er intet problem. Har fløyet motsatt.

Problemet nå er at LH ikke slipper F plasser tidlig. Og når de først slipper dem, så er gjerne segmentene NRT-ICN og ICN-CRK borte allerede.

Forøvrig gir nå alle bookingklasser hos SAS 100% hos US DM.

Last edited:

Noen som vet hvordan det ligger an med generell award-tilgjengelighet på C i ANAs 787 mellom FRA-HND? Er det enkelt og greit å få booket dette, eller er det "vanskelig" som LH F?

Edit: endret fra NRT til HND

Last edited:

Noen som vet hvordan det ligger an med generell award-tilgjengelighet på C i ANAs 787 mellom FRA-NRT? Er det enkelt og greit å få booket dette, eller er det "vanskelig" som LH F?

Sjekket to uker framover. Ser dårlig ut. Bare enkelte plasser i turistklasse.

Den går til Haneda.

Vil vel si at det nå er i grenseland til at dette snart ikke er en god deal. Dollaren er over 6 kroner, så vi snakker langt over over 12k for 100k.

Vil vel si at det nå er i grenseland til at dette snart ikke er en god deal. Dollaren er over 6 kroner, så vi snakker langt over over 12k for 100k.

Og legger vi til det faktum at det nesten ikke fins attraktive bonusseter på Star mer etter denne galskapen er misæren komplett :)

Og legger vi til det faktum at det nesten ikke fins attraktive bonusseter på Star mer etter denne galskapen er misæren komplett :)
Det er vel fortsatt mulig å skaffe seg noen gode seter selv om det er blitt vanskeligere med LH F?

Det er vel fortsatt mulig å skaffe seg noen gode seter selv om det er blitt vanskeligere med LH F?

Enig med dere. 12k NOK for 100k miles er nok rimleig for en F tur, men i og med at F seter er umulig å få i LH, SQ, og nå nesten LX er dette betydelig mindre interessant enn før. Da er det Thai, ANA og Asiana igjen. UA og TK har jeg aldri prøvd, men virker vanskelig å få tak i uansett.

Dersom man glemmer F klasse er 12k NOK fortsatt en rimelig grei deal for en C klasse tur til Asia. Men riktig no har vi sett god tilbuder i de siste månedene som går rundt denne prisen.

For min del, skal jeg stå over denne gangen, og evt. vente til at kursen blir bedre for oss.

Enig med dere. 12k NOK for 100k miles er nok rimleig for en F tur, men i og med at F seter er umulig å få i LH, SQ, og nå nesten LX er dette betydelig mindre interessant enn før. Da er det Thai, ANA og Asiana igjen. UA og TK har jeg aldri prøvd, men virker vanskelig å få tak i uansett.

Dersom man glemmer F klasse er 12k NOK fortsatt en rimelig grei deal for en C klasse tur til Asia. Men riktig no har vi sett god tilbuder i de siste månedene som går rundt denne prisen.
Litt feil, fordi man ikke må glemme at poengprisen i C ligger på 80k for N Asia, og 90k for SE Asia. Med andre ord kan man faktisk få en flott tur/retur hele veien i C for $1400-$1575, noe som jeg fortsatt vil betegne som en temmelig bra deal selv om man ikke opparbeider seg poeng og status.

Ny kampanje nå.

100% more miles in June
Get up to 50,000 bonus miles when you buy miles*

During the month of June, enjoy a 100% bonus when you buy miles. Get the miles you need to take an award trip today.

All you have to do is buy miles June 1 – 30, 2012 and you'll automatically earn your bonus – up to 50,000 miles.

Buy miles now

Det er fortsatt mulig ja, dersom man planlegger langt frem eller er litt spontan. Reiser man alene er mulighetene svært gode, men er man to kreves litt arbeid.
Siden man kan ha en stopover er dette fremdeles en god deal, bare litt dyrere enn en vanlig økonomibillett. F.eks. en tur jeg søkte frem for to personer i juli, 110k poeng (blir vel 12-13 000kr), tilsvarende billigste reiserute på orbitz.com koster 1700 dollar i økonomi. I biz må man ut med 4400 dollar. 20-30% ekstra for F (Asiana og Thai på langrutene) og C (Singapore intra-asiatisk) er det definitivt verdt. Samtidlig er det vanligvis billigere å endre eller kansellere enn en vanlig økonomibillett.

Last edited:
Back