USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Har lett etter MPM maksgrense ifm en annen DM-tur under planlegging. Er det 25% miles i tillegg til direkterute/avstand du mener?
Nei, MPM er en del høyere enn direkteavstanden, og en del programmer bruker dette som maks. USDM tillater 25% ("25M") i tillegg til det igjen. For å sjekke MPM må man ha KVS/EF.

SIN-REP opereres av Silkair, kan en da få den ruten med DM? Kanskje hvis en booker det på SQ nummer? Jeg vet ikke.....

SIN-REP opereres av Silkair, kan en da få den ruten med DM? Kanskje hvis en booker det på SQ nummer? Jeg vet ikke.....

Ah, var nok derfor det ikke kom opp noen awards. Ser nå at det er co-shareflighter. Da går det nok ikke.

Fant følgende (vedlegg) ledig til Brisbane.
Er det slik å forstå at det da blir:
- Stopp på 2 timer i FRA
- Stopp på 4 timer i ICN
- Stopp på 4 timer i TPE

Har man alltid tilgang til business lounge når man venter og flyr C?

Hvordan kan jeg se hvilket flyselskap som flyr på strekningene?

Er det mulig å booke turen først, også kjøpe poengene? Kjedelig å kjøpe poeng for 30 000 kr også finne ut 5 min senere at billettene allerede er tatt ;-)

Takker for hjelp!

Attachments

• flyreise.jpg
    flyreise.jpg
    45.2 KB · Views: 568

Fant følgende (vedlegg) ledig til Brisbane.
Er det slik å forstå at det da blir:
- Stopp på 2 timer i FRA
- Stopp på 4 timer i ICN
- Stopp på 4 timer i TPE
5 timer i ICN, ellers stemmer det.

Har man alltid tilgang til business lounge når man venter og flyr C?
Jepp.

Hvordan kan jeg se hvilket flyselskap som flyr på strekningene?
LH = Lufthansa, TG = Thai, BR = EVA Air.
http://en.wikipedia.org/wiki/Airline_codes-All

OZ542 (Asiana) i stedet for LH712 vil være en vesentlig oppgradering. Den er ledig samme dag. Det beste businessproduktet fra Europa til ICN er LHR-ICN, men det er bare ledig 18/12 og 21/12. http://www.businesstraveller.com/news/asiana-launches-new-fully-flat-business-class-seat

Er det mulig å booke turen først, også kjøpe poengene? Kjedelig å kjøpe poeng for 30 000 kr også finne ut 5 min senere at billettene allerede er tatt ;-)

Takker for hjelp!
Ja, man kan sette på hold i tre dager.

Du må også ha returen klar før du bestiller (US Airways har ikke enveis-awards).

Last edited:

Takk!
Hvilken routing (rett ord?) brukte du på London 21.des?
Problemet mitt er at jeg har null oversikt over flyplasser som går i den retningen, men det kommer seg etterhvert :-)

Takk!
Hvilken routing (rett ord?) brukte du på London 21.des?
Problemet mitt er at jeg har null oversikt over flyplasser som går i den retningen, men det kommer seg etterhvert :-)
BGO-LHR via OSL, SVG, CPH eller FRA, ellers likt. Men har ikke sjekket om de andre segmentene er ledig den dagen. Ser nå at LHR-TPE-BNE er ledig med EVA Air 19/12.

Se http://www.staralliance.com/en/booking/flight-search/ for ideer til ruter. Det kan være lurt å søke f.eks CPH-BNE, FRA-BNE eller fra andre større flyplasser enn BGO.

Last edited:

Når er det SK åpner opp bonusreiser, er det 330 dager før?

EDIT: Ringte like godt SAS. De kunne fortelle at det var ulik slippdato for awardseats, alt etter hvilken strekning man skal reise. Stemmer dette?

Last edited:

Forstår det slik at man kan sette en bestilling på "hold" i opptil 3 dager.
Er dette mulig å gjøre før det er gått 12 dager siden man ble medlem i dividend miles?

Har forsøkt å tråle etter svar her, men tråden er alvorlig lang, så da fyrer jeg løs her.

Tillates det stoppover i samme region som destinasjon?

Tillates det store omveier? F.eks SVG-FRA-ICN-NRT-TPE-SIN Destinasjon SIN-HAN-HKG-BKK Stopover -CDG-SVG, eller blir slike routinger for drøy kost?

Har kjøpt DM nå på salg, mangler 10K, men ser at det bare tillates intill 50K kjøpt pr kampanje, da skulle vel jeg kunne kjøpe 9K+1k med DM slik at rabatt ikke oppnås, eller?

Agenten kunne dog ikke give meg confirmation-code på Asiana flighten? den måtte jeg selv kontakte Asiana for å få?

Du kan bruke billettnummer hos Asiana for setevalg/innsjekk.

Når er det SK åpner opp bonusreiser, er det 330 dager før?

EDIT: Ringte like godt SAS. De kunne fortelle at det var ulik slippdato for awardseats, alt etter hvilken strekning man skal reise. Stemmer dette?

Awardseter kan generelt frigis når som helst, normalt slippes de som du sier ca. 330 dager i forveien, men det kan endre seg hele tiden. Det kan også være forskjell på slipp og tilgjengelighet om setene skal benyttes av EB-kunder eller *-kunder.

Etter mye planlegging og endel agenter fikk jeg booket 3 awards for neste sommer med meg og kidsa/ungdommene. Kom på 100K hver, var heldig der :D

KRS-OSL-FRA-ICN-NRT/HND-BKK-REP-KOS/PNH-BKK-FRA-OSL-KRS

KRS-OSL-FRA i C med SK/LH
FRA-ICN i F med OZ, en overnatting her
ICN-NRT i F med OZ, en uke i Japan
HND-BKK i F/C med TG, gamlingen i F, kidsa i C

12 dagers-stopp som brukes på separat tur BKK-REP-KOS / PNH-BKK med Royal Cambodian Air i øko.

BKK-FRA TG i F A388, kidsa herjer i F, gamlingen sliter i C
FRA-OSL LH C

KRS-OSL bookes separat med EB-poeng siden de ikke åpner award før 320 dager før ifølge SAS(ringte igjen idag og sjekket i tillegg SAS-booking)

12500 kr pr billett. Fornøyd med det altså!

I tillegg til å "feilprise" billetten med 100K, er det vel ikke lov med avreise KRS og ankomst OSL?

Last edited:

Forstår det slik at man kan sette en bestilling på "hold" i opptil 3 dager.
Er dette mulig å gjøre før det er gått 12 dager siden man ble medlem i dividend miles?
Ja.

Har forsøkt å tråle etter svar her, men tråden er alvorlig lang, så da fyrer jeg løs her.

Tillates det stoppover i samme region som destinasjon?
Ja, så lenge det er en *A-hub.

Tillates det store omveier? F.eks SVG-FRA-ICN-NRT-TPE-SIN Destinasjon SIN-HAN-HKG-BKK Stopover -CDG-SVG, eller blir slike routinger for drøy kost?
Ja, i stor grad, så lenge det er maks 10 segmenter og under MPM+25% (må sjekkes med KVS el.l). Stopover må egentlig være "for the most direct route of travel." http://www.usairways.com/en-US/dividendmiles/programdetails/memberguide.html

Disse reglene praktiseres imidlertid veldig ulikt fra agent til agent. Jeg fikk gjennom BGO-TYO via CPH, ZRH, CDG og BKK (men hjemreisen var mye mer direkte). Tror utreisen din vil gå uten problemer, mens returen vil du nok slite veldig med. SIN-HAN-HKG-BKK er for det første backtracking, stopover-en blir ikke på "most direct route" og i tillegg er det ingen *A-flighter fra HAN til HKG. SIN-HKG-BKK-CDG-SVG går kanskje, mens SIN-BKK-CDG-SVG burde være uproblematisk (inkludert stopover).

Har kjøpt DM nå på salg, mangler 10K, men ser at det bare tillates intill 50K kjøpt pr kampanje, da skulle vel jeg kunne kjøpe 9K+1k med DM slik at rabatt ikke oppnås, eller?
Skjønte ikke denne. Hvis du har kjøpt 100k med bonus kan du kjøpe 10k til full pris i tillegg.

BKK-FRA TG i F A388, kidsa herjer i F, gamlingen sliter i C
Tenåringer løs uten følge i F? Ser det for meg. ;)

I tillegg til å "feilprise" billetten med 100K, er det vel ikke lov med avreise KRS og ankomst OSL?
Det er en open-jaw, som egentlig ikke er tillatt når dere har stopover. Men de er visst mer liberale på reglene når det gjelder innenriks (i hvert fall på antall segmenter).

Tenåringer løs uten følge i F? Ser det for meg. ;)

Ikke sant ;) Har seat-alert på ExpertFlyer itilfelle TG åpner opp et sete til i F. Vet ikke om det er mulig å forandre siden fusjonen med AA nok er vel etablert før neste sommer. Hva tror du? Vil USAirways ha tilgang til *nettverk i en overgangsperiode?

Det er en open-jaw, som egentlig ikke er tillatt når dere har stopover. Men de er visst mer liberale på reglene når det gjelder innenriks (i hvert fall på antall segmenter)

Ble mye rot når jeg skulle bestille siste segment. En agent presterte å booke hjemreise en mnd for tidlig, slik at den startet før turen. Endel å rette opp, pluss at jeg måtte ringe dem igjen siden de ikke hadde trukket poengene fra kontoen, og billetten dermed ikke hadde blitt utstedt. Er i overkant stressende å måtte passe på dem hele tiden. Pluss at det var mye rot med nettsiden i tillegg, deler av booking viste canceled, mens alt var ok. Vet ikke om det har noe med fusjonen å gjøre.

EDIT: Billetten min var faktisk utstedt/ticketed, de hadde glemt å trekke poengene. Hun takket så mye for at jeg ringte å ba dem trekke. Nå var det mest for å sikre at alt gikk riktig for seg, men i teorien kunne jeg altså brukt poengene en gang til :)

Last edited:

OSL FRA LH biz
FRA BKK TG first
BKK KBV TG biz

KBV BKK TG biz
BKK MUC TG first
MUC OSL SK biz

110.000 poeng + 184 EUR skatt og gebyr. I LIKE! Bare at jeg ikke fikk plass i first til frøken clandestine FRA BKK :/ skal kanskje se om det ikke går med en annen agent i morgen. Det gikk bare greit å booke. Tok 15min, agenten snakket perfekt engelsk og var basert i UK.

Etter 2 dager med surfing på ANA sky web ringte jeg US Airways i dag. Tilgjengelighet for US var stort sett samme som på ANA siden, men noe kluss med LH tilgjengeligheten. Ruten samt antall dager ble derfor noe endret.
Agenten jeg traff på var meget hyggelig, hun var dyktig og effektiv og stilte null spørsmål til routingen, det var ja fra henne hele veien.
Billett var bekreftet pr mail til meg før røret var lagt på, alt unnagjort på under 20minutter.

SVG - FRA LH-C
FRA - ICN OZ-F
ICN - TPE BR-C
TPE - SIN SQ-C
SIN - HKG SQ-C
HKG - BKK TG-F
BKK - CDG TG-F
CDG - OSL SK-Pluss
OSL - SVG SK-Pluss

Hun fikk ingen tilgang på LH billetter via FRA på retur, derfor SK+. Angrer imidlertid på at jeg ikke kom på CDG-CPH-SVG, men ble litt svett da hun sa at det ikke fantes noe. Jeg får håpe på en ruteendring på OSL flighten, for der er det kun 65min mellom flightene, så kanskje en ombooking blir mulig.

...men noe kluss med LH tilgjengeligheten.

Samme skjedde meg igår. Veldig rart siden jeg så full tilgjengelighet med 3 seter LH på Expertflyer. Kanskje LH strammer ytterligere inn for US_A?

Jeg får håpe på en ruteendring på OSL flighten, for der er det kun 65min mellom flightene, så kanskje en ombooking blir mulig.

I følge Gullsjekk på OSL holder det å droppe baggasjen 20 min før på innenlands. Mulig at en bør ha sjekket inn på forhånd/boardingcard.

Til Info:

Snakket nettopp med en oppegående US-agent, og hun kunne fortelle at på møtet hun var på fredag 09.Aug ble de ansatte instruert til ikke å booke *A-Awards lengre enn 31.12.13 pga fusjonen. Var visst ikke alle som hadde fått dette med seg, bl a han som gjorde min booking.

Back