USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Hvor lang tid i forveien begynner det å bli knapt med billetter? Vurderer en tur i januar/februar.

Veldig vanskelig å svare på, og mange faktorer som spiller inn. For eksempel hvor du skal, hvem du skal fly med og klasse.
Virker som mange her inne reiser alene, vet ikke om det gjelder deg ?

Men min erfaring ( ut fra 4 DM reiser ) er at det blir verre og verre jo flere man er. I min familie er vi 3, og det har overhodet ikke vært lett å få til uansett hvor tidlig man booker. Men igjen kommer nok det an flere ting.

Vi har i flere tilfeller måttet foreta noen skikkelig spenstige routinger for å få det til. Kona er lite imponert over 6 timer ekstra flytid og 2 ektra mellomlandinger, uansett service og seter ombord i flyene :)

Hva er deres erfaring med expertflyer og award tilgjengelighet? Jeg er i USA akkurat naa og har selvfoelgelig glemt mine ANA data. Naa har jeg meldt meg inn til expertflyer premium og er paa award jakt. dessverre staar det listet AVAIL - NO under svart mange av turer. Saapass at jeg ikke finne en passende tur for hverken BKK i november BIZ og heller ikke for MLE i februar BIZ. Jeg lurer om denne infoen er akkurat eller om det loenner seg allikevel aa ringe til US..

Det var ikke noe særlig tvil, men endelig er det bekreftet at overføringsratioen til AA blir 1:1. http://www.flyertalk.com/forum/21201301-post15.html
That means the US Airways program, Dividend Miles, will be dissolved, and its members will be absorbed into AAdvantage. Mr. Parker said there would be a one-to-one transfer of miles (one Dividend mile will equal one AAdvantage mile), swelling American’s program to more than 100 million members.

Noen rykter sier sammenslåing av bonusprogrammene allerede 1.November.
Hmm, hvor har du lest/hørt det? Jeg har lest rykter om at US bytter fra *A til OW fra november som et første steg, men ikke at programmene (eller selskapene) blir slått sammen allerede da. Slik jeg har forstått det vil US/AA sannsynligvis fortsette å operere som to ulike selskap (men muligens med begge i OW) i en god stund fremover til de ulike prosessene rundt mergeren er ferdig. I så fall blir det spennende å se om man kan ta ut OW-bonusturer etter den nåværende USDM-tabellen (og med deres elendige geografikunnskaper ;)) i denne mellomperioden. Kanskje man til og med kan få tak i BA F uten høye avgifter?

Hmm, hvor har du lest/hørt det? Jeg har lest rykter om at US bytter fra *A til OW fra november som et første steg, men ikke at programmene (eller selskapene) blir slått sammen allerede da.

Finner i farten ikke linken, men mulig du har rett. Det knytter seg likevel noe usikkerhet til om en kan booke award på *A etter sammenslåing. Samtidig så skal det vel godt gjøres at de klarer å fusjonere alt samtidig.

Så blev det booket DMtur her også:)

Agenten kunne dog ikke give meg confirmation-code på Asiana flighten? den måtte jeg selv kontakte Asiana for å få?

..andre der har vært ute for det??

Jeg opprettet en FF-konto hos dem, da kunne jeg søke opp referansen selv ut fra billettnummeret og velge sete.

USAirways bonusprogram (del 3)

Agenten kunne dog ikke give meg confirmation-code på Asiana flighten? den måtte jeg selv kontakte Asiana for å få?

Del gjerne ruten til inspirasjon for andre:)

Med hjelp fra ANA tool, Robbiedeluxe's tripreport og Expertflyer blev det:

KRS-OSL (SK C)
OSL-FRA (SK C)
FRA-ICN (OZ F) -stopover
ICN - HKG (OZ C)
HKG-BKK (TG F) -destination
BKK-CDG (TG F)
CDG-CPH (SK C)
CPH-OSL (SK C)
OSL-KRS (SK C)

:)
110000 miles + 910 nkr taxes

Send US Airways en mail så vil du nok få det, det har jeg pleid å gjøre når de ikke har gitt meg koden med en gang og ja de bruker ikke lang tid på å svare heller.

Jeg og fruen skal til Brisbane med avreise 19. des.
Satt opp følgende rute som er tilgjengelig i C:
BGO-FRA-ICN-TPE-BNE

Er helt nybegynner på dette. Jeg trykker da på Select, det går fint helt til jeg til jeg skal velge fra ICN-TPE. Da kommer det opp en feilmelding som sier at de ikke korresponderer.
Tidspunktene gir inntrykk av at det skal gå bra. Men går det likevel ikke når jeg får melding om at de ikke korresponderer?

Er det da mulig å ta en stopover i ICN for å vente på fly som korresponderer? Ser at det blir nevnt at dette er gratis, men regner med man betaler for hotellopphold selv om det? ;-)

Er helt nybegynner på dette. Jeg trykker da på Select, det går fint helt til jeg til jeg skal velge fra ICN-TPE. Da kommer det opp en feilmelding som sier at de ikke korresponderer.
Tidspunktene gir inntrykk av at det skal gå bra. Men går det likevel ikke når jeg får melding om at de ikke korresponderer?

Du har vel ikke taget fejl af ankomstdatoen (+1) ? Men hvis du i øvrigt bruger ANA Tool behøver du kun at kikke efter efter enkeltstrækninger.

Tillates open jaw i same region? Ser at stopover ikke tillates. Tenker på følgende ruting intra-Asia i C til 30K:
BKK-KUL-SIN-REP(dest) PNH-BKK med TG og SQ.

Skjønner ikke helt hvor/når du trykker select. Du må sjekke ett og ett segment, og notere flightnummer og tidspunkt for flightene du finner tilgjengelige seter på. Jeg pleier å bruke "7-day availability"-søket. Når du har funnet en passende rute ringer du USDM for å booke.

Er det da mulig å ta en stopover i ICN for å vente på fly som korresponderer? Ser at det blir nevnt at dette er gratis, men regner med man betaler for hotellopphold selv om det? ;-)
Nei, det er all-inclusive! ;) Neida, miles-prisen er den samme, men skatter og avgifter kan øke noe hvis man legger inn stopover. Hvis den neste flighten er under 24 timer etter ankomst regnes det ikke som en stopover, men en "layover" - disse kan man ha ubegrenset av. Stopover på over 24 timer kan man ha én av på hele ruten. F.eks.

BGO-FRA-ICN, ankomst på ettermiddagen
Neste formiddag: ICN-TPE (= layover)
Stopp på 4 dager i TPE (=stopover)
TPE-BNE

Tillates open jaw i same region? Ser at stopover ikke tillates. Tenker på følgende ruting intra-Asia i C til 30K:
BKK-KUL-SIN-REP(dest) PNH-BKK med TG og SQ.
Ja. Men om du får rute BKK-REP/PNG via KUL og SIN er heller tvilsomt. Direkte begge veier hadde vært totalt 520 miles, ditt forslag er 2081 miles. Men det skader ikke å prøve.

Skjønner ikke helt hvor/når du trykker select. Du må sjekke ett og ett segment, og notere flightnummer og tidspunkt for flightene du finner tilgjengelige seter på. Jeg pleier å bruke "7-day availability"-søket. Når du har funnet en passende rute ringer du USDM for å booke.

Det er da fullt mulig å legge inn hele ruten din, for deretter å trykke "search"
ANA vil da komme tilbake med tilgjengelighet for alle segmentene. På denne måten får du også lettere oversikt over connectiontid..... :D
Det er ikke nødvendig å søke ett og ett segment altså :)

Det er da fullt mulig å legge inn hele ruten din, for deretter å trykke "search"
ANA vil da komme tilbake med tilgjengelighet for alle segmentene. På denne måten får du også lettere oversikt over connectiontid..... :D
Det er ikke nødvendig å søke ett og ett segment altså :)
Aha, det har jeg ikke sett tidligere. Men jeg har nok for sære ruter for den, så jeg pleier å ta utgangspunkt i de vanskeligste segmentene, og søker uke for uke. Bygger deretter opp ruten rundt det jeg finner ut fra 7-dagerssøket, ettersom shorthaul-flighter stort sett er enkelt å finne til slutt.

Jeg bruker beta.awardtravelr.com/, syns det er mer brukervennlig enn ANA-tool og expertflyer.

Ja. Men om du får rute BKK-REP/PNG via KUL og SIN er heller tvilsomt. Direkte begge veier hadde vært totalt 520 miles, ditt forslag er 2081 miles. Men det skader ikke å prøve.

Til REP er det ikke mulig med direkteflight med *A, kun til PNH. Må muligens kutte KUL. Men det var disse geografikunnskapene til agentene da...:D

En annen ting er at SQ er ganske tight på award i C, iallefall på SIN-REP, kan ikke se noe ledig og har søkt endel tilfeldige datoer fremover.

Til REP er det ikke mulig med direkteflight med *A, kun til PNH. Må muligens kutte KUL.

En annen ting er at SQ er ganske tight på award i C, iallefall på SIN-REP, kan ikke se noe ledig og har søkt endel tilfeldige datoer fremover.
Begge deler er dessverre irrelevant for hva som (etter boken) er tillatt. BKK-REP er 207 miles. MPM er 562, og 25M (som er USDMs ganske liberale grense) er 702. Du får altså lov til å reise over tre ganger så langt som direkteavstanden, men forsøker i stedet med over 8 ganger så langt. Spenstig. ;)

Men det var disse geografikunnskapene til agentene da...:D
Det er nok heller det som redder deg, har sett mye rart gå gjennom. Men du må finne en rimelig tett agent. ;)

Last edited:
Back