USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Status
Not open for further replies.
Bare Gøbbelstale ... ;!

ALPA's taktikk er forøvrig den samme som nesten stoppet Virgin America fra å kunne starte opp. Halvdokumenterte påstander og 'patriotisk' vinkling. Den gangen lykkes de bare med å forsinke oppstarten, men det kostet VX så mye cash å 'bevise at de hadde amerikansk eierskap' at de nesten måtte gi opp.
 
Det brevet ble skrevet 3.februar. Altså er det noe som allerede har blitt tatt hensyn til og som ikke vil påvirke saken slik den står i dag.

Men jeg skjønner ikke argumentasjonen til Solvik-Olsen når han snakker om direkteruter, han snakker om Norwegian som et norsk selskap selv DU er irsk, og skal man tro artikkelen til E24 ser ikke Solvik-Olsen noen problemer med noe som helst. Det trenger han selvfølgelig heller ikke gjøre, men det virker noe merkelig i så fall.
 
Det brevet ble skrevet 3.februar. Altså er det noe som allerede har blitt tatt hensyn til og som ikke vil påvirke saken slik den står i dag.

Men jeg skjønner ikke argumentasjonen til Solvik-Olsen når han snakker om direkteruter, han snakker om Norwegian som et norsk selskap selv DU er irsk, og skal man tro artikkelen til E24 ser ikke Solvik-Olsen noen problemer med noe som helst. Det trenger han selvfølgelig heller ikke gjøre, men det virker noe merkelig i så fall.

Det er ikke noe nytt at den norske regjeringen engasjerer seg i norske satsinger i utlandet. Selv om DU er irsk er det et selskap fra Norge som står bak.

Om du ser på en annen sak der et norsk selskap fikk trøbbel med sin satsing i utlandet kan du se på Telenor's satsing i India, Uninor. Her stilte hele regjeringen opp etter at firmaet ble tatt med buksene nede i en korrupsjonssak.

http://www.dn.no/nyheter/2012/02/03/regjeringen-tar-opp-telenorsaken-med-india

I artikkelen uttaler Giske ...."og at det er en del av jobben som næringsminister å bidra til å sikre norske verdier." Ser ikke bort fra at det også er i en samferdselsministers de samme plikter.

Og ser man på Telenor's satsing i Russland førte også dette til at en norsk næringsminister stilte seg bak Telenor i kontakt med russiske myndigheter.

http://www.digi.no/805873/brustad-vil-forsvare-telenor-mot-russland

Altså ikke noe spesielt for Norwegian sin irske satsing. Ikke noe å bli forundret over, det er jobben til ministrene.



Vidar
 
Det er ikke noe nytt at den norske regjeringen engasjerer seg i norske satsinger i utlandet. Selv om DU er irsk er det et selskap fra Norge som står bak.

Om du ser på en annen sak der et norsk selskap fikk trøbbel med sin satsing i utlandet kan du se på Telenor's satsing i India, Uninor. Her stilte hele regjeringen opp etter at firmaet ble tatt med buksene nede i en korrupsjonssak.

http://www.dn.no/nyheter/2012/02/03/regjeringen-tar-opp-telenorsaken-med-india

I artikkelen uttaler Giske ...."og at det er en del av jobben som næringsminister å bidra til å sikre norske verdier." Ser ikke bort fra at det også er i en samferdselsministers de samme plikter.

Og ser man på Telenor's satsing i Russland førte også dette til at en norsk næringsminister stilte seg bak Telenor i kontakt med russiske myndigheter.

http://www.digi.no/805873/brustad-vil-forsvare-telenor-mot-russland

Altså ikke noe spesielt for Norwegian sin irske satsing. Ikke noe å bli forundret over, det er jobben til ministrene.



Vidar


Nja, den norske stat har vel ikke eierinteresser i NAS, i motsetning til ganske mye i Telenor? Norske verdier er nok i Giskes utsagn Statens verdier.
 
Nja, den norske stat har vel ikke eierinteresser i NAS, i motsetning til ganske mye i Telenor? Norske verdier er nok i Giskes utsagn Statens verdier.

Staten har sannsynligvis ikke direkte eierskap i NAS slik som i Telenor. Men man kan trygt si at NAS er "litt ditt". Folketrygdfondet er selskapets nest største eier. KLP Aksje Norge VPF, KLP Aksje Norge Index, Statoil Pensjonskasse og Kommunal Landspensjon er alle blant selskapets 20 største eiere.

I følge oversikten til Folketrygdfondet eide de ved årsskiftet 9,92 prosent av Norwegian. På det tidspunktet ønsket Folketrygdfondet ikke å ta del i verdiøkningen i SAS i og med at de ikke har aksjer der i noen av børsene i skandinavia.
På Norwegian sin oversikt som også er fra desember 2013, men uten eksakt dato, figurerer Folketrygdfondet med 6,9 % eierskap. Dette betyr sannsynligvis at Folketrygdfondet økte sitt engasjement i Norwegian i desember.
I tillegg til de offentlige og tilknyttede eiere i NAS, nevnt ovenfor, finner vi også flere DNB fond.
Ser man større på det er Norwegians satsing i Irland en aksje som Statens Pensjonsfond Utland kan investere i. Jeg har ikke funnet ut om det er gjort, men ser ikke bort fra det.

Så norske ministere burde ha grunner nok til å ønske at satsingene ikke knekker vingene.



Vidar
 
Last edited:
For de som ev. leste intervju med Richard Branson – Virgin VD - i Dagens Næringsliv 16. mai - så har han ikke noe sympati i forhold til å bemanne flyvninger fra Europa til USA med Thai Crew. Han henviser til bla. arbeidsledigheten i Spania og Hellas.

At EU forstår at en åpning for Norwegian vil medføre at tusenvis av Europeiske crew vil miste jobben på sikt til fordel for Asia Crew er ikke gitt. Problemstillingen er helt sjuk. Kanskje vi kan få Thai crew til å kjøre Nesodden båten og trikken i Oslo snart også, på måneds kontrakter. Bare å ordne noen brakker på Nesodden de kan oppholde seg i mellom skiftene, så kan de reise hjem på perm innimellom med Norwegian til Thailand. Kjos tjener penger, og regjeringen i Norge er stolte av hva de har fått til.

Få absolutt alle fly vekk fra Norsk register også, få alt teknisk vedlikehold vekk fra Norge og Skandinavia- ikke legg til rette for at dette er kompetanse vi burde ha i Norge og Skandinavia.
Med BI og Solvik Olsen i spissen – så blir dette bra. De vet hva de snakker om.
 
Ingenting nytt her. Ryanair har sagt dette flere ganger. Og med EU-bemanning, er det ingen grunn for DOT å bruke ekstra tid på godkjenningen.

Ryanair se hva som foregår og vil nok vite å ikke gjøre noe kontroversielt. **

Back to topic.
 
Last edited:
Last edited by a moderator:
Vedr. USA Today. Har papirutgaven nå her i SF. Til høyre for ovennevnte
spalte:
"Opposing view:
Why the US must deny NAI"
Skrevet av Lee Moak, president av ALPA. Delta pilot .

Har selv ingen kommentar , er ikke med i debatten:fly
 
Last edited:
Melding fra moderator

Den generelle diskusjonen om lavprisselskap på transatlantiske ruter er skilt ut i egen tråd.
 
USA gir irsk Norwegian-støtte kald skulder
- Følg med på nettsiden vår, skriver den amerikanske transportministeren i et brev til sin irske kollega.


http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/05/21/Norwegian/usa-gir-irsk-norwegiansttte-kald-skulder


Uansett hva man måtte mene om US satsningen, så syns jeg transportministeren og DOT begynner å bli arrogante nå med disse standard svarene sine. Hvor lenge har de holdt på med denne vurderingen nå ?

Det er tydelig at transportministeren og DOT har beslutnings vegring ...
 
Man uttaler seg ikke en sak som er under utredning, så noe annet enn standardsvar ville være i strid med behandlingsreglene.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top