USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Status
Not open for further replies.
Kan legge til at det i notatet fra Europa Delegasjonen/DoT går klart frem at intensjonene til DY er å ansette amerikanske piloter i framtiden
for den trafikken som går EU-USA, så da vil vel den problemstillingen med pilotene løse seg også.

OSM tar nå imot pilotsøknader på sin webside.

Meningen var å ansette disse samtidig med kabinen, men jeg leste et sted noe om at det var visse problemer med det regulatoriske for piloter ansatt i vikarbyråer og basert i USA. Mulig det er klaret opp i ...
 
Moderator

Hei, diskusjonen om bemanningsselskaper i luftfarten er flyttet til arbeidsforumet hvor den diskusjonene passer bedre inn

/moderator
 
Re: Korrespondanse til støtte for Norwegian fra en Amerikaner

Rimelig klar tale fra denne karen ...

A Concerned Citizen for a Fair America (Correspondence in Support of Norwegian Air International Limited)

http://www.regulations.gov/#!documentDetail;D=DOT-OST-2013-0204-0021

Hvis det brevet der er skrevet av en amerikaner så har han soleklart ikke fullført high school en gang. Pluss han bruker jo samme retorikk og skrivemåte (caps lock) som enkelte av de DY-innleide skribentene her inne (ingen nevnt), noe som leder meg til å tro det hele er en scam.
 
Fant ham på Facebook og deler av et innlegg han skrev om et annet flyselskap - er nok en floridansk kranglefant. :)
 
Det var ikke meg - lover :p

Men han har jo ett par poenger og det er at de amerikanske selskapene langt i fra er så uskyldige som de
later som. Enklte gjør jo akkurat det samme som DY med baser i sør-amerika!?

Skulle vel også tatt seg ut her hjemme om SAS hadde gitt de Widerøe ansatte piloter "McDonalds lønninger"
og satt dem til å fly ruter for SAS på "hovednettet"?
(Men nå får vel ny-ansatte piloter i SAS snart McD lønninger så da er de vel snart like gode)

Det som skiller DY fra andre er;
- organiseringsmodellen med bemanningsbyråer og ressurs-selskaper o.l.
- at de "bytter flag" innen handelsområdet EU/EØS.
Noe som forøvrig er helt lovlig og faktisk noe av poenget med EU/EØS!

Og dersom dette siste liksom skal brukes imot DY fordi ramme-vilkårene i Irland er "for bra i forhold til norske"
bør jo konsekvensen faktisk bli å ekskludere hele Irland fra OpenSkies - ikke bare ett selskap!!
Hadde det vært ett spansk selskap som hadde gjort det same, hadde det ikke vært noen overhodet som hadde reagert!

Å bruke dette prinsippielt imot DY vil jo også bety at alle land med høyt kostnadsnivå og regleverk som
på noe punkt er strengere enn andres får ikke lov til å flagge ut helt eller delvis produksjon/administrasjon - ikke engang i sitt eget marked!?
Da kan vi jo like godt legge ned store deler av nord-europeisk næringsliv og industri!
Vi kan faktisk legge ned hele EU mens vi er igang.

Så jeg regner faktisk med at EU følger denne saken nøye og ikke vil godta ett "blankt nei" fra DoT sånn uten videre..
Mitt tips er at DY får en "middlertidig" tillatelse og at det deretter blir en dialog EU/USA om regelverket.

W
 
Last edited:
Re: Korrespondanse til støtte for Norwegian fra en Amerikaner

...han bruker jo samme retorikk og skrivemåte (caps lock) som enkelte av de DY-innleide skribentene her inne (ingen nevnt)...
Er du seriøs? Dette er noe av det mest usaklige jeg har sett her inne (uansett diskusjon) på lang tid. Det hadde vært flott om du kunne utdype dette litt nærmere.
Dersom det faktisk er slik at flyselskaper leier inn skribenter i denne skarve diskusjonsgruppen er det jo faktisk ganske alvorlig. Jeg var ikke klar over at Flyprat er et så seriøst og meningsbærende media at div. flyselskaper bruker ressurser og energi på å påvirke debattene her inne :headbang
 
Tror nok lille flyprat er utelatt av dette gode selskap VC-10, men slike betalte påvirkere finnes helt klart på større internasjonale flyforum. Vi behøver ikke gå lenger enn til a.net og p.org (skriver med hensikt ikke fulle navn på websidene, men jeg tror dere vet hva jeg mener) hvor slike aktører med et stort advokatfirma som støtte mer eller mindre kan si hva de vil, mens vi øvrige deltakere kan risikere å bli saksøkt for små detaljer. Med andre ord er det pengene som rår, og ut med skyllevannet går sannheten.
 
Vi har ganske god oversikt over de som deltar i debattene her. Vi har aldri hatt mistanke om at noen har seilt under falskt flagg. Selvfølgelig, og heldigvis, har vi ansatte fra flyselskapene her, men da som normale debattanter med rimelig åpne kort. PR-byråer eller betalte påvirkere har vi ikke sett snurten av, men hvem vet. Det kan jo komme.
 
Og hvis flyselskapene er tilstedet i ett forum kan man regne med at foreningene er minst like godt
representert. Noen av oss har vel hatt den følelsen her inne av og til også, så jeg klandrer
ikke Scarebus for den kommentaren - selv om det selvsagt ikke er tilfellet for min del ;)

W
 
<mod>
Tilbake til sakens kjerne, kanskje?
--> USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

mvh,
moderatorkorpset/iluminati
</mod>
 
OSM tar nå imot pilotsøknader på sin webside.
Nysgjerrig på hvor mange som har europeiske sertifikater, men amerikansk statsborgerskap eller green card og ønsker å jobbe igjennom OSM. Noen som har noen anelse?
 
Nysgjerrig på hvor mange som har europeiske sertifikater, men amerikansk statsborgerskap eller green card og ønsker å jobbe igjennom OSM. Noen som har noen anelse?

Jeg vet om flere amerikanske kapteiner i FR. Disse kan vel kanskje tro at gresset er grønnere i DY/DU (FR versjon 2.0).
 
Nysgjerrig på hvor mange som har europeiske sertifikater, men amerikansk statsborgerskap eller green card og ønsker å jobbe igjennom OSM. Noen som har noen anelse?


De eneste som kan ta noe slikt er vel de som allerede er på ALPA's master scab list, og har ingenting å tape. Er de ikke der blir de svartelistet fort som fy av å deale med Thaiwegian. Er man først listet er jo karrieren i USA over.
 
....Thaiwegian.

Finnes vel ikke noe mere norskt enn Norwegian Air?
De gjør jo akkurat som Vikingene, tar skipene sine utenlands, slipper av en drøss med brautende vikinger
som plyndrer byene deres for varer, damer, mat og drikke. Deretter tar de innfødte som treller og slaver og bruker disse
til å ro skipene sine.

God gammel norsk tradisjon spør du meg ;)

ALPA's master scab list

Kan du utdype dette?

W
 
Last edited:
Og dessuten scabs:
http://wlstorage.net/file/airline-pilot-scab-list.pdf
Greit å sette seg inn i problematikken man har så sterke meninger om.

Jeg ser at det i listen står "Below are brief notes about legal strikes by organized pilots." Betyr det at alle andre streiker har vært ulovlige? I så fall burde vel listen vært mye lengere?
Legger også merke til at det ikke er noen skandinaviske flyselskap som er listet opp.



Vidar
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top