Det var ikke meg - lover
Men han har jo ett par poenger og det er at de amerikanske selskapene langt i fra er så uskyldige som de
later som. Enklte gjør jo akkurat det samme som DY med baser i sør-amerika!?
Skulle vel også tatt seg ut her hjemme om SAS hadde gitt de Widerøe ansatte piloter "McDonalds lønninger"
og satt dem til å fly ruter for SAS på "hovednettet"?
(Men nå får vel ny-ansatte piloter i SAS snart McD lønninger så da er de vel snart like gode)
Det som skiller DY fra andre er;
- organiseringsmodellen med bemanningsbyråer og ressurs-selskaper o.l.
- at de "bytter flag" innen handelsområdet EU/EØS.
Noe som forøvrig er helt lovlig og faktisk noe av poenget med EU/EØS!
Og dersom dette siste liksom skal brukes imot DY fordi ramme-vilkårene i Irland er "for bra i forhold til norske"
bør jo konsekvensen faktisk bli å ekskludere hele Irland fra OpenSkies - ikke bare ett selskap!!
Hadde det vært ett spansk selskap som hadde gjort det same, hadde det ikke vært noen overhodet som hadde reagert!
Å bruke dette prinsippielt imot DY vil jo også bety at alle land med høyt kostnadsnivå og regleverk som
på noe punkt er strengere enn andres får ikke lov til å flagge ut helt eller delvis produksjon/administrasjon - ikke engang i sitt eget marked!?
Da kan vi jo like godt legge ned store deler av nord-europeisk næringsliv og industri!
Vi kan faktisk legge ned hele EU mens vi er igang.
Så jeg regner faktisk med at EU følger denne saken nøye og ikke vil godta ett "blankt nei" fra DoT sånn uten videre..
Mitt tips er at DY får en "middlertidig" tillatelse og at det deretter blir en dialog EU/USA om regelverket.
W