USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Status
Not open for further replies.
Jøye meg...var det noen som missliker FRs "frykt-kultur"...?
Kommer man på kant med foreningene ligger jo jobben like tynt an..

Jeg har alltid vært fagorganisert, men har aldri hørt om en slik liste. Så sammenlignbart med FRs fryktkultur er det nok bare i din kverulanthjerne :)

Og igjen er tråden off topic
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ut fra hva jeg hører internt i DY/DU er det en reell mulighet til at Kjos flytter ut fra irsk AOC, pga manglende trafikkrettigheter i USA. Da må han tilbake på norsk AOC. Thaiene han har ansatt må sparkes til fordel for f.eks spanske EØS-ansatte osv.

Han har lagt ned ganske mye penger i Irland nå, men akkurat nå ser det mørkt ut der borte.
Long haul-prosjektet har kostet mye penger så langt - og spørsmålet er om dette holder?

Tally-Ho
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ut fra hva jeg hører internt i DY/DU er det en reell mulighet til at Kjos flytter ut fra irsk AOC, pga manglende trafikkrettigheter i USA. Da må han tilbake på norsk AOC. Thaiene han har ansatt må sparkes til fordel for f.eks spanske EØS-ansatte osv.

Det er vel ikke bare de thailandske kabinansatte som må sparkes da, også amerikansk kabinansatte går på hue og rævva ut.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

De kan vel fortsatt ha et begrenset antall i kabinen, ref Kinesiske ansatte hos SK og LH mm?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

De kan vel fortsatt ha et begrenset antall i kabinen, ref Kinesiske ansatte hos SK og LH mm?

Kinesiske ansatte på ruter TIL/FRA Kina, og Japanske TIL/FRA Japan. Maks 2 pr flight. Husk og at de japanske ansatte har HØYERE lønn enn skandinaviske ansatte. En hvis forskjell i forhold til det Kjos vil ha, og sier at SAS for lov til, synes du ikke?
 
Siden Kjos sitt brev ble oppfattet som en lett trussel mot irske myndigheter, så lurer jeg på hva Irland kan gjøre i denne saken som jo behandles i USA?
 
Hvor mange europeiske selskaper er det som har EI-registreringer på sine fly? Har sett at blandt annet Alitalia har det, men er det flere?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

De kan vel fortsatt ha et begrenset antall i kabinen, ref Kinesiske ansatte hos SK og LH mm?

Gjelder dette i Norge også? Mener å ha lest her inne at dette er en dansk-regel.
 
Siden Kjos sitt brev ble oppfattet som en lett trussel mot irske myndigheter, så lurer jeg på hva Irland kan gjøre i denne saken som jo behandles i USA?

Ikke annet en at de kan legge større press på USA i Norwegians favør. Det vil skade irske arbeidsplasser om USA nekter et irsk flyselskap tilgang og de er nok ganske på offensiven der borte. Det er like mye et slag i ansiktet for Irland om Norwegian blir nektet.

For Norwegians sin del håper jeg det går i boks snart. Må være forferdelig for de thailandske (og amerikanske?) ansatte å gå med denne uvissheten.
 
Last edited:
Det vil skade irske arbeidsplasser om USA nekter et irsk flyselskap tilgang og de er nok ganske på offensiven der borte. Det er like mye et slag i ansiktet for Irland om Norwegian blir nektet.

.....øhhh hvilke irske arbeidsplasser snakker du om? :8:
 
Irske skatteinntekter, er kanskje riktigere. Men de vil ha et kontor i Irland, med både lokalt ansatte og nordmenn.
 
To tidligere amerikanske samferdselsministre anbefaler at Norwegian får tillatelse til å fly på USA med irsk lisens.

De frykter at et avslag vil kunne føre til at det blir stilt spørsmål til amerikas vilje til å oppfylle andre avtaler om "open skies". Det vil videre kunne føre til gjengjeldelse mot amerikanske selskap og redusere konkurransen i lufta, som de mener har kommet alle parter tilgode.

http://e24.no/naeringsliv/frykter-norwegian-nei-vil-skape-farlig-presedens/22956579



Vidar
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

... Da må han tilbake på norsk AOC ...
Alternativet er heller f.eks. ä kjöpe opp papir-selskapet (= navnet) "Eastern Airlines" til noen billige kroner : da kan ikke NAI lenger benektes trafikkrettigheter inn/ut av Statene ... om det er her skoen särer foten ? Deretter gjenstär "kun" ä vinne släss-kampen mot ALPA + AFA, denne gangen pä sist-nevntes hjemmebaner ?
 
To tidligere amerikanske samferdselsministre anbefaler at Norwegian får tillatelse til å fly på USA med irsk lisens.

Rart at DN først snapper opp dette i dag og setter det på sin førsteside (papir) når kronikken stod på trykk allerede i begynnelsen av april. Det er sånn sett ikke noe nytt for sakens utvikling.
 
Rart at DN først snapper opp dette i dag og setter det på sin førsteside (papir) når kronikken stod på trykk allerede i begynnelsen av april. Det er sånn sett ikke noe nytt for sakens utvikling.

Det kan jo tenkes at avisen har lest kritikken her på forumet av hvordan flyrelaterte saker presenteres i media og har ønsket å foreta en grundig bakgrunnsjekk før de satte saken på trykk, hva vet vel jeg? Den er ihvertfall trykket nå.



Vidar
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top