USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Status
Not open for further replies.
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/05/21/Norwegian/usa-gir-irsk-norwegiansttte-kald-skulder

Uansett hva man måtte mene om US satsningen, så syns jeg transportministeren og DOT begynner å bli arrogante nå med disse standard svarene sine. Hvor lenge har de holdt på med denne vurderingen nå ?

Det er tydelig at transportministeren og DOT har beslutnings vegring ...

De er nok ikke arrogante, rent politisk er det ikke et klima for aa gaa paa kant med ansattes vilkaar for tiden. Demokratene, som kontrollererer disse organene staar ovenfor et svaert vanskelig valg til hoesten, de kommer til aa tape mange plasser i baade kongressen og ikke minst i senatet. Oponionen her i USA gaar sterkt inn (over 75% for) aa bedre vilkaarene for ansatte, spesiellt "the Working Poor" en kategori mange av de som bemanner DU fly lett kan havne i. Saa dette er ikke arroganse, men ren politisk manoevreing og Norwegian har paa ingen maate "stoette i folket" her borte.

De er nok ikke arrogante, rent politisk er det ikke et klima for aa gaa paa kant med ansattes vilkaar for tiden.

Jeg vil vel si at det er arrogant å sende et standardsvar til et annet lands regjering. Å sende et svar uten reelt innhold har de sikkert masse diplomater og jurister som kan få til, men å be Irlands regjering følge med på nettsidene...

Man uttaler seg ikke en sak som er under utredning, så noe annet enn standardsvar ville være i strid med behandlingsreglene.

Denne saken har vært under behandling lenge nok og man må kunne forvente å få et bedre svar når et annet lands minister henvender seg. De har kommet med det samme standard svaret i flere måneder nå. Til både den Norske minister og Irlands minister. Til media og alle andre som har spurt. Useriøst.

Om det er noe de har å sette fingern på, så får de komme med det, eller fatte en beslutning.

De er nok ikke arrogante, rent politisk er det ikke et klima for aa gaa paa kant med ansattes vilkaar for tiden. Demokratene, som kontrollererer disse organene staar ovenfor et svaert vanskelig valg til hoesten, de kommer til aa tape mange plasser i baade kongressen og ikke minst i senatet. Oponionen her i USA gaar sterkt inn (over 75% for) aa bedre vilkaarene for ansatte, spesiellt "the Working Poor" en kategori mange av de som bemanner DU fly lett kan havne i. Saa dette er ikke arroganse, men ren politisk manoevreing og Norwegian har paa ingen maate "stoette i folket" her borte.

Total irrelevant. Man må kunne forvente, at verdens mektigste land vet å kunne fatte en beslutning, uavhengig av hva populær opinion må være. Man må kunne ha en normal konversasjon med et annets lands minister og komme med et mer seriøst tilsvar. Det er tydlig at de staller med svar. Uansett hva det måtte være, enten det er ja eller nei, så har de brukt fryktelig mye tid på denne søknaden, og Norwegian fortjener å få et svar hva det enn måtte være.

Jeg forventer at DOT forholder seg til fakta og all informasjonen de har fått og baserer sitt svar på dette, ikke populær opinion.

Jeg vil vel si at det er arrogant å sende et standardsvar til et annet lands regjering. Å sende et svar uten reelt innhold har de sikkert masse diplomater og jurister som kan få til, men å be Irlands regjering følge med på nettsidene...

Helt enig

Last edited:
Personlig synes jeg hele greia er tragisk.
Amerikansk politikk på sitt beste kan gjøre at dette strekker ut i det uendelige, uavhengig av søknad, DOT, Datt eller ditt. Politikerene bestemmer, både i ene og andre enden.

Kjedelig at det er Norwegian som havner midt i mellom, dog måten de gjør en og annen ting på kanskje ikke er på den beste alltid.

Men bare min mening.

Selvfølgelig har jeg det

Men de kan ikke la være å ta avgjørelser

Men det er akkurat det de gjør for tiden .....

Dette er omtrent akkurat det samme som Virgin America opplevde. De måtte bevise, dobbelbevise og trippelbevise at de tilfredsstilte kravet om amerikansk eierskap. 'De store' amerikanske selskapene og foreningene gjorde det de kunne i fellesskap for å forsinke prosessen, og det var kun svært dype lommer som gjorde at VX i det hele tatt kom i luften.

I dagens politiske klima er det enda vanskeligere og det er gode forhold for lobbyister og andre som lever av å stikke kjepper i hjulene på kontroversielle søknader. Det har like mye med å trenere og bygge honorarer som å få tatt en avgjørelse.

DY kunne ikke timet dette stort dårligere.

Last edited:
Men det er akkurat det de gjør for tiden .....

Dette er omtrent akkurat det samme som Virgin America opplevde. De måtte bevise, dobbelbevise og trippelbevise at de tilfredsstilte kravet om amerikansk eierskap. 'De store' amerikanske selskapene og foreningene gjorde det de kunne i fellesskap for å forsinke prosessen, og det var kun svært dype lommer som gjorde at VX i det hele tatt kom i luften.

I dagens politiske klima er det enda vanskeligere og det er gode forhold for lobbyister og andre som lever av å stikke kjepper i hjulene på kontroversielle søknader. Det har like mye med å trenere og bygge honorarer som å få tatt en avgjørelse.

DY kunne ikke timet dette stort dårligere.

Greit oppsummert Andreas!

Personlig synes jeg hele greia er tragisk.
Amerikansk politikk på sitt beste kan gjøre at dette strekker ut i det uendelige, uavhengig av søknad, DOT, Datt eller ditt. Politikerene bestemmer, både i ene og andre enden.

Kjedelig at det er Norwegian som havner midt i mellom, dog måten de gjør en og annen ting på kanskje ikke er på den beste alltid.

Men bare min mening.

Dette er et perfekt eksempel på at man bør gjøre ting i rett rekkefølge. Sørg for godkjenningene først, og start opp flygningene etterpå. Ikke motsatt. Å satse på at ting alltid ordner seg, er ikke nødvendigvis rette strategien alltid.

Dette er et perfekt eksempel på at man bør gjøre ting i rett rekkefølge. Sørg for godkjenningene først, og start opp flygningene etterpå. Ikke motsatt. Å satse på at ting alltid ordner seg, er ikke nødvendigvis rette strategien alltid.

Er egentlig dette som overrasker meg mest med hele saken. At Kjos og co ikke har ordnet de formelle tingene i forkant. Det vitner om dårlig planlegging, og kan tyde på at det har gått litt vel fort i svingene siste årene i diamanten på Fornebu. Jeg er ganske sikker på at dersom trafikkrettigheter hadde vært ordnet på et tidligere tidspunkt, ikke minst før diskusjon rundt ansettelser kom, så hadde dette vært ordnet uten at offentligheten hadde hørt stort om det.

Er egentlig dette som overrasker meg mest med hele saken. At Kjos og co ikke har ordnet de formelle tingene i forkant. Det vitner om dårlig planlegging, og kan tyde på at det har gått litt vel fort i svingene siste årene i diamanten på Fornebu. Jeg er ganske sikker på at dersom trafikkrettigheter hadde vært ordnet på et tidligere tidspunkt, ikke minst før diskusjon rundt ansettelser kom, så hadde dette vært ordnet uten at offentligheten hadde hørt stort om det.

Nå er det mange hensyn DY må ta i en slik prosess som f eks flyleveranser, finansiering, timing, konkurransesituasjon, for å nevne noen så dette handler ikke bare om "dårlig" planlegging. De har nok vært klar over hva de setter igang og at de ikke nødvendigvis får det som de vil men vurderer det slik at de potensielt kan tjene gode penger dersom de får gjennomslag og dermed får first mover advantage.

Men jeg vil tro de stiller kanskje sterkere og får muligens også flere argumenter og tilhengere ved å gjøre det på denne måten? Det er nok at støtte i diverse aviser og fora i USA. Det er lettere be om tilgivelse enn....osv osv..?

Dessuten er det nok av tilfeller i uavhengig av bransjer der produktet selges før det er klar og alt er på plass. Jobber i et slik selskap selv.

Amerikansk politikk på sitt beste

10258141_10152108218035197_2056209207639220246_n.jpg

;)

Budsjettvedtak kan ramme Norwegian

Strategien synes å være å la flyselskapet sakte blø i hjel, ifølge EU-embetsmann.

Representantenes hus gjorde mandag et tilleggsvedtak til det amerikanske samferdselsdepartements (DOT) budsjett, som vil kunne blokkere for en godkjenning av Norwegians søknad om lisens for flyvninger på USA.

http://www.dn.no/nyheter/2014/06/10/Luftfart/budsjettvedtak-kan-ramme-norwegian
Mere trenering av saken fra DOT? Får dessverre ikke tilgang til originalartikkelen fra WSJ.

Last edited by a moderator:
Kanskje det er på tide for Europa å inndra all 1st freedom-rettigheter for amerikanske flyselskap? Dette er et veldig soft approach og viser at det i hvert fall ikke er noen beslutningsvegring i Europa.

Dette burde rett og slett ikke være mulig med en avtale mellom USA og EU. At de nesten klarte dette på domestic med Virgin er en ganske annen sak, men her snakker vi om en internasjonal frihandelsavtale for luftfart.

Det dreier seg om tolkninger, og tolkninger av tolkninger. Av og til gir det seg ekstreme utslag, som her og i Virgin-saken. Husk også denne regelen om plastglass på bakken som alle kjenner, men som ingen klarer å finne ...

Slik systemet er i Washington med lobbyister og advokater er det mulig å trenere saker til det ekstreme.

Det dreier seg om tolkninger, og tolkninger av tolkninger. Av og til gir det seg ekstreme utslag, som her og i Virgin-saken. Husk også denne regelen om plastglass på bakken som alle kjenner, men som ingen klarer å finne ...

Slik systemet er i Washington med lobbyister og advokater er det mulig å trenere saker til det ekstreme.

Når det dreier seg om intern policy er det ikke vanskelig å se at man kan ende opp med langdryge saker, men dette er en internasjonal avtale med EU som motpart. Jeg har store problemer med å forstå at det er mulig, og EU burde her markere styrke. EUs representanter er helt entydige i sin tolkning, og det samme er 3-4-5 tidligere samferdselsstatsråder. Motparten synes å være opptatt av å beskytte amerikanske arbeidsplasser.

Status
Not open for further replies.
Back