Dagens Næringsliv melder at EI-LND flyttes til den norske AOC'en. Forøvrig en noe forvirrende artikkel.
Flyr hjem ett fly - DN.no
Dette er gammelt nytt. LND flydde rute til USA første gang 11 april. Så den flyttingen ble gjort før den datoen.
Dagens Næringsliv melder at EI-LND flyttes til den norske AOC'en. Forøvrig en noe forvirrende artikkel.
Flyr hjem ett fly - DN.no
http://www.ttd.org/federal-comments...weighs-in-on-nais-flag-of-convenience-scheme/
Det er ganske interessant å lese at intensjonen fra EU selv var å forhindre at selskaper som NAI skulle misbruke Open Skies-avtalen til å undergrave konkurransen i markedet. Det er vel ganske klar tale fra en mann som tilsynelatende vet hva han prater om.
Tja. Det er vel slik at andre som vet hva de snakker om kommer til motsatt konklusjon:
http://thehill.com/opinion/op-ed/202974-open-the-skies-to-norwegian-air#ixzz2yUsVrUmj
Videre så tror jeg vel at argumentet om å "... to seek the lowest common denominator in terms of labor and regulatory standards..." ikke kan sies å være korrekt. Er det ikke slik at man har felles minimum sikkerhetsstandarder i luftfarten i Europa? (hvor mange har strengere regler og er f.eks. Irland i verstingklassen?)
EU har vel forøvrig selv har gitt sin tilslutning til NAIs søknad om foreign air carrier permit.
At man på papiret har minimumstandarer i Europa er korrekt. At jeg her antyder at regler på papiret ikke på noen som helst måte gir en fullgod beskyttelse rent sikkerhetsmessig er på alle måter bevisst, det har jeg selv erfart flere ganger (og rapportert det inn hver eneste gang). Hva som gjelder i Singapore og Thailand har jeg ikke oversikt over. Hva gjelder myndighetene i Irland så kan de i beste fall sies å ha et noe frynsete rykte ovenfor ansatte i Ryanair, hvor bekymringsmeldinger fra flygere har blitt blankt avvist. Man kan vri og vende på dette i mange veier, og det er vel kanskje andre personer som sitter i EUs organer nå enn de som i utgangspunktet fremforhandlet Open Skies. Det synes uansett ganske klart at måten NAI driver flyselskap på aldri var intensjonen for Open Skies, verken for EU eller USA.
This move allowed NAS to expand its long-haul operations through NAI, but also to escape Norway’s social laws and to evade existing collective bargaining agreements with its Norwegian pilots and flight attendants. For example, NAI’s pilots are based in Thailand and employed under individual employment contracts that are covered by the laws of Singapore. These pilots are then contracted to NAI. The individual employment contracts prevent collective bargaining, and allow NAI to drastically reduce labor costs and gain an unfair competitive advantage over U.S. and European carriers who currently operate in the transatlantic market.
Det er dette saken dreier seg om for foreningene, at måten DY er organisert på gjør at man ikke lenger har samme
makt over selskapet i lønnsforhandlinger og at foreningene i prinsippet vil miste det meste av makten de tradisjonelt har hatt.
Interessant nok sier han jo at dette vil "drastically reduce labor costs", så da inrømmer han jo hvor stor makt man har idag og
at lønningene i såfall er svært kunstig høye idag i forhold til etterspørselen (markedet). Men nå viser jo lønnstallene at DY betaler
konkurransedyktige lønninger i de respektive land. så konklusjonen hans stemmer ikke med virkeligheten.
W
Og de betingelsene, arbeidstakerrettighetene osv som europeiske flygere da sitter igjen med er så dårlige at de ikke er til å leve av. Om dette blir standarden fremover så vil ikke luftfarten være til å leve av for europeiske borgere i fremtiden. At du slenger med leppa om maktsyke fagforeninger beviser bare at du ikke vet hva de driver med. Greit nok, uvitenhet er en fair sak.
Labor costs går på litt mer enn bruttolønn, det trodde jeg folk hadde forstått, og jeg vet ikke om en person som kjenner seg igjen i de lønningene selskapet offisielt har oppgitt helt siden alt dette bråket startet. Jeg tjener jo tydeligvis to mill i året og jobber nesten ikke, noe som er rimelig fjernt fra min hverdag.
Men, dette er et forum hvor alle kan si sin mening, så kan vi heller diskutere i etterkant hvem som har et problem med virkelighetsoppfattelsen.
om NAI får lov til å operere på denne måten så vil alle andre til syvende og sist bli nødt til å følge etter
Noe må de nok gjøre uansett. Det er lite som tyder på at måten disse såkalte tradisjonelle flyselskapene har drevet forretninger på har noen fremtid. Flere av dem synes å ha lært økonomistyring via brevkurs fra en norsk fotballklubb.
Det påhviler alle et ansvar å drive økonomisk. Men dersom det nå skal bli fritt frem for asiater mellom Europa og USA, slik DY vil.
Vil de det?
"...vil lete etter muligheter i loven som ikke begrenser antall asiater på jobb i kabinen"
Hun har tidliger omtalt slike begrensninger som "apartheid"...
Da var det snakk om flygninger mellom Europa og Asia, og det er nok denne gangen også. Det er ikke økonomi i å sende asiater på hotellopphold i USA når du heller kan sende dem hjem.
Jeg finner ikke sitatet nå ettersom jeg mener det sto i papiravisen. Men jeg mener hun sa noe slikt som "Å ikke tillate asiater til USA eller amerikanere til Asia er en type apartheid vi ikke står inne for".
Uansett leser jeg henne og DY dithen at de ønsker uinnskrenket tillatelse til å bruke den arbeidskraften de ønsker.
- Faktum er vel at de fleste selskaper har crew fra ulike nasjoner og at crew'ene mikses. Jeg vet det fremdeles er noen som mener at crew fra ulike nasjonaliteter ikke må "blandes", men det er jo ren apartheid og noe som ikke hører hjemme i en sivilisert verden, sier Skånvik videre.
Her finner du i noe i denne gaten: http://e24.no/boers-og-finans/flygiganter-reserverer-seg-mot-usa-kritikk-av-norwegian/22807219
Også diskutert her: http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=920962&postcount=54
I forkant av dette står følgende:
som vel forsåvidt er greit nok, selv om jeg neppe ville kalt dette apartheid.
Nå er vel den generelle holdningen til Skånvik her inne at hun stort sett farer med tøys, så kanskje man ikke skal ta dette så alvorlig da...
Ellers trodde jeg nå at de fleste, selv litt motvillig, er enige om at det er OK med crew fra et ruteområde som omfattes av flivningen ..? Som spansk crew fra Spania og thai-crew på BKK-Europa ... ?
Det som er problemet er asiatisk crew Europa-USA og Singapore-basert cockpitcrew - som jeg har følelsen av får langt mindre oppmerksomhet enn sine kolleger bak ..
In accordance with EU regulations, the pilots employed by NLH and NAI must hold EASA licenses. NAI intends to hire U.S. pilots in the
future and would prefer to have crew bases in the United States for its U.S. operations.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.