US Airways styrtet i New York

Helt fantastisk landing!!! Dette er verdens foerste landing av en commercial airliner paa vann der flyet er helt. Medalje utdeles

Tommy , nei det er det ikke. Noen andre tilfeller er nevt i denne tråden , men det er mange ditchinger som skjedde på 50 og 60-tallet .
Stratocruiseren ditched jo både titt og ofte , det samme skjedde med noen Constallations og andre flytyper.
 
Noen som husker diskusjonen vi hadde angående redningsvester her tidligere?

Mener at det var noen som sammenlignet de med fallskjermer på danskebåten.
 
Utrolig at se en A320 drive med strømmen ned af Hudson River...
Gad vide hvad som hollder den oppe....Den burde jo være sunket
Hilsen
ole


Airbus har en såkalt "ditching switch" som gjør at alle luker og ventiler lukker seg slik at den skal kunne holdes flytende en liten stund


http://www.newsday.com/news/printedition/longisland/ny-lifloa166000583jan16,0,7833423.story

That's because it was equipped with a special device unique to Airbus planes that increased the likelihood it would stay on top of the water.

The device, called a "ditching switch," effectively seals the plane by closing valves and ventilation ports, a spokesman for the airline said.
 
Saa akkurat paa nyhetene naar flyet ble tauet til kaia. Saa ut som jaws ta halen kom nedover Hudson.

Det snakkes selvsagt om pilotene som aapenbart har gjort en fantastisk jobb og gjort noe som ikke har vaert gjort foer.

Som andre sier - dette har vært gjort mange ganger før. Kanskje de som gjorde det ikke var amerikanere, men europeeren holdt. Fikk en mail nettopp fra en A320-skipper med bilder og kommentar. Han er ikke overbevist om at de kjerrene han fløy før (made in Seattle) ville klart dette like bra som Airbusen, bl.a. pga vingekonstruksjonen.
 
Landingen fant sted 15:26 mener jeg at jeg leste et sted. Da stod vi i lobbyen på hotellet vårt i Jersey City og ante ingen ting og ventet på pick-up 15:40. På et av bildene i dagens VG og Dagblad ser vi flyet rett utenfor hotellet vårt (Hyatt Regency). Tror incoming crew fikk sett dette på nært hold. Vi så ansamlingen av båter, men ikke flyet under climb-out fra EWR 04L, til det var det for mørkt.
Godt jobbet av crew'et!
 
Landingen fant sted 15:26 mener jeg at jeg leste et sted. Da stod vi i lobbyen på hotellet vårt i Jersey City og ante ingen ting og ventet på pick-up 15:40. På et av bildene i dagens VG og Dagblad ser vi flyet rett utenfor hotellet vårt (Hyatt Regency). Tror incoming crew fikk sett dette på nært hold. Vi så ansamlingen av båter, men ikke flyet under climb-out fra EWR 04L, til det var det for mørkt.
Godt jobbet av crew'et!

Godt du holdt deg unna gjessene, Stein!

Er det et stort problem med fugler rundt NYC flyplassene?

BF:cool2
 
Når ulykken først er ute, er det jo veldig greit at kapteinen kjenner til seilflygning fra før av...

The pilot who guided a US Airways A320 to arguably the most successful airliner ditching in history on Thursday would appear to be well drilled in deadstick landings. Capt. Chelsey Burnett Sullenberger III holds commercial and instructor glider ratings, along with ground instructor, single engine and muli-engine instructor ratings, according to the FAA's airman certificate database.

Flight 1549 Pilot A Glider Instructor
 
Noen som husker diskusjonen vi hadde angående redningsvester her tidligere?

Mener at det var noen som sammenlignet de med fallskjermer på danskebåten.

Nå fikk redningsvesttvilerne noe å tenke på! Det er ikke uten grunn at alle passasjerseter er utstyr med vester. By the way, de er veldig effektive også. Blir spennende og se om passasjerene følger nøye med når vestene skal demonstreres i kabinen nå.
 
Likte den her;)
Einar Meland:
Finnes det biologiske sensorer?
16.01.2009 15:23:45
Er det sant at dere har en pappegøye i cockpiten slik at dere kan se om giftig eksos trenger inn? Og hva skjer om den skulle klare å rømme?

Gerhard svarer:

Nei, vi bruker bare dompaper.....
 
Som andre sier - dette har vært gjort mange ganger før. Kanskje de som gjorde det ikke var amerikanere, men europeeren holdt. Fikk en mail nettopp fra en A320-skipper med bilder og kommentar. Han er ikke overbevist om at de kjerrene han fløy før (made in Seattle) ville klart dette like bra som Airbusen, bl.a. pga vingekonstruksjonen.


Med jet? Hadde vaert hyggelig med en link vedr. dette.
 
Ble den aktuelle 10'ern vraket etter denne ulykken?
Den blev solgt og kom til Federal Express N309FE eller N310FE, det kan jeg ikke lige huske

Hilsen
ole

Fyi...Reg er N311FE
 
Last edited:
Back
Top