US Airways begynner PHL-OSL i mai 2009

Status
Not open for further replies.
Da er jo valget enkelt for den beviste eurobonusbruker. Tviler vel på at SAS kommer til å legge seg under 6 for biletter med det første, og i alle fall ikke i en 100% klasse. Ser ikke ut til at jeg får så mange flere reiser med SAS IC i nær fremmtid. 100% opptjening til den prisen frister veldig mye når min neste ferie skal planlegges.

Hvor mange EuroBonus-poeng får man for en tur/retur reise OSL-PHL med US Airways? (Med 100 prosent opptjening)

Da er jo valget enkelt for den beviste eurobonusbruker. Tviler vel på at SAS kommer til å legge seg under 6 for biletter med det første, og i alle fall ikke i en 100% klasse. Ser ikke ut til at jeg får så mange flere reiser med SAS IC i nær fremmtid. 100% opptjening til den prisen frister veldig mye når min neste ferie skal planlegges.

Litt flåsete sagt, så er det slett ikke sikkert det er noe som får reist med SAS IC i ikke altfor fjern fremtid... Men med både CO og US i Star og begge med direkteruter over Atlanteren, så har skal det ikke mye folkeopplysning til før den allerede betydelige kundeflukten fra SAS blir ennå større. Når rutene etterhvert går såpass sjelden som de gjør, er veien veldig kort til å reise via f.eks. FRA, CDG, LHR eller AMS i stedet.

,men litt edrulighet i romjula kan man vel forvente,
Hvor mange ukentlige rundturer har SAS til US Eastcoast i jan-mar ?

Under reiselivsmessen som åpner på Lillestrøm denne uken, vil det torsdag blir orientert nærmere om US Airways’ planer for Oslo-ruten. Men selskapet ønsker øyensynlig å utnytte det markedet det registrerer i Norge. Det er bare flyselskapet Continental som i dag betjener Norge og USA med direkterute, etter at SAS-gruppen for noen år siden la ned sin direkterute mellom Oslo og New York.

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article352009.ece

De sier vel 100.000 passasjerer årlig. Det står ingen ting om at de mener hver vei. Dette beskriver vel normalt 50.000 hver vei ca.

De sier vel 100.000 passasjerer årlig. Det står ingen ting om at de mener hver vei. Dette beskriver vel normalt 50.000 hver vei ca.

Continentals daglige rute mellom Oslo og New York betjener vel 100.000 passasjerer årlig

Continentals daglige rute mellom Oslo og New York betjener vel 100.000 passasjerer årlig

Tipper det stemmer ganske bra. Antar man et snitt belegg på 80% (muligens det i realiteten er høyere) og en daglig avgang i hver rettning kommer man på 100.000. Dvs 50.000 passasjerer hver vei med CO i året.

Tipper det stemmer ganske bra. Antar man et snitt belegg på 80% (muligens det i realiteten er høyere) og en daglig avgang i hver rettning kommer man på 100.000. Dvs 50.000 passasjerer hver vei med CO i året.

Jepp, dette bekreftes av OSL, og det innebærer at potensialet for en større flytype absolutt er tilstede.

Men dette er ikke gode nyheter, hverken for US' nye rute eller CO...

Turistbortfallet fra USA til Norge i fjor var på hele 30 prosent. Et alvorlig tilbakeslag for Norge som ferieland.
Dollarkursen får mye av skylden for at turistbesøket fra USA til Norge falt med hele 30 prosent i 2008, ifølge tall som ble presentert fra Innovasjon Norge nå i ettermiddag.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=535700

Last edited by a moderator:
Dess svakere dollar, dess flere nordmenn som drar til USA. Mistenker vel at det er flere nordmenn som kommer til enn det er amerikanere som faller fra.

Men nordmenn er også mer forsiktig med å bestille langreiser i 2009 enn det de var i 2008.

Jeg tror nok faktisk amerikanerne er mer kursfølsomme enn nordmennene. VI må huske på at svært mange nordmenn reiser til USA hver sommer nærmest av tradisjon for å besøke familie etc. Jeg tror flere amerikanere kommer ved lavere kurs enn nordmenn som dropper å dra grunnet høyere kurs.

Joda, det er sant, men det er jo det samme med amerikanerne. Uansett har ikke dette med dollarkursen å gjøre, men den generelle situasjonen i verdensøkonomien.

EDIT: Dette var svar til EB.

Status
Not open for further replies.
Back