THAI med A380 til OSL?

kimmam

ScanFlyer Blue
Medlem
Fant dette på skyscrapercity:

"Airbus aircraft handed over to THAI Airways


TOULOUSE, July 31 (TNA) – An Airbus A330-300 handed over to Thai Airways International (THAI) on Thursday at a ceremony in the French city of Toulouse has arrived in Thailand's Suvarnabhumi Airport on Friday.

Named Sri Anocha by His Majesty King Bhumibol, it is the third Airbus 330-300 delivered to THAI this year and the 1,000th aircraft of this model produced by Airbus Industrie, one of the two biggest manufacturers of jet aircraft worldwide.

Acting THAI president Narongsak Sangapong, Thailand’s national flag carrier, attended the ceremony in Toulouse and the airplane has arrived in Thailand at 10am Friday.

Three more Airbus aircraft will be delivered to THAI later this year, and two more will be delivered early next year.

THAI has purchased all eight aircrafts from Airbus Industrie to join its fleet for international flights to China, Japan, South Korea and the Middle East, destinations for which THAI expects high demand next year when the economy recovers.

Meanwhile, THAI Airways also purchased of six Airbus A380 superjumbo jets with delivery starting in August 2012.

The superjumbo jets will serve several destinations in Europe after its new destination to Oslo in Norway with a good passenger response at an average cabin occupancy of 80 per cent.

Affected by the world economic slowdown and the outbreak of Influenza A(H1N1) in the fourth quarter, the national flag carrier planned to cut costs by Bt19 billion (US$560 million) under its rehabilitation plan. Earnings before interest, tax, depreciation and amortisation is expected to be Bt30 billion ($880 million) this year with a cabin factor of 75 per cent on average. (TNA)"

orginalen kan leses her: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=169502&page=55
 
Står vel ingenting om at de skal bruke denne på OSL da men snarere at de skal bruke den på flere destinasjoner i Europa da de opplever gode passasjertall på sine ruter dit, deriblant Osloruten som har hatt over 80 % belegg siden starten....(slik jeg leser det)

Dessuten har vi ingen fasiliteter til å ta i mot en A380 :)
 
Joda, men det var en testmaskin :) Terminalen er ikke bygd for å ta imot en maskin av slik størrelse. Og det blir vel neppe bygget en gate ved Terminal 2 her om den kommer av størrelse for å ta i mot en slik heller :)
 
Oki...

Hva er pax-kapasiteten på A345, A346 og B744 i Thai konfig?

vi har jo sett alle disse typene innom OSL de siste ukene. Det er vel ingen grunn til å tro at variasjonen ikke vil fortsette.
 
Da er vel LHR mer aktuell. Der går det vel noen 744'er i dag, og disse må jo få nye ruter i så fall. Disse kan fort bli overført til OSL. De 345'ene som går i dag er vel strengt tatt på lånt tid, ettersom de nok er planlagt tilbake på USA ruter så snart det blir litt mer fart i økonomien igjen der borte.
 
På det nåværende tidspunkt vel. Men ting kan vel endre seg? Har det ikke vært A380 på Galemoen før kanskje?? ;)

Rullebanen på OSL er heller ikke godkjent til å ta imot A380 på regulær basis. Maskinen som landet i fjor fikk dispensasjon, men rullebanen er egentlig ikke bred nok ifølge reglementet.
 
A380 kommer nok ikke til Oslo med det første, men artikkelen avslører jo at ruten i alle fall har bra med passasjerer!

Synes for øvrig at denne setningen var ganske flertydig:

The superjumbo jets will serve several destinations in Europe after its new destination to Oslo in Norway with a good passenger response at an average cabin occupancy of 80 per cent.
 
Selvom A 380 antagelig er uaktuelt pr idag, vil det vel ikke være dumt av OSL å bygge en eller to gater med dobbel bro på den nye klatteterminalen..
 
Last edited:
Rullebanen på OSL er heller ikke godkjent til å ta imot A380 på regulær basis. Maskinen som landet i fjor fikk dispensasjon, men rullebanen er egentlig ikke bred nok ifølge reglementet.

Rullebanen er bred nok den, kan en ta B744 benytte den så kan ta en A380. Det det derimot skofter på er avstanden mellom rullebane og takseveier (senterlinje til senterlinje mellom vester rullebane og taksevei November er temmelig nøyaktig 300 meter). Ved å ha en en A380 på en taksevei parallelt til rullebanene så må bevegelser på rullebanen stoppe. Og tilsvarende så må bevegelser på parallell taksebane stoppe ved landing/avgang med en A380.
 
Vil vel tippe på at TG vil sette in sine A380 maskiner på ruter fra BKK til LHR, SYD, NRT og kanskje FRA?

BF:cool2
 
Det er store investeringer som skal til for aa gjoere en flyplass 'A-380 ready'. Noen maa betale dette og jeg tror neppe Avinor er interessert i dette ... mange av verdens stoerre flyplasser, bl.a. her i ATL, har sagt klart fra at hvis noen har tenkt aa sette inn typen hit, saa faar de hoste opp penger til noedvendige oppgraderinger foerst ...
 
Det er store investeringer som skal til for aa gjoere en flyplass 'A-380 ready'. Noen maa betale dette og jeg tror neppe Avinor er interessert i dette ... mange av verdens stoerre flyplasser, bl.a. her i ATL, har sagt klart fra at hvis noen har tenkt aa sette inn typen hit, saa faar de hoste opp penger til noedvendige oppgraderinger foerst ...

Så fint vær OSL har om vinteren så tenker jeg at en A380 må da være fin kandidat for bussing? ;)

-A
 
Tror vi bør være fornøyd med en ny longhaul rute med widebody på OSL, om ikke vi skal fantasere om A380. Med så lite mennesker som finnes i dette landet vil det nok aldri skje på regulær basis. A380 er for flyplasser med et stort befolkningsgrunnlag og/eller mangel på slot-tider som rettferdiggjør bruken av kjempen.

Har Thai 787 i ordeboka? Det må vel være et perfekt fly på OSL rent størrelsesmessig.
 
Hvis Thai hadde skaffet 380 bare economy seter (ugh) kunne det kanskje vært aktuelt på OSL, ellers er det bare å glemme. High-yield destinasjoner som det selges 1. klasse på blir satt opp med 380'en, men nå er jo Thai viden kjent for sine mange flytype bytter på kort varsel, så det er jo lov å drømme.
 
Back
Top