US Airways begynner PHL-OSL i mai 2009

Status
Not open for further replies.
Hvordan kan folk bak gardinen elske 757 over atlanterhavet? Det klarte Icelandair å ødelegge for meg i allefall.

Fordi den gir muligheten til non-stop på ruter der det ikke er grunnlag for en WB?
Dessuten gir den mulighet til å slippe den kjipe morgenflighten fra AMS, CDG, FRA eller LHR etter en tur fra junaitn. Dette alene var nok til å velge CO på brorparten av mine reiser. AVOD ol. er totalt irrelevant for meg og mange andre.

Last edited:
Fordi den gir muligheten til non-stop på ruter der det ikke er grunnlag for en WB?
Dessuten gir den mulighet til å slippe den kjipe morgenflighten fra AMS, CDG, FRA eller LHR etter en tur fra junaitn. Dette alene var nok til å velge CO på brorparten av mine reiser. AVOD ol. er totalt irrelevant for meg og mange andre.

Kunne ikke vært mer ening. Har alltid flydd via LHR eller AMS på vei hjem fra US inntil i år da jeg valgte CO for første gang. Utrolig mye bedre å våkne opp litt før landing på OSL i stedet for å ankomme AMS 0530-0600, for så å vente i 2-3 timer for en ny flytur på 2 timer. At jeg ikke har tenkt på det tidligere er uforståelig. Og når CO i tillegg har AVOD på alle sine avganger så er det lite å lure på.

Jeg ser virkelig ikke forskjellen på å sitte 3 i bredden i en 757, eller en 777 eller hvor som helst ellers. Setetype, samt laptopstrøm er det viktigste. Så lenge laptopen lever har jeg AVOD underholding som slår et hvilket som helst fastmontert system:-)

Jeg er ganske sikker på at min neste tur til New York blir med en 757, men skal jeg noe annet sted i USA så vil jeg nok helst fly fra AMS eller LHR (eller kanskje kanskje CPH, om det ikke skulle være innstillt) og komme direkte. Innenlands i USA er ikke trivelig.

Nå er vel ikke 777 et valg til USA. Både SAS og Lufthansa tilbyr jo 2 setere til en haug destinasjoner...Midt på en tre-seter er ikke hyggelig!

Nå er vel ikke 777 et valg til USA. Både SAS og Lufthansa tilbyr jo 2 setere til en haug destinasjoner...Midt på en tre-seter er ikke hyggelig!

Kanskje ikke valg for deg, men 777 til USA blir vel brukt av KLM, United, British Airways, Air France, American, Air New Zealand. Muligens CO og DL til tider. Men nå holder vel du deg til SAS og Lufthansa...

Ja i utgangspunktet holder det jo mer enn nok med disse to - som jo heldigvis er i samme allianse. Men nwa (nå DL) og AF har jo også flere mulighter med Airbus over dammen - så alt er ikke så trist som man skulle tro.

Nei, skal si meg enig i at jeg selv også helst sitter i en 2 seter når jeg skal fly, men tross alt er 757 rutene ganske korte flyturer, og å få fly direkte til og fra Oslo er en ganske stor fordel, og sammen med PC strøm kompanserer det i masser for at det er en 3-seter. Er jo bare å skaffe seg C eller D sete, utsikten er for det meste ganske kjedelig størstedelen av turen.

Tja! Jeg har vel egentlig kun 3 destinasjoner i USA som er aktuelle for meg/oss å fly til. Seattle, Denver og Boston - da er SAS og Lufthansa absolutt det beste alternativet. Flybytte skjer i Europa og jeg kommer helt frem på en 2-seter over dammen. 2 x single aisle til Seattle og/eller Denver frister ikke. Kommer derimot CO og/eller US med 767-200 på OSL er det en helt annen sak - alliansen blir jo uansett den samme!

/eller US med 767-200 på OSL er det en helt annen sak -

Etter en tur i en loslitt og trang US 767-200 vil du lengte etter en 757 .... har aldri skjønt din aversjon mot 757 så lenge du prater så pent om DC-8 .. på innsiden er de klin like ...

Hvor har du vært de siste 30-40 årene - 8`ern er ikke lenger et alternativ som passasjer. At både DC-8 og 757 er pene å se på fra utsiden - hjelper de som sitter trangt inni fint lite.

At både DC-8 og 757 er pene å se på fra utsiden - hjelper de som sitter trangt inni fint lite.

Jeg skjønner ikke hvorfor man sitter trangere i en 757 enn i en f.eks. en 330... Ett enkelt sete er vel ikke noe smalere om det er 5 andre på samme seterad, enn om det er 7?

Et sete er et sete til du sitter i midten på en tre-seter...Men tilbake til saka - det er flott at US kommer til OSL - måtte ruten bli en suksess!

For at nabosetet skal være ledig tar du også forbehold om at alle andre reiser alene...

Vi har noen ganger når vi har vært to som reiser reservert A og C seter - de som kommer i midten er nok ikke like enig i din versjon. Men jeg har ikke noe i mot at tilbudet finnes - jo flere valg jo bedre.

Jeg tror at de som har gitt 757 over dammen en fair sjanse og et forsøk på objektiv vurdering av den flytypen , er like godt fornøyd som med en WB.
"Normale" folk ønsker en reise med minst mulig stress, og dermed mest mulig direkte rute, færrest mulig flybytter osv. Vi som er litt interesserte i fly, flyr gjerne en omvei for å oppleve noe vi tror er spesielt.

:up: Bra sagt, Dag.

Jeg har prøvd både 757, 330 og 340 over dammen, og må innrømme at antall seter i bredden ikke betyr noenting for min del.. Men selv om jeg ikke har noe i mot 757, og synes direkteflighter er både bra og praktisk, må jeg innrømme at det er en bakside ved å fly CO direkte: Den ene gange jeg har flydd direkte EWR-OSL, var jeg hjemme før klokken var 11 på formiddagen, og sov søtt innen klokken var 12, og det var goodbye døgnrytme (og, min døgnrytme er kanskje skeiv nok fra før, men der er hvertfall tilpasset arbeidstiden min.. Den døgnrytmen jeg fikk da, var tilpasset om jeg skulle ha jobbet nattskift..).

Med en mellomlanding, kommer man seg hjem seinere, og man trenger ikke holde seg våkn fullt så lenge. Jeg får aldri noe fornuftig ut av ankomstdagen uansett (beregner alltid uansett en ekstra dag eller to fra jeg kommer hjem, til jeg skal på jobb igjen), så jeg kan like gjerne tilbringe noen ekstra timer via en eller annen flyplass, som å være hjemme..

Og angående det å havne på midsete: Har selv havnet på et av de to setene i midten på en 330, uten at noen av de jeg reiste sammen med satt ved siden av meg.. (Han på ene siden var med på samme tur, men hadde booket/sjekket inn på egenhånd, så det var mer tilfeldig). På turen tilbake, så jeg også to jenter som reiste sammen, og de hadde også fått de to setene i midten på en fireseter.

Vi har noen ganger når vi har vært to som reiser reservert A og C seter - de som kommer i midten er nok ikke like enig i din versjon. Men jeg har ikke noe i mot at tilbudet finnes - jo flere valg jo bedre.

Da tar jo du en viss sjanse på at ingen velger setet i mellom dere - det finnes det ingen garanti for.

For oss som må tenke på prisen når vi skal ut å fly, har vi ikke noe valg enkelte ganger med å sitte bak i en 757 over til USA. Har aldri prøvd det, men er det billigste alternativet så tar jeg det.
Sånn er det når det er prisen som teller, enten man vil eller ikke....

Da tar jo du en viss sjanse på at ingen velger setet i mellom dere - det finnes det ingen garanti for.

Nei, om man er 2 stykker, velger A og C og det viser seg at flyet er fullt og noen får B-setet så er det bare å spørre pent om å bytte. Jeg kan ikke forstå at noen vil insistere på å sitte midt i en 3-seter om de får sjansen til å få vindu eller midtgang. Det eneste man derfor risikerer er at man ikke får hele 3-seteren i fred.

Det er klart at jeg ikke gjør!

La oss ta et eksempel: En 752 har 153 seter i M, altså 51 tresetere. Belegget er fremdeles 85%. 1/3 av M-passasjerene reiser alene. 1/3 reiser sammen med en annen person, og den siste tredjedelen reiser tre i følge.
Plutselig er 17 tresetere opptatt. Vi har nå igjen 34 tresetere igjen, og 23 tomme midtseter. Vi kan anta at de som reiser sammen to og to vil sitte ved siden av hverandre, i et midtsete og et midtgang eller vindusete. Da sitter vi igjen medd 9 personer som reiser alene som må ha en person i nabosetet, mens hele 42 får et ledig nabosete.
Dette blir selvsagt noe forenklet, et par kan jo sitte på hver side av midtgangen osv. men poenget blir det samme. Dessuten går det jo selvsagt ikke at 51 personer reiser sammen med en annen person;)

ELLER forholdet SAS A330 / CO 752

Reisende foretrekker ulike sete konfigurasjoner og betrakter "favoritt sete" på forskjellig vis. (beregning ut fra antall seter ombord)

Vindusete sete 26% / 35%
Sete mot midtgang 53% / 36%
Sete der du er blokkert fra midtgangen av annen pax 62% /43%

Selv liker jeg å sitte ved vindu. Da er 757 overlegen!

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back