Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Fortsatt endel trafikk over Iran, og ganske mye over Irak, men korridoren over der Kaspiske Hav er langt mer busy enn vanlig

53a15b0013444653953d88c3419a7090.jpg
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Turkish-korridoren, mener du... :p
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Fortsatt endel trafikk over Iran, og ganske mye over Irak, men korridoren over der Kaspiske Hav er langt mer busy enn vanlig

53a15b0013444653953d88c3419a7090.jpg
Det virker som det bare er Qatar Airways som flyr over Iran.
Trafikken til og fra OSL ville normalt fulgt ruten rett øst for Iran-Irak grensen, men nå virker alle å fly over Bagdad, rett vest for grensen. Men er Irak noe sikrere da?
Da vi var i Burj Khalifa i fjor, var det masse turister sammen oss i tårnet, fra de 2 cruise skipene som var inne. Jeg hadde ikke følt meg helt trygg om jeg skulle gjennom Hormusstredet med Cruiseskip, men de har kanskje alt endret sine reiseruter.
Svigers, som skal være med oss i Emiratene begynner å bli lit nervøse og min far mente vi burde droppe hele turen, men selv er jeg bare bekymret for hva flyselskapene skal gjøre. Med mindre det blir en veldig opptrapping....
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Med mindre det blir en veldig opptrapping....

Trump har tatt medisinen sin nå, så det virker som at ting vil roe seg. Iranerne er heller ikke spesielt interesserte i å gå i konflikt med en utilregnlig tulling, så ved å fyre av noen raketter har de sånn noenlunde reddet ansikt.

Tipper ting går tilbake til normalen i løpet av noen dager.
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Det virker som det bare er Qatar Airways som flyr over Iran.

Qatar har vel heller ikke så fryktelig stort utvalg av mulige routings inn og ut grunnet diverse sure forhold og blokkader, så da blir jo Iran-vegen den emst logiske å fly.
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Norwegian omdirigerer sine fly til Dubai, inntil videre sier de til Dagbladet i dag.
Så vidt jeg har forstått mellomlander de på Kypros. Greit nok på dagflighten tilbake til OSL, Men ganske irriterende på nattflighten til Dubai.
Hva er flytiden fra OSL til Kypros? 5 timers flytid, vil si at man er der klokken 04 på natten, når man endelig har klart å sovne.
FlyDubai og Emirates stoppet å fly til Bagdad, Det varte i ett døgn før de gjenopptok flyvningene.
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Svenske myndigheter forbyr nå flighter mellom Sverige og Iran i følge media
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Fløy QR179 DOH-OSL med Qatar i går, og da fløy vi over Kuwait, og like øst for Baghdad. Ser ut som de endret plan 7. Januar. Må si det ikke var spesielt hyggelig med tanke på alt som har skjedd, selv om de holdt seg borte fra Iran.
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Er vel mye tryggere å fly over Irak, Iran har vel alt luftvern i høyeste beredskap med auto trigger på hver minste fugl.
De ville vel uansett ikke ville merket så mye før det smalt, så de kunne like godt spart seg.

Får salig håpe Tehran er fornøyd med sitt verk og at Trump fortsetter å ta vitaminbjørnene sine, så vi heller kan konsentrere oss om Kim og hans hvite hest.
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

I kveld er det 6 dager til jeg skal til Dubai. Jeg tok derfor å sjekket avgnags og ankomsttider på OSL sine hjemmesider. For å finne ut hvor mye flyet ev. vil være forsinket til OSL fra DXB når vi sender svigers hjem på egenhånd. Jeg fant ingen ankomst tid i det hele tatt for DY fra Dubai. Heller ikke noe annen ankomst på flight DY 1933. På avgangstider står det nå Pfaros på DY1932 kl 23.00 Der er i alle fall flightnummer riktig. Men dagens ankost står med Flight 1939. På DY's hjemmeside står det bare DY 1939 PFO, intet mer. Den skulle hatt ankomst kl 17.55 Men står nå oppført med ETA 22.30
Er det vanlig at de endrer både Flight nummer og navn på destinasjon, når de må legge inn en mellomlanding for refueling?
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

I dag er det to Dubai ankomster på OSL (Dagens pluss gårsdagens). Begge med landing ca 22:30. Dubai har hatt unntakstilstand med ustabilt regnvær den siste tiden. Massive mengder overvann på både flyplassen og i gatebildet. På toppen av det hele hadde DY en kansellering den 12. på grunn av teknisk feil. Forsinkelsen ned er ikke så stor på grunn av kraftig medvind (landing mellom 10 og 11 lokal DXB tid mot normalt 09 ved å fly gjennom Iran.). Tilbake til Europa er man derfor litt forsinket avgårde pluss flytid opp mot nesten 10 timer mot normalt 7,5 til 8. I tillegg kommer fuelstopp på Pafos, og dermed normalt landing på OSL mellom 19 og 20.
 
Last edited:
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

I dag er det to Dubai ankomster på OSL (Dagens pluss gårsdagens). Begge med landing ca 22:30. Dubai har hatt unntakstilstand med ustabilt regnvær den siste tiden. Massive mengder overvann på både flyplassen og i gatebildet. På toppen av det hele hadde DY en kansellering den 12. på grunn av teknisk feil. Forsinkelsen ned er ikke så stor på grunn av kraftig medvind (landing mellom 10 og 11 lokal DXB tid mot normalt 09 ved å fly gjennom Iran.). Tilbake til Europa er man derfor litt forsinket avgårde pluss flytid opp mot nesten 10 timer mot normalt 7,5 til 8. I tillegg kommer fuelstopp på Pafos, og dermed normalt landing på OSL mellom 19 og 20.
Jeg har sett noen youtube klipp fra DXB. Milde måne for noe regnvær. Men var ikke klar over at de måtte kanselere en avgang. Og hvorfor står det da ikke 2 forskjellige tider og har begge samme flightnummer?
Edit: Ser nå at DY1933 kom 17.07
Må de fremdeles ha fulestop på vei til DXB, eller klarer de turen uten?
https://www.youtube.com/watch?v=DxtBZFweHVI
 
Last edited:
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Norwegian kjører nå fast fuel-stop til/fra Dubai. Kan ikke fly ruten over Egypt og Saudi uten.
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

EASA fraråder overflyvninger av Iran under 25.000 fot frem til midten av sommeren. Samtidig har FAA nå lempet noe på sine restriksjonen ved at man kan fly over deler av den Persiske Gulf ved at man kan fly til en rekke flyplasser der så lenge man er innenfor Oman eller Bahrain FIR


https://check-in.dk/frafraader-overflyvning-af-iran-i-seks-maaneder/

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur fraråder overflyvning af Iran i lave højder indtil 16. juli. Amerikanske FAA lemper har lempet restriktionerne i Den Persiske Golf.
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Liten tripraport fra DY 1932 OSL-DXB sist natt. Jeg antar flyet var forsinket inn, som nok var medvirkende årsak til at hjulene på LN-NHB forlot assfalten kl 23.35 isteden for 23.00 som planlagt. Det var 111pax om bord og flytiden skulle være ca 4t OSL-Paphos på Kypros. Jeg mener vi landet 03.34 LN-NHC, stod alt å tanket da vi parkerte ved siden av. Tankbilen stod klar, med 2 personer om bord, så tankingen startet på høyre side så fort det lot seg gjøre. Så vidt jeg skjønner flyttet bilen seg til venstre og fylte der etterpå. Bortsett fra en pilot som tok en walk around så var det ingen ute av flyet. Vi var Airborn igjenn etter 49 minutter. Vi landet på DXB ca 10.50 Det stod blant annet en 787 fra Air India på terminalen, så det var 10-15 min kø gjennom imigration. I fjor ankom vi på en søndag i rett tid. Da var det 45 sek. kø i Imigration. Jeg er ikke sikker på ruten etter Paphos. Men våknet lit etter en time og så ut. Jeg tror vi krysset Aqababukta. Så var det en periode med veldig svinging høyre og venstre. Akkurat som om vi fløy slalom. Senere fløy vi en god stund langs persiske gulfen, antakelig nærme Iran, da jeg fra mitt sete 25F ikke klarte å se land på høyre side. En grei flytur, heldig vis uten skrikerunger, men ganske irriterende når man endelig har sovnet, så må man rette opp seteryggen og gjøre klar til landing. Returen om 3 uker er på dagtid, jeg håper vi da kan fly over Iran, non-stop
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Norwegian flyr også Irak på DXB rutene nå. Ingen Paphos stopp
 
Re: Uroligheter i Midtøsten og påvirkning på flytrafikken - 2020

Norwegian flyr også Irak på DXB rutene nå. Ingen Paphos stopp
Men på DY sine hjemmesider står det PFO og beregnet ankomst OSL 21.35 isteden for 17.15 for dagens ankomst fra Dubai på DY1933.
På OSL sin side står det i alle fall Dubai. Hvis DY flyr over Iran skal korrekt ankomst OSL være ca 15.15 og dersom de må fly om phapos så tar det 2 timer ekstra med fuelstop, hver vei. Da burde korrekt ankomst være 19.15 Ankomst 17.15 er jo en kvasiløsning. Fuelstopp bare den ene veien og over Iran på den andre?
Bare surr for oss som skal sende gamle mennesker som knapt kan engelsk hjem fra DXB på onsdag.
 
Back
Top