Uroligheter i Hong Kong og påvirkning på luftfarten

Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Ser av Airlineroute.net at nå begynner de kinesiske selskapene, Thai, Spicejet, Garude, AirAsia, Jeju Air, Jin Air, Phillipines Airlines, Cebu Pacific alle å redusere på HKG
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Det er en magisk dato som kommer opp. 1. oktober er det 70-års jubileum for opprettelse av folkerepublikken Kina. Det vil kunne bli sett på som et tap av ansikt å ha gående en stor offentlig konflikt når dette starter.

Og, hvordan gikk det i Kina med denne jubileumsdagen? AFAIK overkjører Kina protestantene verre enn noen gang, og det ser dårlig ut for den frie demokratiske verden.
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Ser av Airlineroute.net at nå begynner de kinesiske selskapene, Thai, Spicejet, Garude, AirAsia, Jeju Air, Jin Air, Phillipines Airlines, Cebu Pacific alle å redusere på HKG



SAS skærer også ned fra 5 til 4 ugentlige nu
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

SAS skærer også ned fra 5 til 4 ugentlige nu
Og ned i 3 ukentlig. Skal snart nedover så jeg prøver skjønne endringene. Jeg ville tro at det er SAS-flyet som lander 14:45 som returnerer 01:00 dagen etter, men det ser ikke ut til å stemme med hvike flighter de ikke tar.

Ser følgende fremover:

Tirsdag 19/11 Ikke til HKG
Onsdag 20/11 OK, Ikke retur
Torsdag 21/11 OK, Ikke retur
Fredag 22/11 Ikke til HKG, retur OK
Lørdag 23/11 OK, retur OK
Søndag 24/11 OK, Ikke retur
Mandag 25/11 Ikke til HKG, retur OK
Tirsdag 26/11 Ikke til HKG, retur OK
Onsdag 27/11 OK, Ikke retur
Torsdag 28/11 OK, Ikke retur
Fredag 29/11 Ikke til HKG, retur OK
Lørdag 30/11 OK, retur OK
Søndag 1/12 OK, Ikke retur
Mandag 2/12 Ikke til HKG, retur OK
Tirsdag 3/12 Ikke til HKG, retur OK
Onsdag 4/12 Ikke til HKG, Ikke retur
Torsdag 5/12 OK, Ikke retur
Fredag 6/12 Ikke til HKG, Ikke retur
Lørdag 7/12 OK, retur OK
Søndag 8/12 OK, Ikke retur
Mandag 9/12 Ikke til HKG, retur OK

Dagene de ikke flyr selger SAS:
"China Limited" Via Beijing
"China Eastern" eller "hong kong airlines" via Shanghai.
Så regner med at dette er standardløsning til de som rammes av kanselleringer.
 
Last edited:
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Hørte idag at alle Cathay flightene til Mainland Kina blir utsatt for 2 timers Ramp Checks i Kina, ren sjikane.
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Og ned i 3 ukentlig. Skal snart nedover så jeg prøver skjønne endringene. Jeg ville tro at det er SAS-flyet som lander 14:45 som returnerer 01:00 dagen etter, men det ser ikke ut til å stemme med hvike flighter de ikke tar.

Hvis listen din er riktig ser det ut som flyet står over et døgn i HKG og derved følger crewet
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Hvis listen din er riktig ser det ut som flyet står over et døgn i HKG og derved følger crewet
Ser at listen stemmer med at flyene blir der halvannet døgn.

Og uke 49 er det altså nede i 3 ukentlig turer for SAS. Nedover torsdag, lørdag og søndag og tilbake mandag, tirsdag og lørdag.
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Men har de redusert på grunn av urolighetene? Og i så fall: hvorfor ha flyet på HKG halvannet døgn? Det ville sikkert være en fin anledning for noe litt tyngre vedlikehold, men av en eller annen grunn tviler jeg på at det vil bli gjort. Mest på grunn av urolighetene.

Eller er det en måte å sørge for at man unngår å ha crew som ender konfliktfast?
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Men har de redusert på grunn av urolighetene? Og i så fall: hvorfor ha flyet på HKG halvannet døgn? Det ville sikkert være en fin anledning for noe litt tyngre vedlikehold, men av en eller annen grunn tviler jeg på at det vil bli gjort. Mest på grunn av urolighetene.

Eller er det en måte å sørge for at man unngår å ha crew som ender konfliktfast?



Nå er det per dags dato ikke noe fare for verken fly eller crew, men nå etterspørselen stuper må man jo justere tilbudet

Og sånn bortsett fra levere passasjertall så går jo trafikken og virksomheter på HKG tilnærmet som normalt
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Fløy SAS t/r HKG 1-5/11. Selv etter plusgrade og oppgraderinger i gate var det 8 tomme seter i biz og masse ledig eco på veien til HKG. Noe bedre belegg i biz hjemover, men fortsatt ikke fullt. Veldig stille på flyplassen, så deilig uten køer å snakke om


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Singapore Airlines redusere HKG fra 7 til 6 daglige og reduserer flystørrelsen på noen av rutene

https://www.routesonline.com/news/3...1q20-hong-kong-service-changes-as-of-28nov19/

Ellers så mister ikke flyselskapene slots på HKG når de nå kutter

https://www.flightglobal.com/news/a...s-airlines-to-keep-slots-despite-capa-462603/

Hong Kong will allow airlines that have cut capacity into the territory — following months of civic unrest — to keep their prized airport slots through March.
 
Re: Uroligheter i Hong Kong og påvirkning av luftfarten

Passasjertallet ned 16,2% i november for HKG

Samtidig har SAS besluttet operere med en redusert program (4x ukentlig, med noen unntak) ut mars 2020
 
Back
Top