United og Continental slås sammen

Re: - United og Continental slås sammen

Tilton har staatt fram som den mergerkaate i aarevis. Naa har han faatt viljen sin, saa han trekker seg nok tilbake med en feeeeet bonus .....

Egen webside: http://www.unitedcontinentalmerger.com

HOUSTON AND CHICAGO, May 3, 2010 – Continental (NYSE: CAL) and United (NASDAQ: UAUA) today announced a definitive merger agreement, creating the world’s leading airline with superior service to customers, expanded access to an unparalleled global network serving 370 destinations around the world, enhanced long-term career prospects for employees, and a platform for improved profitability and sustainable long-term value for shareholders. The all-stock merger of equals brings together two of the world’s premier airlines, creating a combined company well positioned to succeed in an increasingly competitive global and domestic aviation industry.
...
The companies will host a webcast today at 8:30 a.m. EDT to discuss the merger. Participants will include Glenn Tilton and Jeff Smisek. A slide presentation and the live audio webcast will be available and archived on a new dedicated merger website at www.unitedcontinentalmerger.com and will also be available on the investor relations section of each company’s website.
http://www.unitedcontinentalmerger.com/press-release

Det virker som de overhodet ikke er bekymret for konkurransemyndighetene, noe som overrasker meg.

Basert paa at rutenettet er mindre overlappende enn det DL/NW var, tror jeg neppe det er noe problem. Og de har nok hatt foelerne ute ogsaa ...

Det virker som de overhodet ikke er bekymret for konkurransemyndighetene, noe som overrasker meg.

Nå kan det jo være at det er endel faktorer som nødvendigvis ikke kommer frem av pressemeldingen eller som er offentlig. Noen teorier kan f.eks være:

1. UA og CO har hatt en dialog med amerikanske myndighetene under prosessen, og slike ting ofte løses gjennom forhandlinger
2. Det er såpass få ruter de får monopol på at det trolig er nok med å gi fra seg "en og annen slot her og der", da de er langt mer komplimentere enn overlappene
3. Samarbeidet mellom CO og UA er uansett så tett i dag at det forandrer lite på konkuransebildet

Kan man spore disse sammenslåingsdiskusjonene tilbake til når CO meldte overgang til Star Alliance? Var denne overgangen en del av en større plan, eller er sammenslåingsdiskusjonene noe som har startet i etter allianseskiftet?

Ellers er det vel småironisk at UA (som har vært på konkursens rand og kom ut av "Chapter 11" i 2006) nå framstår som den overtagende parten i forhold til CO (som har klart seg gjennom de siste nedgangstidene uten å søke beskyttelse fra kreditorene).

UA og CO har vært i fusjonssamtaler før

Chapter 11 eller ikke, UA er fortsatt den største av de. Dessuten er chapter 11, fordel aktig for flyselskapet sin side da de i prosessen blir kvitt en hel masse gjeld og forpliktelser. I det nye selskapet vil dagen UA-aksjonærer ha 55% av aksjene, mens CO sine vil sitte med 45%

Last edited:

Naja, UA har her i Europa en meget ramponert image som först og fremst knyttes til 9-11 og 2x Chapter 11.

Jeg har mine tviler at det er sa veldig klok a beholde UA som merkenavn, men trolig ville dealen anneleders ikke har gatt frem. Continental har i de siste arene etablert seg som veldig god markenavn her i Europa.

Om dette er virkelig en "merger of equals" gjenstar a se. Jeg har litt deja-vu a la Daimler-Chrysler... Vi alle vet hvor det gikk til slutt. Störrelsen av den nye selskap er ogsa meget meget stor og AA har bevist at störrelse alene ikke löser de problemer man har.

Anyway, it's merger time og det blir na interessant a se hva skjer med US Airways. De ble förste i merger-rush men det ser ut som de blir sittende ved sidelinja na...

Aftenposten er på saken med en artikkel
http://www.aftenposten.no/reise/article3634253.ece
Slik blir verdens største flyselskap
Beholder rutenett, avviser prisøkninger.

Man skal altså beholde Continentals livery og sette inn United's navn. Lukter litt komité av det, men CO's logo har jo blitt godt kjent etterhvert. Og kanskje UA's småfrynsete rykte som BU622 viser til, vil få en bedre assosiasjon med CO's design?

Heisann!

...Chapter 11 eller ikke, UA er fortsatt den største av de. Dessuten er chapter 11, fordel aktig for flyselskapet sin side da de i prosessen blir kvitt en hel masse gjeld og forpliktelser. I det nye selskapet vil dagen UA-aksjonærer ha 55% av aksjene, mens CO sine vil sitte med 45%

Naa har jeg det selvfoelgelig litt travelt i dag, men dette er ikke det jeg forstaar. Det blir et aksje bytte der de tilligere CO aksjene blir overfoert til UA aksjer basrt paa en exchange rate. Hvem som blir sittene med mest askjer er vel avhengig av hvor mange du startet med...?

Dette har nok ikke saa mye med stoerrelsen av selskapene, men hva som er best framover. Som du/dere sikkert har faatt med dere saa kommer Jeff in som CEO med sitt management team og jeg har stor tilitt til hans evne aa drive dette selskapet framover.

Vet ikke hvilken erfaring dere har med merger, men jeg jobber i dag i et firma som ble dannet av 5 forskjellige firamer, Texas International, Continental, PeopleExpress, Frontier og New York Air. Alle tok med seg den beste baggasjen og ingen hadde noen fordommer om hvem som var best, stoerst osv. Skal dette lykkes saa maa naa UA og CO ansatte ha samme holdningen og ikke bekymre seg over hvem som "tar over hvem"... :old

Da faar jeg starte dagen min... ;)

Dag

Jeg er imponert over avgjørelsen om å beholde United navnet og samtidig benytte Continnetals sitt design. Dette skulle gi grobunn for samrbeid...og som Dag sier - dagens CO har en historie fra mange forskjellige selskaper.

Tilton har staatt fram som den mergerkaate i aarevis. Naa har han faatt viljen sin, saa han trekker seg nok tilbake med en feeeeet bonus .....

Den vanligste grunnen til selskapsfusjoner: Ledelsens ego:cool:

Samme med salg av selskaper (Arne Armani, er du der?:colgate:)

Skal dette lykkes saa maa naa UA og CO ansatte ha samme holdningen og ikke bekymre seg over hvem som "tar over hvem"... :old

Dag

Selvsagt, og jeg tror denne fusjonen vil lykkes bedre enn noen eksempler vi har har her hjemme fra og har selv inntrykk av at dette er en "merger between equals" og ikke noe tvangsekteskap ala SAS og BU.

Jeg er også enige om at det egentlig er irrelevant hvem som overtar hvem ;) Poenget mitt var bare at UA per dags dato er litt større enn CO ;) Og når det kommer til bytteforholdet så vil en som eier 1% av CO eie 0,45% av det nye selskapet, mens tallet vil være 0,55% for en UA aksjoner som eier 1% av dagen UA.

Vi er egentig 100% enige her, bare litt språklig forvirring inne i bildet:p

..og som Dag sier - dagens CO har en historie fra mange forskjellige selskaper.

...og det kan man jo si om United også.

Men kan jo også se av websiden (innhold, livery m.m.) som beskriver sammenslåingen at dette selvfølgelig ikke er noe man har kokt sammen de siste dagene. Er helt klart en del ting som man har diskutert og tenkt gjennom på alle fronter før man gikk ut med dette. Står at de skal være ferdig med transaksjonen ila. 4Q2010

Jeg er også enige om at det egentlig er irrelevant hvem som overtar hvem ;)

Det er nok noen fagforeninger som er litt uenige med deg her ... og UA's piloter sa allerede før helgen at de var innstilt på å kjøre en svært hard linje.

Hm.. så nå som selskapet blir United , så da får kanskje Oslo ruten noe annet flymaterial som B767-300.... ?? :P

Begynner man nå å nærme seg grensen for hvor store flyselskap kan bli internt i USA, med tanke på godkjenning fra konkurransemyndighetenes side? Eksempelvis ville vel en tenkt sammenslåing av Delta og kommende United ha relativt dårlige sjanser for å bli godkjent?

Flott at de beholder CO´s livery, den er overlegen.

Fruen og jeg fikk akkurat mail fra OnePass om dette. Jeg liker ikke at Continental navnet forsvinner ( som NorthWest ) men det er kun av sentimentale grunner.. Har hatt så mye flott med dem som det å fly 747 HNL-LAX de første dagene de hadde den i bruk juli 1970.. Denne i flotte Golden Bird farger:

http://www.airliners.net/photo/Cont...1634468/&sid=46213165ed8e40f164da53f0071c5a9f

Til over Stillehavet i tre etapper ( SFO-HNL-NAN-SYD ) i deres DC10-10. Den tiden da de hadde stand-up bar med stoler og sofa i Reidar-klasse...

Etc. etc...

Et bilde jeg før eller senere vil poste...:headbang

Jeg synes det er trist at United skal gå over til Continentals livery. Synes United har et mye friskere livery. Penere farger, finere font. Men kanskje er det litt for moderne for konservative amerikanere? Continental sitt livery ser litt ut som noe man kan lage i WordArt.

At United "gir opp" sin logo synes jeg igjen viser at dette er en fusjon hvor begge selskapers historie skal videreføres.

Hva skjer med produktet - blir det BusinessFirst over hele linja nå?

Back