United og Continental slås sammen

Re: - United og Continental slås sammen

Heisann!
Someone, naa har jeg liten kunnskap i business som du vet, men jeg forstaar at dette er er stock-swap og ikke en buy-out og da regnes dette som en fusjon som du sier, men igjen dette har jeg lite greie paa. Det jeg vet at vi har et veldig solid management team som jeg stoler fullt paa og jeg er ikke bekymret over hvilken besluttning de tar.

En företagsfusion innebär väl oftast formelt att ena företaget tar över det andra, även om det är en affär med aktier. En annan variant är att de sammangående företagen bildar gemensamt ett bolag som tar över alla tillgångar.

Hur som helst, United Airlines är välkommen till Arlanda :)

Dersom det blir merger. Fortsetter CO38/39 som før?

Om man skal tro det som blir sagt bl.a. her inne, så går jo ruta strålende godt, og da er det vel kanskje ingen grunn til å legge den ned.
Dog, det er mange som liker å skyte seg selv i føttene :D

Ja, men det blir en mellomlanding på Sola....:spin:p

Det er vel veldig tidlig å si noe om det ennå.....

Har absolutt ingen forventning til at det skal startes direkterute til USA fra Sola med det første. Men det er lov å drømme! Hva med direkterute IAH-SVG?

Om man skal tro det som blir sagt bl.a. her inne, så går jo ruta strålende godt, og da er det vel kanskje ingen grunn til å legge den ned.
Dog, det er mange som liker å skyte seg selv i føttene :D

Veldig sant.

Det tar vel et par år før det blir ett operativt selskap uansett.

Re: - United og Continental slås sammen ..

Wall Street Journal regnes som en seriøs avis, men det avhenger selvsagt at kildene deres er riktige, samt at styrene i begge selskaper faktisk sier ja

Nå vet jeg ikke hvor overlappende nettverk CO og UA har, men man skal vel ikke se bort fra at noen konkurransemyndigheter vil ønske å si sitt også....:)

Re: - United og Continental slås sammen ..

Nå vet jeg ikke hvor overlappende nettverk CO og UA har, men man skal vel ikke se bort fra at noen konkurransemyndigheter vil ønske å si sitt også....:)

Jeg leste kjapt på Flyertalk, at det ikke var så "ille" som det f.eks. var med DL/NW..

Dersom det blir merger. Fortsetter CO38/39 som før?

Hvordan skal man vite slike detaljer når det ikke engang er klart hva som skjer med de to selskapene? Om det er en lønnsom rute - der selskapene ikke i utgangspunktet flyr i konkurranse med hverandre - så vil de vel fortsette å fly den, om de da ikke kan bruke materiellet på en rute som er enda bedre.

Selv om det sikkert ikke er bestemt enda, så vil vel rutenettet bestå?

Hva er poenget med en sammenslåing om ikke også rutenettet skal gjennomgås?

Heisann!

En företagsfusion innebär väl oftast formelt att ena företaget tar över det andra, även om det är en affär med aktier. En annan variant är att de sammangående företagen bildar gemensamt ett bolag som tar över alla tillgångar.

Hur som helst, United Airlines är välkommen till Arlanda :)

jikswoboB! Takker for dette og jeg har som tidligere nevnt lite greie paa business detaljene.

...men HVA? Er ikke vi (CO) fortsatt velkommen til ARN... ;)

Vel det er akkurat dette "ekspertene" mener at vi (CO/UA) har en mye stoerre mulighet fordi vi ikke overlapper mange ruter eller marked. US Airways og UA har mye stoerre overlapping...

Dag

Hvordan skal man vite slike detaljer når det ikke engang er klart hva som skjer med de to selskapene? Om det er en lønnsom rute - der selskapene ikke i utgangspunktet flyr i konkurranse med hverandre - så vil de vel fortsette å fly den, om de da ikke kan bruke materiellet på en rute som er enda bedre.

Hva er poenget med en sammenslåing om ikke også rutenettet skal gjennomgås?

Jeg mente vel egentlig akkurat det samme som du sier over: Lønnsomme ruter beholdes. Jeg tenker vel som så, at CO driver de rutene de driver fordi de ser det som lønnsomt i dag, og det samme gjør UA. Jeg kan ikke se for meg at det skulle bli noe annerledes om selskapene slås sammen. Selvsagt, der de i dag flyr begge to, kan det vel tenkes at det blir noe frekvenskutting.

Vel det er akkurat dette "ekspertene" mener at vi (CO/UA) har en mye stoerre mulighet fordi vi ikke overlapper mange ruter eller marked. US Airways og UA har mye stoerre overlapping...

Dag

De utfyller hverandre ganske godt egentlig. UA har lenge siklet på en skikkelig hub i NYC, samtidlig med en god gateway sørover. Med EWR og IAH får de nettopp dette. Samtidlig får CO nytte av DEN og vestkysten. Kan bli en vinn-vinn dette, og en bedre match enn DL/NW.
CLE blir vel mer eller mindre overflødig når man har ORD, men kanskje ORD trenger litt avlastning?
Har egentlig mista litt oversikten over luftfarten i USA etter at jeg flytta der^_^

Hva skjer med Washington? Morsomt at CO igjen blir sterke i Denver...selv om det blir under et annet navn.

Bare for å være sikker, forsvinner Continental helt slik som med Delta/Northwest, eller vil vi fortsatt se Continental fly på OSL?

Spennende dette. Hvis fusjonen blir et faktum blir vel nye United verdens største flyselskap. Blir interessant å se hvordan flyprisene i USA utvikler seg hvis CO forsvinner.
Bare for å være sikker, forsvinner Continental helt slik som med Delta/Northwest, eller vil vi fortsatt se Continental fly på OSL?

Det vites ikke enda, men leser du post #1, virker det som om CO-liveryet forsvinner. Slik som med DL og NW.

Last edited:

Slik jeg har forstått det så forsvinner Continental merkenavnet. Så til slutt så er det United som flyr til OSL. Det vil ta sin tid før det skjer i praksis, det må jo godkjennes både av konkurransemyndigheter og må overføres til den enes AOC. For DL/NW så tok dette flere år.

Interessant å følge ulike lokale perspektiver:

http://www.chicagobreakingnews.com/2010/05/source-continental-united-vote-to-combine.html

Chicago in line for huge lift with United-Continental merger
With a formal announcement expected Monday that United and Continental airlines will merge and call Chicago home, the city of big shoulders gains important new bragging rights: home of the world's largest airline.

http://www.chron.com/disp/story.mpl/business/6986235.html

Continental losing Houston home in United merger
For more than a quarter- century, through bankruptcies, skyrocketing fuel prices and mounting threats from low-cost competitors, Continental Airlines called Houston its home.

Det er offisielt ...

http://money.cnn.com/2010/05/02/news/companies/United_Continental_merger/index.htm?hpt=T2

UAL Corp.'s United Airlines announced a deal to merge with Continental Airlines on Monday, in a move that would create the world's largest airline, with estimated sales of $29 billion a year.

The combined company, which will fly under the United moniker and Continental logo, is now larger than Delta Air Lines (DAL, Fortune 500), which became the country's largest airline when it merged with Northwest Airlines in 2008.

Kan man spore disse sammenslåingsdiskusjonene tilbake til når CO meldte overgang til Star Alliance? Var denne overgangen en del av en større plan, eller er sammenslåingsdiskusjonene noe som har startet i etter allianseskiftet?

Ellers er det vel småironisk at UA (som har vært på konkursens rand og kom ut av "Chapter 11" i 2006) nå framstår som den overtagende parten i forhold til CO (som har klart seg gjennom de siste nedgangstidene uten å søke beskyttelse fra kreditorene).

Back