United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Jeg laget en graf for bruk i andre sammenhenger, men det synes som noen vil ha glede av den her. I denne sammenheng er det den oransje kurven som er interessant for denne trådens emne.

Norwegian_intercontinental.jpg

Da CO lanserte OSL var de medlem av Skyteam og bygde opp ruten utelukkende basert på lokal trafikk. Dette var etter en tid der SAS nærmest panisk forsvarte sin hub politikk med frekvente uttalelser om manglende markedsgrunnlag for interkontinental trafikk fra OSL og ARN.

Da Continental endelig gikk over til STAR i oktober 2009, nektet SAS å samarbeide om ruten. Continental var fullstendig overlatt til seg selv og et aktivt salgsapparat i Oslo for å fylle maskinene, hvilket de gjorde med glans.

Ikke ett forsøk har blitt gjort på å samle produktet SK og CO/UA fra OSL. Med avgang kun noen få minutter etter hverandre, ser alle at synergien hadde vært bedre om de hadde samarbeidet.
Hadde betjeningen blitt lagt over til UA i en joint venture der SAS både feedet inn til ARN/OSL solgte og markedsførte ruten som sin egen, ville det i teorien blitt satt inn større materiell, samtidig som SAS kunne ha frigjort materiell til egen ekspansjon.

Dessverre er nok SAS så alt for opptatt av egen prestisje. Jeg tror som SQ321 skriver at markedets krav om direkteruter kom for fort og brått på SAS, sett i lys av planene til Kjos og etableringene til Thai og US Airways.
Det godt resignerte pr og propaganda maskineriet til SAS om manglende markeds forutsetninger for direkteruter for å forsvare SAS sin betjening av Skandinavia, forsvant nærmest over natten.
Dette er meget tydelig om man følger SAS sine uttalelser om potensialet fra OSL, rett før og i tiden etter at Kjos letter på sløret og vi fikk flere IC ruter rundt 2009-2010. Som over natten begynte SAS å forkynne en helt annen rutepolitikk.

Gjennom mine kilder som jobber blant selskapene i det transatlantiske samarbeidet, så er det nettopp krav i forhold til egen størrelse og som setter hinder for at SAS er blitt invitert inn.
Ser man historisk på det, så er det forstålig.

På meg virker det som om SAS sliter med å finne sin plass i den nye skandinaviske slagmarken for flyruter. Det virker som om prestisje og stress styrer ruteutvikling og etablering mer enn fornuft og langsiktighet.
Med venner, som STAR selskaper må ansees å være, ligger det muligheter mer enn hindringer. Spesielt med begrenset flåte og betjening.

Lener SAS seg på sine partnere, kan de få til veldig mye!

Det er ikke korrekt at CO utelukkende satset paa Lokal trafikk, Oslo var fra starten av en del av Continentals rutenett og man solgte betydelige mer enn Oslo Newark. Derimot hadde Continental ingen Codeshares inn og ut av Oslo (de hadde Interline) saa billetter fra andre byer i Norge og Skandinavia maatte prises deretter (en kunne selge det i en billett). Som nevnt var Oslo en del av CO's rutenett og man kunne kjoepe Oslo - Panama City med gjennomgaaende pris (kan ikke allitid bruke Seattle som eksempel og det er gode skreddere i Panama;) ).
Tom Grundstad (en tidligere kollega av meg) nevnte vel at nesten 50% av CO's trafikk til / fra Norge var destinasjoner utenfor New York - saa rundt 50% var ren lokal trafikk.

Naar CO aapnet Oslo saa hadde SAS og CO en lang historie med nettopp samarbeide og Code Share Avtaler, og mange av disse avtalene hadde vist seg meget dyre for SAS (paa samme maate som Braathens laerte meget dyrt av CodeShare avtalene med KLM) CO var paa ingen maate amatoerer, ei heller en god partner, jeg saa ofte billetter solgt av SAS til f.eks. San Diego via Newark med CO videre hvor SAS satt igjen med under NOK 50.00 for FBU-EWR t/r . Saa basert paa dyrkjoept erfaring loep ikke SAS etter Code Share Avtaler med CO.

Codeshare er avtaler som forhandles frem og ikke alltid blir man enige, verdien av OSL - LON for SAS i en Codeshare avtale med United videre til USA vil vaere lav og SAS maa (slik alle United gjoer i USA) vurdere om de vil ha stoerre verdi - inntekt med aa selge det setet lokalt OSL-LON.

I SAS (og andre selskaper) sine interne Pris Systemer finnes det ogsaa en mulighet til aa beregne hva man har av fortjeneste naar man har fordelt inntektene med selskapene som har staatt for transporten, her kan man legge inn strekning, selskap og bestillings klasse og se detaljene i enhver reise. Dette kalles Pro Ratering og er meget godt verktoey naar man skal bygge forbindelser / ruter i Reservasjons Systemene. Et eksempel fra den gang man maatte fly via CPH og HAM til Berlin var at Lufthansa automatisk ikke bekreftet CPH HAM paa disse reisene fordi SAS og Pan Am tok saa mye av billettverdien at det var NOK 0.00 igjen til Lufthansa.

Saa det handler ikke bare om prestisje fra SAS sin side, mye er ogsaa dypt forankeret i et noksaa komplekst avtaleverk og at SAS naar de la ned OSL EWR ikke hadde gode nok codeshare avtaler videre fra newark. Derfor hadde CO vesentlig bedre forutsetninger for aa lykkes i og med at de hadde 100% kontroll paa inntektene ogsaa paa trafikken videre til / fra Newark.

Naar det er sagt er det mye SAS kunne ha gjort bedre og anderledes.

Kan dette få DY til å øke antall avanger OSL/ARN-JFK?

Basert bl.a. på denne nyheten steg norwegian-aksjen til ny kursrekord på kr 327.-

Øker dette sjansen for at noen andre, som Delta åpner en OSL-BOS eller at American kommer med OSL-JFK?

Eller er det like usannsynlig som gnålingen min om DY til SYD...

Øker dette sjansen for at noen andre, som Delta åpner en OSL-BOS eller at American kommer med OSL-JFK?

Nå er det større sannsynlighet for å klare JFK nonstop enn SYD, så det hjelper litt .. :p

Men på vinteren er det neppe veldig attraktivt. De har sikkert mer innbringende steder å sette inn materiellet - akkurat som UA sier de har.

Ser forøvrig at man har stengt alle bookingklasser på UA39 i det angjeldende tidsrom unntatt de dyreste økonomiklassene. Muligens av praktiske årsaker mens de booker om gjestene ..

Nesten like.

Husk at BOS jo er en veldig liten hub for Delta med bare 22 destinasjoner hvor 2 er i Europa. AMS og LHR, hvor førstnevnte jo er i tett samarbeid med KLM og LHR er vel delvis linket til eierskapet i Virgin. Så at OSL kommer er heller tvilsomt

Nå vet jeg ikke om AA er interessert i OSL, men de gjør neppe mye her uten at BA gir dem lov

Jeg VET at de kommer tilbake. Bare så det er sagt. ;)

Det var vel også planen for US Airways på den her tiden det siste året de fløy her, og for CO sin andre daglige avgang som skulle gå daglig samme året som SAS plutslig gjenåpnet SK907 ^_^

Jeg VET at de kommer tilbake. Bare så det er sagt. ;)
lol.. Delta skulle jo også komme tilbake da de kuttet FBU i 94 eller deromkring. Vi venter fortsatt.
Personlig vil jeg ikke savne UA, det er et selskap jeg ikke bruker, men synd for OSL å miste et utenlandsk nettverksselskap.
DY har vel "ødelagt" mulighetene for at amerikanske selskaper skal prøve å etablere seg på OSL, med unntak av en rute til ORD kanskje? Her kan jo både UA og SK være aktuelle. Kanskje til og med AA? (kan jo drømme).

Tror dette med $ er riktig...

Så også på priser til NYC med flyskifte feb 16 og fant mye 2.700-2.800. Men dette kan vel med SK 2.990 tilbud å gjøre... SFO 3.700

Back