United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Har ikke prøvd de nye setene deres, men en-seterne til SAS i biz slår enhver to-seter i min bok (om man reiser alene).

Du har sikkert rett i det. Har ikke prøvd de nye SAS setene.

Jeg bare liker Amerikansk service og iskremen :)

He, he, kan få 752 med rad 21 via LHR også... Har hatt det allerede et par ganger i år.. På kjøpet kantinehopping . Sånn er nå jeg... :lol:

Som Fnate iskrem som jeg ofte får dobbelt. I tillegg så mye Goose IPA og vin jeg ønsker...

Last edited:
Og nå ryker også IAD-MAN. UA har kuttet en del Europaruter nå siste året og jeg tipper det kommer flere kutt på ruter som i dag opereres med 757..

Og nå ryker også IAD-MAN. UA har kuttet en del Europaruter nå siste året og jeg tipper det kommer flere kutt på ruter som i dag opereres med 757..

Den offisielle forklaringen er selvsagt at kapasiteten skal settes inn andre steder, men er handler det vel egentlig om at de faktisk kutter. Deres 757ere er jo ikke helt ferske fra fabrikken heller og begynner nok merke alderen

Og som det også ble nevnt hos i en artikkel hos Leehamnews: Problemet til de amerikanske selskapene er ikke aktører som Norwegian, men mangel på visjoner

UA fortsetter å kutte i Europa, denne gang blir Shannon og Glagow som rykter kommende vinter og omgjør disse til sommerruter. Generelt sett så uttaler UA at det er svakere etterspørsel til USA fra UK/Europa.

Er ikke sikker på at det er etterspørselen som er problemet. Inntredere som WOW, Norwegian, Enter etc har gjort at innholdet i honningkrukken er blitt tynnere. Ser 'de store' nå regelmessig tilbyr transatlantiske billetter til 3-400 dollar på en del strekninger. Da er det bedre å sette inn kapasiteten inennlands hvor man fortsatt kan ta 500 Atlanta-Seattle. En vei.

Dollarkursen har vel også sitt og si for den europeiske delen av markedet.
En billett billett som koster €1000 fikk de $1300-1400 for i 2014 mot $1100 idag. (Og det kommer oppå at prisene har gått ned)
For pund og kroner er tallene enda verre.

For de europeiske selskapene er det jo positivt mtp det amerikanske markedet. (De kan enten få flere euro/kroner/pund/xyz for samme billettpris som før, eller redusere prisen i dollar og dermed presse de amerikanske selskapene.

På den annen side "lider" de europeiske selskapene iom at mye av kostnadene er i dollar.

Sterk dollar kan jo også gjøre at turismen går ned, da det blir mer kostbart for folk å oppholde seg der

Av en kamerat som er pilot i United og spesielt på EWR-OSL-EWR var hans klare mening at de tapte overseas pga 757 og single isle. Jeg innrømmer selv at jeg foretrakk widebody fremfor 757 selv om den var helt grei over Atlanteren.

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk

Av en kamerat som er pilot i United og spesielt på EWR-OSL-EWR var hans klare mening at de tapte overseas pga 757 og single isle. Jeg innrømmer selv at jeg foretrakk widebody fremfor 757 selv om den var helt grei over Atlanteren.

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk

Er det seriøst noen andre enn oss galninger som teller antall midtganger på flyet?

Ikke engang jeg gjør det. Det er jo pris+service+comfort (+evt allianse, for oss som samler poeng) som tilsammen utgjør valget? Jeg kan ikke begripe at "antall midtganger" skulle kunne påvirke.

Hva om det hadde 7 midtganger, liksom? Er det bedre enn 2?

Kort sagt så nekter jeg å tro at single-aisle er årsaken til at United ikke gikk bra.

Er det seriøst noen andre enn oss galninger som teller antall midtganger på flyet?

Ikke engang jeg gjør det. Det er jo pris+service+comfort (+evt allianse, for oss som samler poeng) som tilsammen utgjør valget? Jeg kan ikke begripe at "antall midtganger" skulle kunne påvirke.

Hva om det hadde 7 midtganger, liksom? Er det bedre enn 2?.

Det har litt med komforten å gjøre. Spesielt på economy. Widebodies gir et min mening en mer romslig følelse, hvilket er positivt for komforten. Den heller trange 757en var ingen vinner der

Må heller ikke glemme at på dager med litt ekstra vind, så sliter maskinen med å kunne ta med nevneverdig frakt. Dette er gode penger, hvor en større maskin ikke vil lide på limits på samme rute.

Riktig, men samtidig kan det øke turismen i motsatt retning.

Ja, det kan du si. Men jeg tror faktisk også en del Amerikanere er redde for terror i Europa. Det er ihvertfall noe jeg stadig hører der borte.

Disclaimer: Dette har jeg null dekning for statistisk. Det er bare sånt jeg har hørt kunder og bransjekollegaer gnage om... at de ikke vil ha med familien til Europa, eller at "kona sier de ikke får reise på jobbtur til Europa pga terror". Sånt.

UA legger også ned Birmingham fra oktober av grunnet dårlig inntjening. Spent på hva som skjer med ARN på sikt.

Back