Da CO lanserte OSL var de medlem av Skyteam og bygde opp ruten utelukkende basert på lokal trafikk. Dette var etter en tid der SAS nærmest panisk forsvarte sin hub politikk med frekvente uttalelser om manglende markedsgrunnlag for interkontinental trafikk fra OSL og ARN.
Da Continental endelig gikk over til STAR i oktober 2009, nektet SAS å samarbeide om ruten. Continental var fullstendig overlatt til seg selv og et aktivt salgsapparat i Oslo for å fylle maskinene, hvilket de gjorde med glans.
Ikke ett forsøk har blitt gjort på å samle produktet SK og CO/UA fra OSL. Med avgang kun noen få minutter etter hverandre, ser alle at synergien hadde vært bedre om de hadde samarbeidet.
Hadde betjeningen blitt lagt over til UA i en joint venture der SAS både feedet inn til ARN/OSL solgte og markedsførte ruten som sin egen, ville det i teorien blitt satt inn større materiell, samtidig som SAS kunne ha frigjort materiell til egen ekspansjon.
Dessverre er nok SAS så alt for opptatt av egen prestisje. Jeg tror som SQ321 skriver at markedets krav om direkteruter kom for fort og brått på SAS, sett i lys av planene til Kjos og etableringene til Thai og US Airways.
Det godt resignerte pr og propaganda maskineriet til SAS om manglende markeds forutsetninger for direkteruter for å forsvare SAS sin betjening av Skandinavia, forsvant nærmest over natten.
Dette er meget tydelig om man følger SAS sine uttalelser om potensialet fra OSL, rett før og i tiden etter at Kjos letter på sløret og vi fikk flere IC ruter rundt 2009-2010. Som over natten begynte SAS å forkynne en helt annen rutepolitikk.
Gjennom mine kilder som jobber blant selskapene i det transatlantiske samarbeidet, så er det nettopp krav i forhold til egen størrelse og som setter hinder for at SAS er blitt invitert inn.
Ser man historisk på det, så er det forstålig.
På meg virker det som om SAS sliter med å finne sin plass i den nye skandinaviske slagmarken for flyruter. Det virker som om prestisje og stress styrer ruteutvikling og etablering mer enn fornuft og langsiktighet.
Med venner, som STAR selskaper må ansees å være, ligger det muligheter mer enn hindringer. Spesielt med begrenset flåte og betjening.
Lener SAS seg på sine partnere, kan de få til veldig mye!
Øker dette sjansen for at noen andre, som Delta åpner en OSL-BOS eller at American kommer med OSL-JFK?
Eller er det like usannsynlig som gnålingen min om DY til SYD...
Øker dette sjansen for at noen andre, som Delta åpner en OSL-BOS eller at American kommer med OSL-JFK?
Eller er det like usannsynlig som gnålingen min om DY til SYD...
Jeg VET at de kommer tilbake. Bare så det er sagt.![]()
Du vant kanskje veddemålet mot Tommy med knappest mulig margin MOW
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=70572&page=2
Du vant kanskje veddemålet mot Tommy med knappest mulig margin MOW
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=70572&page=2
lol.. Delta skulle jo også komme tilbake da de kuttet FBU i 94 eller deromkring. Vi venter fortsatt.Jeg VET at de kommer tilbake. Bare så det er sagt.![]()
United Airlines vil nedlægge nogle af sine transatlantiske flyvninger når sommertrafikken slutter, fordi den stærke dollar reducerer den internationale efterspørgsel.
Delta Air Lines vil reducere sin transatlantiske kapacitet med 2% i 4. kvartal, mens ruter til Japan, Brasilien og flere andre reduceres med 15%.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.