United domestic first class ?

apeks

ScanFlyer Silver
Har bestilt en DM bonus tur til sommeren.
Egentlig en tur i kun i C, men underveis på turen skal vi fra ORD-HNL med United.
Og agenten sa det ikke fantes business på dette flyet. Kun Coach og First.
Vi ble derfor satt på First.

Men noen som har testet First på domestic hos United ?
Lurer på om det kan sammenlignes med Business her i Europa ?
Flyet er en 777 og det er 9 timers flytid.

Er nysgjerrig på hva vi egentlig har i vente, spesielt siden flyturen er ganske lang også :-)

Lurer på om det kan sammenlignes med Business her i Europa ?
Flyet er en 777 og det er 9 timers flytid.

Ja og nei. Servicen er ganske lik som business i Europa etter min mening men man får store seter med god plass. Antar dere får en innenriksversjon av UA sine 777 siden dere skal til Hawaii, så regn med brede myke stoler i for av den gammeldagse lenestol typen

Litt annet konsept pga dette var United P.S. vi fløy, men deres business der kan sammenlignes med Domestic First
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=660491&postcount=11

Takker.

Kanskje jeg kan lure inn et spørsmål til også her.

Vi skal fly med LH fra OSL-FRA-ORD i klasse: I
Så noen dager senere fra ORD-HNL i klasse: O

Gir dette lounge access både på Gardermoen, Frankfurt og Chicago ?
Eller er det restriksjoner av noe slag på disse klassene, for eksempel innenlands i USA ?

Ingen lounge access innenriks i USA med mindre du oppfyller en av følgende:

1. Star Alliance Gold-medlem hos et ikke-amerikansk flyselskap.
2. Medlem av klubbene til United, US Airways eller Air Canada (koster $300-$400 årlig).
3. Kjøper deg inn med dagspass (ca. $40).

Ingen lounge access innenriks i USA med mindre du oppfyller en av følgende:

1. Star Alliance Gold-medlem hos et ikke-amerikansk flyselskap.
2. Medlem av klubbene til United, US Airways eller Air Canada (koster $300-$400 årlig).
3. Kjøper deg inn med dagspass (ca. $40).

eller med amerikansk gullkort og har en internasjonal connection samme dag, ankomst eller avgang senere samme dag

Amerikansk domestic "first" er som business innad i Europa bare med bedre seter og kanskje noe bedre service ut i fra min egen erfaring med Delta.

Trodde man hadde tilgang til lounger innenriks i USA når man flyr i C eller F som en del av en internasjonal reise. Når det gjelder F er det vel selskaper som også tilbyr ordentlig biz-klasse fra fastlandet, eller tar jeg feil? Jeg hadde ikke orket 9 timer på toppen av en allerede lang tur i vanlig domestic first.

Flydde HNL-SFO i first for en uke siden med United. Aldri opplevd dårligere service. Måtte plinge på personalet 3 ganger før vi fikk drikke, maten var en tørr chiabatta med noe smakløst kalkunpålegg og lydanlegget i flyet fungerte ikke så ingen fikk lyd til filmen noe som var helt vanlig og som purseren opplyste på PA at var noe han var fed up over og som han hadde klaget til maintenance gjentatte ganger. Personalet ellers var sure og tydlig slitne. Continental turen andre veien derimot var helt strålende.

Last edited:
Trodde man hadde tilgang til lounger innenriks i USA når man flyr i C eller F som en del av en internasjonal reise.

Dersom man har ett stopp paa flere dager, har man i utgangspunktet ikke adgang til lounger, men en printout som sier at man ankom internasjonalt i biz eller F, bruker vanligvis aa funke, det skader ihvertfall ikke aa spoerre.

Naar det gjelder domestic 777 vil jeg kategorisere setene som de beste paa domestic first. Det er 2+2+2 saa setene er veldig brede. Jeg velger alltid rad 1, du klarer ikke aa rekke frem til bulkhead med beina. Servicen til Hawaii er veldig spesiell. De har Champers, Maitai og oppgradert catering fra ORD. Ser at daarlig irsk Whiskey som kun passer til Irish Coffee ;) hadde en daarlig opplevelse (noe som av og til skjer med alle selskaper), tipper han floey en 757 eller 767. Jeg har tatt langt over 100 flighter med United og Continental i aar og har stort sett gode opplevelser med begge, men ogsaa daarlige fra begge. Hans flight er ogsaa mye kortere, saa servicen er redusert. Du faar to maaltider paa din flight: varm lunch (kjoett eller fisk) og ett kaldt maaltid foer landing. Det er ogsaa snacks tilgjengelig underveis

Det er store skjermer ombord paa disse maskinene, saa kun en film av gangen, samt 9 audio kanaler, inkludert live ATC. Regner med at du har med deg ipad e.l.

Jeg har ingen problemer med aa ta denne flighten til Hawaii, jeg koser meg alltid paa disse flightene

Last edited:
Dette høres bra ut synes jeg, vi er ikke kravstore.
Vi har aldri flydd noe annet enn coach, så denne turen blir vårt første møte med biz fra Europa med LH og domestic F med United i USA.

I sommer hadde vi en rundreise OSL-HEL-JFK-SFO-LAX-LAS-MIA-JFK-LHR-OSL med American og United i coach, og synes det var helt greit også.
Litt forsinkelser underveis og noen var blidere enn andre. Men alt i alt minst like bra som det vi er vant til fra europeiske selskaper.

Opplevelsen går nok også mye på hva man er vant til og hva man har å sammenligne med ?

Så dersom domestic F på United sin 777 blir å sammenligne med biz i Europa så gleder vi oss :fly

Vil ikke sammenlikne domestic F med business i Europa, det er helt klart en annerledes opplevelse på godt og vondt.

For det første er det jo "ingen" som faktisk kjøper F i USA, og behandlingen blir derfor litt deretter (de tror også at alle driter miles der borte, noe som jo i og for seg nesten er sant).

På den annen side kan jo flyvert(inn)ene være mye mer joviale, vennlige og pratsomme enn hva vi er vant med fra Europa, og det er ikke sjelden de er nysgjerrige og man kan få en god samtale.

Dersom man har ett stopp paa flere dager, har man i utgangspunktet ikke adgang til lounger, men en printout som sier at man ankom internasjonalt i biz eller F, bruker vanligvis aa funke, det skader ihvertfall ikke aa spoerre.

Så etter jeg skal teoretisk ha adgang til Lounge på ORD mellom UA flighten fra FRA og videre med F til PDX på julaften ?

Det skal også nevne at flyselskapene har flaggskipsservicer til HNL hvor man får internasjonale businessseter og ikke domestic F setene. Eksempler på dette er Delta ATL-HNL og Continental EWR-HNL. Tror også American har det ORD-HNL. Mai tai hører med, fikk nå det på Delta (selv om jeg var under 21) :cool: Eneste stedet jeg fikk servert alkohol.

Så etter jeg skal teoretisk ha adgang til Lounge på ORD mellom UA flighten fra FRA og videre med F til PDX på julaften ?

Du har jo bare stopp samme dag og da hat du selvsagt tilgang. Vår venn har flere dagers stopp, da har man teknisk sett ikke tilgang, men de pleier være smidige

Back