Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

Status
Not open for further replies.
Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

Utifra hva Jan skriver, tolkerjeg det til at de to var menige sendt av et befal, og da gjelder ikke denne loven. Det blir som at politiet sender en tilfeldig forbipasserende over for å utføre oppdraget. Vedkommende har jo selvfølgelig null politimyndighet.

§ 1. Militært befal med sersjants grad eller tilsvarende eller høyere, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel.

'Umiddelbar nærhet' kan vel kanskje også diskuteres ...

Vi for vente på svar fra klagen av leder av 135 Wings og hva Datatilsynet mener om denne registreringen. Ingen vits å diskutere Politimyndighet eller ei - her var det ikke skjult registrering - det ble gjort i all offentlighet og bekreftet av personel som utførte dette.

La dette ligge inntil svaret kommer på klagen. Hvis andre personer opplever det samme - så la oss få høre dette.

Fellowship Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

--------------------------------------------------------------------------------
Hvis du hadde lest oppslaget i RB i fjor, så uttaler sjefen på flystasjonen der at de vil fortsette å notere registreringsnumre.

De unge soldatene utførere bare ordre, og det er dårlig nettvett å henge de ut på et bilde der ansiktet deres synes.

Dette er et bildebevis at det militæret kjøretøyet befant seg langt utenfor Militært område og hvem av befalet som utførte registreringsoppdraget.

Var det et befal som registrerte? I såfall, innenfor synsvidde av militært område, har de en ganske god case etter lovutskriften over.

Var det et befal som registrerte? I såfall, innenfor synsvidde av militært område, har de en ganske god case etter lovutskriften over.

Sorry - feil begrep av meg - selvsagt ikke befal - stakkars 2 menige ( 1.gangs rekrutter) som utførte oppdraget. Jeg hadde en samtale med dem og de opptrådde helt høflige og svarte på mine spørsmål på en meget høflig måte - før de satte kursen hjemover til Flystasjonen.

Men jeg lar dette ligge til jeg får et offiselt svar fra 135 Wings og Datatilsynet.

Jan

Det er veldig sentralt ord i mitt innlegg, og det er det obsolutt siste ordet "sivile". I den loven du viser til henvises det til "Lov om militær disiplinærmyndighet " Kapittel I for virkningsområdet, og der sies det:
§ 1. Den som overtrer eller forsømmer militære tjenesteplikter som følger av lov, reglement, instruks, direktiv, forskrift eller rettmessig ordre, kan refses disiplinært.

Det samme gjelder den som overtrer eller forsømmer seg mot militær skikk og orden.

Refselse kan også ilegges den som gjør seg skyldig i borgerlig straffbare forhold

1) på militært område

2) overfor militært personell

eller

3) mot eller ved bruk av militært materiell.

Med andre ord så har militære og militærpoliti like mye "politimyndighet" overfor sivile som et hvert annet vaktselskap hvis de er utenfor et militært område.

NSFF venter en avklaring fra forsvaret i disse dager ang. notering av reg.nr. om hvorfor de gjør det. Forøvrig så er vel ikke det verre enn at vi fotograferer og noterer reg. på fly.... er det vel...

Sikkert noen i forsvaret som er bilspottere :lol:

Hva gjør de om man kommer dit uten bil?

Med andre ord så har militære og militærpoliti like mye "politimyndighet" overfor sivile som et hvert annet vaktselskap hvis de er utenfor et militært område.
Dette gjelder vel bare for befal og militærpoliti utenfor militært område.
§ 2. Befal som nevnt i § 1 har også utenfor militært område politimyndighet overfor enhver undergitt som omfattes av kapittel I i lov om den militære disiplinærmyndighet. Militærpolitiet kan utøve politimyndighet overfor enhver som omfattes av kapittel I i samme lov utenfor militært område.
Paragraf 1. gir befal, militærpoliti og militærvakt(feks. menige vaktsoldater på vakt) politimyndighet ovenfor alle på eller i umiddelbar nærhet av militært område. Definisjonen på umiddelbar nærhet skal jeg ikke prøve å si at jeg har fasiten på, men forstyrrende elementer så nær leir at det kan påvirke virksomhet/aktivitet på det militære området er umiddelbar nærhet.

Er ting kan vi slå fast - militære områder er igjerdet og merket som det. Da er den avgrensningen gjort. Så er det å definere hva umiddelbar nærhet betyr, og normal forståelse umiddelbar nærhet er innkjøring og blokkering av disse. Det er ikke uten grunn at gjerdene er plassert der de er plassert.

Har alerede fått en telefon i saken fra en overordnet fra Sesvollmoen grunnet at en dame var oppgitt som kontaktperson under 135 wings Gardermoen og det var feil person på ikke riktig sted - men en hyggelig samtale ble det alikvel med denne herremannen.

Svar kommer nok fra øverste leder på 135 Wings innen svarfristen - men gjør dere oppmeksom på at denne tråden er henvist til i det at den startet i 2010 med samme problem med registrering av kjennemerke. Derfor kan det være at de personer, andre offentlige instanser, samt aviser leser våre innlegg - bare så det er sagt.

Jan :old

Her var det mye rar lovtolking! ;) Det framgår klokkeklart av loven at befal kan utøve politimyndighet overfor sivile på eller i umiddelbar nærhet av militært område, fartøy eller transportmiddel (f.eks. bil).

Politimyndighet er definert i loven § 3. Der er ikke registrering av bilnummer nevnt. Registrering av bilnummer er derfor ikke utøvelse av politimyndighet. Så denne loven gjelder ikke i det hele tatt på slike tilfeller.

Å registrere bilnummer er en faktisk handling. Faktiske handlinger er bare forbudt hvis de er veldig inngripende eller hvis de strider mot lov. Å registrere bilnummer er verken inngripende eller gjort ulovlig. Derfor er det nok lov.

Skal du derimot lagre bilnumre for å knytte dem opp mot personopplysninger, f.eks. eier, må du ha hjemmel i lov. Så hvis Forsvaret skal ha lov til å registrere bilnumre for å oppbevare (lagre) dem (noe som vel er tilfellet her), må de altså ha hjemmel i lov. Finnes ingen slik hjemmel, er det forbudt. Jeg vet ikke om slik hjemmel finnes, men det kan godt hende. Å henvende seg til Forsvaret selv og til Datatilsynet for å få svar på det, virker fornuftig.

Last edited:
"Umiddelbar nærhet" er selvsagt rett utenfor porten, langs med gjerdet, rett utenfor bilen eller flyet osv. Ikke noe annet. Dvs at hvis området på andre sida av gjerdet er militært, er du i "umiddelbar nærhet". Er det derimot sivilt, er du ikke i "umiddelbar nærhet". Men uansett er det irrelevant for denne situasjonen, siden det ikke er snakk om utøvelse av politimyndighet.

Last edited:

Som seilfly never så er dette systematisk overvåking på offentlig plass uten grunnlag.
Ta det med datatilsynet og/eller forsvaret. At det er forsvaret har ingenting å si, så lenge det ikke er på militær grunn.
Er ei heller ikke utenkelig at man kan trekke inn EMK og retten til å ferdes fritt også.
(Og EMK gjelder om det er motstridigheter med andre lover)

Siden, som nevnt, det bare er et par stakkarslige rekrutter som har fått i oppdrag av sin overordnede, så kan man spørre pent og pyntlig om å få kontakt av vedkommende, som kanskje kan gi litt bedre svar.

Nå synes jeg at dette blir årets "Tråd" med start for mange år siden, Nå har jeg lest at vår spotterforening har vært i samtale eller gjordt henvendelse om denne sakentil 135 Wings og har registrert at noe svar i saken foreligger ikke her på forumet i alle fall, :headbang eller ??

Hei og takk for at du deler denne triste erfaringen.

Han svarte vel selv på hvor problemet ligger når han sa han er nye og ikke kjenner reglene...

Som SK 917 har skrevet:
Han har ingen myndighet til å be om hverken å få se bilder, eller enda mindre at de skal slettes.

Jeg har selv en gang for mange år siden opplevd at militærpoliti stoppet på veien på østsiden av plassen og ville vise en kamerat og meg bort fra vollen som ligger der.
Etter litt diksusjon frem og tilbake sa jeg at vi står på sivil grunn, og at dersom jeg skal bortvises, vil jeg bortvises av sivilt politi.

Da gikk MP tilbake til bilen sin og ringte antakelig til stasjonen. Så satte de seg inn i bilen og kjørte, og vi hørte ingeting mer.

NSFF vil kontakte OSL og gjøre oppmerksom på at spottere har blitt trakassert av militært personell. Så får vi håpe de militære kan konsentrere seg om det de har ansvar for innenfor militært område.

For orden skyld: jorvollen i nordvest, der denne hendelsen fant sted, er ikke militær grunn. Den er heller ikke OSL sin grunn, men eies av en privat grunneier som ikke har noe i mot at vi benytter jordvollen til å se og fotografere fly.

Mvh Ole
sekretær og nestleder i NSFF

30-06-2010, 10:29

Som man ser så er dette vel 11 mnd siden og mitt spørsmål er om det foreligger noe svar eller noe mer oppfølging av denne viktig saken i denne 11 mnd perioden ??

Kanskje på tide m noe mee oppfølging og å be om svar i sakens anledning Fellowship ?? :fly

Jan

Fortsatt tullete å legge ut bilder som identifiserer de menige.
Dette er en "ikke" sak i mine øyne....

Dekk til skiltene, ta bussen om dere er paranoide

Som seilfly never så er dette systematisk overvåking på offentlig plass uten grunnlag.
Ta det med datatilsynet og/eller forsvaret. At det er forsvaret har ingenting å si, så lenge det ikke er på militær grunn.
Er ei heller ikke utenkelig at man kan trekke inn EMK og retten til å ferdes fritt også.
(Og EMK gjelder om det er motstridigheter med andre lover)

Siden, som nevnt, det bare er et par stakkarslige rekrutter som har fått i oppdrag av sin overordnede, så kan man spørre pent og pyntlig om å få kontakt av vedkommende, som kanskje kan gi litt bedre svar.

Min offisielle klage er sendt 135 Wings med kopi til Datatilsynet for uttalelse om har konsesjon for det de gjør på privat eiendom.

jan

Fortsatt tullete å legge ut bilder som identifiserer de menige.
Dette er en "ikke" sak i mine øyne....

Dekk til skiltene, ta bussen om dere er paranoide

Dette er ikke en "ikke-sak" og det handler ikke om paranoia.

Jeg synes folk idag tar for lett på dette med personvern. Vi vet ikke hva forsvaret gjør med opplysningene de innhenter og da har vi all grunn til å være skeptiske.
Jeg synes det er flott at dette er tatt opp og håper på en avklaring fra luftving.

Dette er ikke en "ikke-sak" og det handler ikke om paranoia.

Jeg synes folk idag tar for lett på dette med personvern. Vi vet ikke hva forsvaret gjør med opplysningene de innhenter og da har vi all grunn til å være skeptiske.
Jeg synes det er flott at dette er tatt opp og håper på en avklaring fra luftving.

Nei det gjør vi ikke, men mest sannsynlig ingenting. Og hva kan man egentlig gjøre med et reg.nummer?
Men for alt du vet så kan jo jeg ha skrevet ned reg.nummer på bilen din jeg, du kjører jo tross alt rundt på den til daglig(nå kjenner jeg ikke deg, men går ut ifra at du har bil ;) )

Synes dette blir litt storm i et vannglass..

Soldatene har retten på sin side, selvom du står på sivil grunn er dette i umiddelbar nærhet av militært område, dermed har de politimyndighet. Klage derimot har du lov til og jeg håper at du deler svaret på klagen når du får det.
Jeg er enig i din tolkning av Lov om politimyndighet i det militære forsvar § 1. Naturlig forståelse av bestemmelsens første setning tilsier at det er snakk om politimyndighet på steder/omgivelser i umiddelbar nærhet av det militære området. Vollen må sies å være i umiddelbar nærhet til Gardermoen flystasjon, og jeg vil tro at soldatene dermed har sitt på det rene.

Del gjerne svaret på klagen!

Last edited:

Det er jo ikke privatpersoner som registrerer skiltnummer til personlig bruk. Hvem som helst kan sende registreringsnummeret til 2282 for å vite hvem som eier bilen.

Uansett, om skiltnummer er regnet som personopplysninger(mener og vite at dette er en gråsone?) skal behandlingen av mitt skiltnummer skje etter personopplysningsloven når det er det offentlige som innhenter det. Enkelt og greit.

Og igjen, her er det viktig å få svar på om forsvaret lagrer dette på notatblokken tilfelle rottefelle eller om skiltnummer blir lagret i en database over hvem som har besøkt vollen. Stooor forskjell, men hva vet vi.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back