Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

Status
Not open for further replies.
Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

1-1 ... man kan jo revurdere det i løpet av sommeren ... ? ;)

Inviter dem heller på grillings neste gang - det er jo bare et par hyggelige ungdommer som har fått oppdrag av sjefen sin.

Tja, 1:1 er det ikke ,da får man legge ut bilde av stasjonsjefen på GEN ikke ungdommene

1-1 ... man kan jo revurdere det i løpet av sommeren ... ? ;)

Inviter dem heller på grillings neste gang - det er jo bare et par hyggelige ungdommer som har fått oppdrag av sjefen sin.

Helt sant Andreas - de var hyggelige å prate med - som sagt var i begynnelsen av 20 årene - nye rekrutter som fikk dette oppdraget uten å være viten av hvorfor - hehe.

Jan

NSFF venter en avklaring fra forsvaret i disse dager ang. notering av reg.nr. om hvorfor de gjør det. Forøvrig så er vel ikke det verre enn at vi fotograferer og noterer reg. på fly.... er det vel...

Jeg sender en skriftlig klage til stasjonssjefen på 135 Ving på Gardermoen Flystasjon og vil vite hvilken regelverk og/eller lover som gir denne flystasjon registrering av mine kjennetegn - selv de som utførte registereringen stussa litt på hvorfor når alt er tillatt - de bekeftet ovenfor meg at det var tillatt å ta foto - ta opp video osv og dette ikke var militær eiendom - men plikltoppfyldene ovenfor sin stabsjef. I tillegg vil Datatilsynet bli koblet inn i det at Forsvaret utfører slik registerering.

Jeg avventer et svar som skal bli offentlig - jeg ber om de av dere som jobber i RB.NO som tidligerere har fulgt opp denne saken i avisenigjen belyser de overtredelser som den siste mnd vi har opplevd.

Det som er synd er at 135 Vings personell setter flypsottere på kartet - de som virkerlig er der alt skjer - og samtidig ville vi spottere varsle riktige avdelinger på " OSL eller MIL " om noe mistenskelige skulle dukke opp - vi trenger hverandre på Gardermoen :)

Håper at svaret fra MIL gir mere roe på sanddyna på 19 R - denne registreringen har ingen mening. Så jeg avventer et svar :)

Registrering av aktivitet nær militære baser og stasjoner kan være viktigere enn det du faktisk forstår. Er ikke alltid at det bare er personer som er interesserte i fly som dukker opp med kamera.

limanovember, det ser ut til du er blitt godt indoktrinert under oppholdet over there.

Hva med å dekke over nr skiltet når man står der?
Hadde vært litt morro å sett hva de hadde gjort da :P

Det er ingn grunn til å overdramatisere dette..
Vi har ingenting å skjule mht flyspotting

Det er nok litt 'kald krig' over dette - men man vet jo at det er vanlig med rekognosering hvis noen vil begå litt ugagn. Så med mindre noe faktisk skjer, vil neppe de nummerlistene noen gang forlate kontorskuffen til befalshavende.

Hvor attraktiv er Galemoen som terrormål? Ikke så veldig, men vi vet også at rasjonell tankegang ikke alltid er det mest fremtredende hos disse bandittene.

Registrering av aktivitet nær militære baser og stasjoner kan være viktigere enn det du faktisk forstår. Er ikke alltid at det bare er personer som er interesserte i fly som dukker opp med kamera.

Er det ingen som er enige med han over?
Hvorfor kan ikke Forsvaret få lov til og notere seg regnr til dere som står og tar bilder av fly? Jeg skjønner at enkelte har laget en veldig stor sak ut av dette. Hva hvis dette er et lite steg ifm nasjonal sikkerhet?

ATC flyradar : Hvorfor tar du deg så nær av dette? :)

Det er kanskje flere sider av denne saken, ang. hvorfor de registrerer skilt, om det trengs osv? En side av saken er jo det at det sikkert ikke er et reelt trusselbilde, men at de som utfører denne kontrollen faktisk er under utdannelse/opplæring i vakthold, rekognosering og alt som følger med det. Hvordan kan de ellers få best mulig opplæring, enn og utføre "ekte" oppdrag?

Enig med LN-JAV, hvorfor lage så mye styr rundt det?. Gardermoen er vel ganske fleksibel i utgangspunktet, da synes jeg det er helt greit at Forsvaret merker seg aktiviteten rundt flyplassen. La de bare ta regnr å ikke lag noen sak ut av det, det vil garantert ikke gjøre saken noe bedre. Svaret vil av all sannsynlighet bli referert til sikkerhet. De av dere som er "bekymret" for hva som vil skje med registreringsnummeret deres kan nok ta det med knusende ro. Spill heller på lag med dem!

Er det ingen som er enige med han over?
Hvorfor kan ikke Forsvaret få lov til og notere seg regnr til dere som står og tar bilder av fly? Jeg skjønner at enkelte har laget en veldig stor sak ut av dette. Hva hvis dette er et lite steg ifm nasjonal sikkerhet?

ATC flyradar : Hvorfor tar du deg så nær av dette? :)

Jeg føler med krenket av de av personell på 135 Wings som helt åpent reiser bort til din bil - sitter å håner deg ved å vise at de nedskriver ditt kjennemerke på slik måte, dog å si helt alvorlig at dette gjøres mange dager om dagen ( sikkert tomturer). Dette er et fritt land - vi har tillatelse til å benytte denne sandvollen av grunneier - så hvorfor skal de folkene krenket deg når du er der lovlig for å nyte din hobby. Alt dette med fotografering kunne de ha gjort uten at noen for vite dette - dette er helt lattelig.

For orden skyld så har jeg klaget offisielt til 135 Wings - Gardermoen Flystasjon som Politiet ment jeg hadde rett til så lenge jeg var på en privat sivil eiendom og som ikke er skiltet med " foto forbudt" - så for vi se hva skjer.

Det er flere enn 135 Wings som har mottat klagen - så jeg er spent på hva som er tillatt og ikke tillatt av uniformert militært personel å utføre.

Jan

Hvis du hadde lest oppslaget i RB i fjor, så uttaler sjefen på flystasjonen der at de vil fortsette å notere registreringsnumre.

De unge soldatene utførere bare ordre, og det er dårlig nettvett å henge de ut på et bilde der ansiktet deres synes.

Soldatene har retten på sin side, selvom du står på sivil grunn er dette i umiddelbar nærhet av militært område, dermed har de politimyndighet. Klage derimot har du lov til og jeg håper at du deler svaret på klagen når du får det.

Soldatene har retten på sin side, selvom du står på sivil grunn er dette i umiddelbar nærhet av militært område, dermed har de politimyndighet. Klage derimot har du lov til og jeg håper at du deler svaret på klagen når du får det.

Politimyndighet har de definitivt ikke på vollen, det er direkte feil.

Igjen, det er ikke de samme regler her i Norge som i USA - den eneste politimydighet militære har er knyttet til grensekontroll mot Russland. Her er litt fra Lov om politiet som omhandler militære:

§ 20. Politimyndighet, legitimasjon og grader
Kongen kan bestemme at militært personell fra Forsvaret kan tildeles begrenset politimyndighet ved utøvelse av grenseoppsyn på landegrensen mellom Norge og Russland. Kongen gir nærmere bestemmelser om politimyndigheten.

Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

Den militære sjefen på Jan Mayen har begrenset politimyndighet og er beskrevet i "Instruks for sjefen for den militære stasjon på Jan Mayen for så vidt angår fremmedkontroll og fiskerioppsyn."

Så var det kystvakta da:
§ 21. Politimyndighet og etterforskning
Kystvaktens tjenestemenn har begrenset politimyndighet når det gjelder kontroll med overholdelsen av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller de lovene som det er vist til i §§ 9 til 12.

Kystvaktens tjenestemenn kan foreta etterforskning ved mistanke om overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller de lovene som det er vist til i §§ 9 til 12, ved andre straffbare handlinger som er begått innenfor Kystvaktens jurisdiksjonsområde, jf. § 3, og ellers etter begjæring av vedkommende påtalemyndighet.

Kongen kan gi nærmere bestemmelser om Kystvaktens politimyndighet.

Med andre ord har ikke noen militær på Gardermoen noen politimyndighet overfor sivile.

Status
Not open for further replies.
Back