Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN
Ang fotoforbud, hvilke flyplasser i Norge er det fortsatt fotoforbud på? Vet at det er det i Bodø, men kunne vært interesangt å se hvor det er fotoforbud ellers.
Er det fotoforbud på f.eks Rygge, Ørland eller Bardufoss?
Fotoforbud Militære Flyplasser - Bardufoss:
(Min erfaring fra BDU)
Ved gjerdet rundt hovedinngangen til den militære delen henger de gule skiltene med Foto forbudt (sånt som en av medlemmene her har på sitt profilbilde

) tett.
Som den helikopter interesserte karen jeg er stoppet jeg en gang for å spørre om lov til å ta bilde av UH-1B der. Etter mange telefoner helt opp til øverste leder ble det avslag, med beskjed om at jeg kunne "google" det. Har bilder av det fra da det har vært flystevner, men ønsket vinterbilder.
Neste gang jeg var i området spurte jeg på nytt. Vakta i porten sa at det ikke var lov å ta bilder innover området, men han hadde et snartenkt hode, og sa at hvis jeg gikk innenfor porten og tok bildet utover + han fikk se gjennom bildene gikk det bra.
Dessverre var det ikke nedsnødd, men nedfrosset.
Så Bardufoss har deler av flyplassområdet der fotoapparat absolutt er uønsket.
Har stått i lia over flyplassen (der man kan se hele rullebanen) og ca. 3/4 ganger har det kommet uniformert eller sivile vakter og spurt hvilke presse jeg representerte
og da har jeg prøvd å forklare "syndromet fly-spotting", vist dem fotoalbumet (skrytealbumet) mitt, tilbudt dem å se gjennom minnekortet og de har da ønska meg lykke til.
Og jeg har fått tatt bilder av helikoptre jeg ikke har sett før (på ordentlig) :
De som sikkert kan svare på fotografering og Bardufoss må være de som har tjenestegjort der eller gått på fly-skole (flymekaniker) Vet det er flere her på forumet som også har lagt ut bilder. Har de måtte skrive under på noe, eller blitt forklart hva som var reglene ???
En ting som er sikkert, og det er at det IKKE er som på 70 tallet da MP kom og henta en "forfrossen" tenåring fra samme plass og kjørte meg ned til Andselv (Bardufoss sitt sivile sentrum

) (Det tok sjelden så lang stund før de kom) Et Kodak Instamatic utgjorde ikke en fare for landets sikkerhet på 1 km avstand
Så det ville vært interessant å høre hvordan forholdene egentlig er for Bardufoss. Er det ikke en "kombi flyplass" ?
Det må vel finnes ei nettside som gir klar beskjed ....... (selv har jeg kun funnet andre/tredjehåndsopplysning om det på nett)
Så til deg som starta denne tråden, det ER ubehagelig å bli mistenkt, ikke bare som tenåring, og spesielt når du overhodet ikke gjorde noe galt.
Det får bli en annen tråd, men har fått besøk ved noen anledninger av uniformert politi mens jeg ventet på helikopter, og det var IKKE militært/privat område