• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tyrkisk pilot kjørte feil på Gardermoen

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Tyrkisk pilot kjørte feil på Gardermoen

En kvinnelig tyrkisk flykaptein kjørte feil på Gardermoen og var i ferd med å ta av utenfor rullebanen.

Aftenposten

Re: Tyrkisk pilot kjørte feil på Gardermoen

Synes ikke at kjønnet til kapteinen er viktig å få fram her, dessuten er hun jo en meget erfaren pilot og vært på Gardermoen flere ganger tidligere. Men hvorfor var det mulig å ta feil...bør en se på merkingen kanskej.

Stort pluss til flygelderen på OSL som reagerte :D

Kan det ha bitte litt med saken å gjøre at vi som eneste land har gul merking på runway?

Burde ikke ha noe å si, men.....

Ja er vel noe slikt jeg mente med mitt innlegg også.....kan det være noe med merkingen som gjør at misforståelser kan oppstå.

Forøvrig ikke overrasket over at Norge har annen farge enn de andre landene.....^_^

Norge har vel gul merking av den grunn at hvit merking ville være veldig vanskelig å se i vinterhalvåret pga snø.

Det er ihvertfall (den gode) begrunnelsen for gul midtstripe på vei, men på en rullebane bør det vel helst ikke være alt for mye snø uansett, eller?

Det er ikke alltid så lett å unngå gitt. Synes det egentlig er en god ide med de gule banemerkingene i Norge. Det synes faktisk de utenlandske pilotene jeg har snakket med som flyr til Norge også.

Originally posted by espeno

Norge har vel gul merking av den grunn at hvit merking ville være veldig vanskelig å se i vinterhalvåret pga snø.

Jeg skjønte det!!!!!:angry: Typisk at vi skal bo i det eneste landet i verden som har snø.....:(

Ja forstår argumentene om gul merkeing....men merkelig at det er kun i Norge en ser behovet...finnes da mange land med snø....
....og om en redusere eller øker misforståelsene kan en vel diskutere....

Farge på striper har vel meget lite å si når hendelsen fant sted sent på kvelden i oktober måned. På denne tiden av året er det vel ganske mørkt, så det vil si at lysene er tent. Gardermoen har grønne senterlinjelys på alle Taksebaner, samt gule og hvite kantlys/senterlys på rullebanen. Kan man virkelig ta feil av disse?:old

Bra poeng....piloten får svare på det. Er lysfargene ulikt resten av verden også?

Originally posted by Hurum

Bra poeng....piloten får svare på det. Er lysfargene ulikt resten av verden også?

Neida. lysene er helt standard

Originally posted by LN-SEK

Kan det ha bitte litt med saken å gjøre at vi som eneste land har gul merking på runway?

Burde ikke ha noe å si, men.....

Det finnes andre steder i verden også, uten at jeg har sett det med egne øyne. Nord i Japan om jeg husker riktig i farten.

Dette er OT så det hodler. Men tar sjansen på at noen synes det er litt morsomt. I natt jeg drømte at... - jeg drømte i natt, i flere sesanser, at jeg forelsket meg i en tyrkisk kvinnelig pilot. Hun var lita og søt, med mørkt og veldig kort hår. Det pussige var at hun ikke kunne være mer enn 25 år. Så her er det noe som ikke stemmer... jaja, slik går det når man leser for mye på scaiair sent på kvelden....

Originally posted by amatør

Originally posted by P.A. VIKING

En kvinnelig tyrkisk flykaptein kjørte feil på Gardermoen og var i ferd med å ta av utenfor rullebanen.

Aftenposten
Kvinnfolk bak rattet.:lol: :p :D

Og siden dette nå er så OT at det er banalt: takke f*** for at tyrkiske kvinner skjelden er blonde...., da kunne det ha gått riktig galt....:lol: :o :cry: ^_^

Back