• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Typebetegnelse 737

putzmeister

ScanFlyer Dusty
Lurer på forkortelser på typebetegnelser for 737.
733, 735, 738 osv. er helt grei. Men 73G, 73H? Går ut fra at 73W er med Winglets, men det framkommer ikke om det er 700 eller feks. 800
Håper på å bli klokere:D
 
Jeg skjønner 73G, for 737 er jo opptatt (generell betegnelse for alle 737-modeller). Men hva er poenget med 73H? Og 73G betyr vel bare at det er en -700, og har vel ingenting med winglets å gjøre?
 
Takk!

Vi snakker altså IATA-koder. Så da er "737" alle passasjermodellene til 737, "73G" er -700 uten winglets, "73W" er -700 med winglets, "738" er -800 uten winglets og "73H" er -800 med winglets.

Mens ICAO har en "B" foran og ikke skiller på fly med og uten winglets. Dessuten opererer de ikke med fellesbetegnelser. Altså står "B737" for alle -700-modeller, med og uten winglets, BBJ osv.

Lærte noe nytt i dag også gitt!
 
Back
Top