Turkish skled av rullebanen i Katmandu

CNN melder om nesten null sikt og lang sirkling . Det var andre landingsforsøk. Så første bilder av flyet i tett tåke.
 
Noen som kan oppdrive aktuell METAR for aktuelt tidspunkt? Står at det var "dårlig" vær. Alt er etter sigende relativt.
Vet ikke hvor lenge det er gått siden ulykken inntraff etter at videosnutten på NRK ble tatt, men der ser det i hvert fall ut til at det er god sikt både horisontalt og vertikalt.
 
METAR Weather report:
02:50 UTC / 08:35 local time:
VNKT 040250Z 00000KT 3000 BR FEW015 09/09 Q1016 NOSIG
23:50 UTC / 05:35 local time:
VNKT 032350Z 00000KT 0500 FG VV/// 08/07 Q1013 NOSIG

Skjedde visstnok omtrent midt i mellom tidspunktet for disse METARene.
God sikt eller ikke er jo ganske relativt avhengig av hva slags innflygning det er snakk om å hvor høyt minimum man har. I dette tilfellet var det snakk om en VOR - approach.
 
Ifølge mine kart er minimum for VOR DME 02 630' over bakken med 2,8 km sikt for category C fly.
 
Hvordan er ulykkesstatistikken for Turkish? Begynner det ikke å bli litt mange hendelser for dette meget hurtigvoksende flyselskapet.
 
A THY Turkish Airlines Airbus A330-300, registration TC-JOC performing flight TK-726 (dep Mar 3rd) from Istanbul (Turkey) to Kathmandu (Nepal) with 227 passengers and 11 crew, had aborted the first approach to Kathmandu's runway 02 and had gone around from about minimum descent altitude due to fog at about 07:11L (01:26Z), positioned for a second approach to runway 02 and touched down on runway 02 at about 07:43L (01:58Z), but then veered left off the runway and came to a stop with all gear on soft ground, the nose gear collapsed. The crew initiated an evacuation of the aircraft via slides. 4 people received minor injuries in the evacuation.

The airport is currently closed for all international traffic, domestic aircraft are permitted to land on runway 20 and depart from runway 02 with runway 02 threshold displaced by 1550 meters (remaining runway length 1550 meters).

Nepal's Civil Aviation Authority reported one of the wheels had touched down off the runway, the tyre burst, the aircraft subsequently veered left. 4 people received minor injuries during the evacuation.

Kathmandu Airport reported the aircraft went around on first approach due to lack of visual reference with the runway, the second approach occurred quite some time later.

Metars:
VNKT 040450Z VRB02KT 5000 BR FEW015 16/09 Q1016 NOSIG
VNKT 040350Z 00000KT 3500 BR FEW015 13/09 Q1016 BECMG FM0420Z 4000 BR
VNKT 040250Z 00000KT 3000 BR FEW015 09/09 Q1016 NOSIG
VNKT 032350Z 00000KT 0500 FG VV/// 08/07 Q1013 NOSIG
VNKT 032250Z 00000KT 6000 FEW020 08/08 Q1013 NOSIG
VNKT 032150Z 00000KT 7000 FEW020 08/08 Q1013 NOSIG
VNKT 032050Z 00000KT 7000 FEW020 09/09 Q1013 NOSIG

Related NOTAM:
A0030/15 NOTAMR A0029/15
Q)VNSM/QMRLC/IV/NBO/A/000/999/2741N08521E005
A)VNKT
B)1503040530 C)1503041115
E)RWY CLSD FOR ALL INTERNATIONAL FLT-S DUE DISABLE ACFT. RWY 02
THRESHOLD DISPLACED BY 1550M MARKED BY RED AND WHITE FLAG.
REMAINING RWY LENGTH 1550M FROM DISPLACED THRESHOLD RWY 02. RWY
OPEN FOR DOMESTIC FLT-S ONLY. ARR FM RWY 20 AND DEP FM 02.

http://avherald.com/h?article=482a5e9e&opt=0
 
Ser ut som det fikk litt juling, og blir vel stående i Katmandu en stund

TC-JOC er også ganske ny, levert våren 2014
 
Kathmandu er en interessant flyplass med mye hubaluba og aktivitet.

Én runway, én approach for store fly, ingen ILS, ligger kronglete til på en mini-høyde,
vanskelig å bygge ut, sliter med tåke og fugler, stooor småfly/hokus-aktivitet,
og har tidenes morsomste sikkerhetskontroll.

Runwayen har de slitt med i flere år etter at volumet av wide-body maskiner har økt,
mens vedlikeholdet har stått stille. I perioder har de måttet stenge for å reparere sprekker.

Værforhold er alltid en issue i Nepal, spesielt innenlands da alt flys visuelt.

Eksempel: I fjor var 1/3 av alle domestic flighter kansellert; totalt 12 675 stk.
og for international er det alltid mye holding og turarounds/diversions til India.

Kathmandu er spesielt utsatt på grunn av beliggenheten i dalen med stillestående luft,
tåke og sesonger med stor forurensning. KTM er det eneste stedet å fly inn i landet på.

Ang. dagens tur på gresset:

Tror TK 726 er den første maskinen som lander om morgenen, både internasjonalt og domestic.

Her har jeg satt en Google Maps marker på hvor flyet stoppet, med snuta rett nord.

https://goo.gl/maps/VorMf

Det var bare ca. 230 meter fra apron der normalt Thai sin 772 står parkert senere på dagen.

KTM har et ILS prosjekt på gang, på samme måte som de har tenkt å gjøre oppgradering av runway,
se på nytt terminalbygg etc. Men som alt i Nepal - ting tar tid.

Om ILS-planen for de teknisk interesserte: Link


Kjenner dere til andre internasjonale flyplasser (i en hovedstad) som ikke har ILS?

Namaste :)
 
det første man får beskjed om på sikkerhetsvideo

om det er en nødlanding eller en nødsituasjon, så bare gå rett ut og ikke ta med bagasjer

hva gjør apekattene..... åpne de hyllene som var lukket igjen og ta bagasjen sin....
 
det første man får beskjed om på sikkerhetsvideo

om det er en nødlanding eller en nødsituasjon, så bare gå rett ut og ikke ta med bagasjer

hva gjør apekattene..... åpne de hyllene som var lukket igjen og ta bagasjen sin....

... hva var det du kalte passasjerene???? :angry:
Det er vel akkurat som det samme som at nordmennene ville ha gjort alt de kunne for å få med taxfreeposene sine:old
 
Back
Top