Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Hvordan finansierer TK denne veksten? Har de en så heftig bunnlinje at de bare kan bestille alt de vil ha, eller er det statlig egenkapital og statlige garantier som ligger i bunnen.

Såvidt jeg vet så ja, men tror noe av tanken bak det er at der hvor Turkish flyr kan også tyrkiske bedrifter etablere seg. Iallefall er det tilfellet i afrika. Det at aksjeverdien til Turkish har skutt i været de siste årene har vel ikke vært skadelig heller.

Problemet til Turkish er at kapasiteten snart er sprengt på IST og at den nye flyplassen er nedlasset med korrupsjonsproblemer, vi får se om den står klar til 2018 som først tenkt eller om det blir en ny BER.
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Hvordan finansierer TK denne veksten? Har de en så heftig bunnlinje at de bare kan bestille alt de vil ha, eller er det statlig egenkapital og statlige garantier som ligger i bunnen.


Endel av flyene er leaset, og gjennom diverse "exim" og andre støtteordninger er det like lett å få flyfinansiering som forbrukslån
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Turkish konverterer 15 737-8MAX opsjoner til bekreftede ordre, og har da totalt 65 737MAX i bestilling med totalt 55 -8MAX og 10 -9MAX. Itillegg kommer 53 A321NEO og 4 A320NEO bestilt i fjor så fordelingen mellom Airbus og Boeing er ganske jevn

(Reuters) - Flag carrier Turkish Airlines said on Monday it has decided to convert an option to buy 15 Boeing 737-8 MAX airplanes into a firm order for delivery in 2020.

(Reuters) - Flag carrier Turkish Airlines said on Monday it has decided to convert an option to buy 15 Boeing 737-8 MAX airplanes into a firm order for delivery in 2020.
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Turkish virker også være ivrige på brukt/leiemarkedet, og har nå tatt leveringen av 2 ex-Kingfisher A330-200, som vel har vært lenge lagret og til reperasjon på LH technik

Airbus A330 -223 874 D-ALAA Lufthansa Technik ferried 03apr15 MLA-IST, Kingfisher cs, for Turkish Airlines ex VT-VJK
Airbus A330 -223 939 D-ALAB Lufthansa Technik ferried 02apr15 HAM-IST, Kingfisher cs, for Turkish Airlines ex VT-VJO
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Sannsynligvis disse to, som var to av tre som sto lagret i Zurich da jeg var der for et par år siden.
 

Attachments

  • kingfisher.jpg
    kingfisher.jpg
    59.7 KB · Views: 2,480
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Det stor i siste utgave av Airliners at Turkish også ser på muligheten for å leie 2 A380, samt at de er i samtaler med Airbus om å kjøpe 10 nye.


Atle
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Det stor i siste utgave av Airliners at Turkish også ser på muligheten for å leie 2 A380, samt at de er i samtaler med Airbus om å kjøpe 10 nye.


Atle

Det stemmer, iallefall det om leie av 2 stk A380, MEN siden TK fikk kjøpe slots på LHR, la de planene om å leie A380 fra Malaysian Airlines på is. At de er i samtaler med Airbus om kjøp av 10 nye A380, er isåfall nye rykter...
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Sannsynligvis disse to, som var to av tre som sto lagret i Zurich da jeg var der for et par år siden.


Sikkert to av de totalt fem A330 de planlegger leie i år. De skal også ha 2 -300 fra Afriqiyah

http://m.atwonline.com/leasing/turkish-airlines-lease-five-additional-airbus-a330s
Turkish Airlines will expand its widebody operations by adding five Airbus A330s to its fleet, a spokesperson confirmed to ATW.

The Istanbul-based carrier plans to lease three A330-200s from Wells Fargo Bank Northwest, NA, as well as two A330-300s from Afriqiyah Airways JSC for about eight years.
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Det stor i siste utgave av Airliners at Turkish også ser på muligheten for å leie 2 A380, samt at de er i samtaler med Airbus om å kjøpe 10 nye.


Atle
Det må så være de 2 Skymark, som aldrig nåede at blive leveret
og Så er der jo lige Skymarks A330 , som de vel også kunne være
interesseret i at overtage
Hilsen Ole
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Og da blir det ATL, fra 16. mai 2016.

Update at 0400GMT 15JUN15

Turkish Airlines starting 16MAY16 is adding another new US destination, with the launch of Istanbul Ataturk – Atlanta route. This will be served by 2-class Boeing 777-300ER aircraft on daily basis.
TK031 IST1330 – 1910ATL 77W D
TK032 ATL2200 – 1655+1IST 77W D

Ingen link til teksten over, men fant en annen artikkel om emnet ...

http://www.air-journal.fr/2015-06-15-turkish-airlines-part-a-atlanta-5145582.html
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Ja utrolig med veksten.
Noe må THY gjøre riktig.
Pris, ikke minst.
Sjekket OSL-TYO i dag. TK er ca 12200kr (billig!!), neste på lista er QR med 17500kr. Det sier seg nesten selv at de fleste vil velge TK, med mindre man konsentrerer seg om å samle poeng i et annet selskap/allianse.
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Turkish Airlines starting 16MAY16 is adding another new US destination, with the launch of Istanbul Ataturk – Atlanta route.

... men Turkish Cargo starter allerede om to uker .. 16/7. A332F.
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Ref tråden om Skymark-maskinene så vil TK ta 7 ekstra 330-300 maskinen på lease i starten av 2017

Itillegg er re-konfigureringen og fjerner av economy comfort (plus) fra deres 777-300ER godt i gang. Ser ut som 15 av 24 maskiner nå er ferdig (eller blitt levert nylig uten Y+) og har fått det nye 49C 300Y interiøret
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Ikke veldig overraskende i disse tider hvor hovedeieren er såpass opptatt med å "drite i eget reir", men Turkish utsetter leveransen av 39 A320/321neo og 737max planlagt levert mellom 2018 og 2020, til etter 2022


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Turkish med flybestillinger og vekst (samletråd)

Ser ut som Air Erdogan Turkish har avbestilt de tre siste 777-300ER de hadde i bestilling. Den ene var i praksis ferdigbygd, men havner istedet hos Iran Air, mens de to siste er endret til 777F
 
Back
Top