Trolig slutt på papiravisene hos SAS

Re: Trolig slutt på papiravisene

Hvor mange er det som reiser uten nettbrett? Jeg gjør det ikke (og putter så mye litteratur jeg kan inn der i elektronisk format), men registrerer at det er ganske mange som ikke gjør det (siste tur jeg var på hadde kanskje max 1/4 av reisefølget nettbrett). Å lese avisen på telefonen er for svært mange ikke et alternativ (jeg synes f.eks. det fungerer svært dårlig på telefonen).

Jeg har ikke nettbrett og av de jeg kjenner så er vel fordelingen omtrent som du beskriver over, og jeg vanker i et teknologimiljø. Rene nettbrett er heller ikke det hotteste man kjøper nå ser det ut som:

En av taperne er nettbrettene som etter flere år med vekst i 2014 fikk en nedgang på 36,8 prosent til 700.000 enheter.
....
Samtidig har salget av bærbare PC-er til forbrukermarkedet økt med nesten 30 prosent. En trend med synkende nettbrettsalg og økende PC-salg vi også har sett i flere andre markeder det siste året.
http://www.aftenposten.no/digital/Nettbrettsalget-stuper-490790_1.snd

Kom fra ARN nå nylig i en stinn 73G med 129 pax. Personen ved siden av meg i midtsete skulle på liv og død lese en sånn trykksverte plakat og bre den over både sete A og C i tillegg til å balansere rødvin og chips på bordet. Han var av den røslige typen også. Jeg på min side hadde nettbrett og leste alt i min egen sone uten å plage sidemann, sammen med en øl og chips

Kom fra ARN nå nylig i en stinn 73G med 129 pax. Personen ved siden av meg i midtsete skulle på liv og død lese en sånn trykksverte plakat og bre den over både sete A og C i tillegg til å balansere rødvin og chips på bordet. Han var av den røslige typen også. Jeg på min side hadde nettbrett og leste alt i min egen sone uten å plage sidemann, sammen med en øl og chips ��

Det finnes nok "knalliser" med nettbrett også, skal du se...;)

Jeg er nok litt gammeldags når det gjelder å ha ting og tang på papir, så for meg blir nok dette en degradering av produktet. Kommer nok til å teste dette tilbudet gjennom appen etter hvert, men eier ikke noen paddegreier, så det blir nok til å bruke en stor men likevel for liten mobilskjerm til formålet. Fins det noen mulighet for å få tilgang på desktopmaskin?

Ser gjennom utvalget i appen nå, og det virker som mangler en del av utvalget man finner i de fysiske hyllene i dag. De norske regionavisene mangler med unntak av Aftenposten, og jeg ser kun en eneste dansk avis (Børsen) i "hylla". Regner med de fleste reisende vil være mer interesserte i å få med seg nyheter på hjemmebane enn f.eks. China Daily.

Du må ha vært maks uheldig, når jeg her flydd det siste året har sidemann vært veldig hyggelig og brettet avisen mens han/hun har lestt for å ikke ta plass.

Ja. Du må jo huske på å laste ned avisene du skal ha med deg ombord? WiFi og SAS er jo ikke enda helt på plass.

Mitt e-DN må også lastes ned til iPad'en, og det samme med mitt e-abonnement på The Economist. Uten nettverk blir det ikke mye sus. Mulig Aftenposten har en push-løsning, eller noe slikt. Skal du benytte deg av opplegget til SAS så må du jo uansett laste dette ned. Sikkert helt uproblematisk for mange, men mitt inntrykk er at det fortsatt ikke er flertallet ombord som sitter med eget nettbrett (ad hoc observasjoner).

De avisene jeg abonnerer paa lastes ned og oppdateres automatisk ogsaa via mobil nettverket, selv har jeg ikke problemer aa "vaere paa nett" paa flyplassene, paa vei til Norge i gaar var det Automatisk paa SEATAC og i Frankfurt, mens paa OSL maatte ta 10 sekunder aa "logge paa".

Jeg skjoenner at mitt inntrykk av hvor "online" Norge er tydligvis er noe feil, har ikke vaert her paa nesten et aar, og det virker jo nesten som ting har gaatt baklengs ;)

Naa er ikke SAS alene om slike endringer, hos Lufthansa i gaar fra Frankfurt - var det nye WLAN tilbudet til Hansen, altsaa lokalt nettverk med innhold som kan streames / leses uten at det er koblet mot Internett. Et svaert godt utvalg av Aviser, blader, musikk, filmer - allt gratis. Et lignende opplegg er det paa Lokal Bussen min (United 777-200 Pacific versjon) disse ny oppussede 777 har ikke Skjermer / Monitorer ombord - der er det ogsaa en WLAN loesning med filmer, tc show etc. hos UA virker dette med Laptop, "Smart Phone" og Nettbrett - hos Lufthansa tror jeg det kun var Nettbrett / Smart Phone, skal teste naar jeg reiser hjem igjen.

I motsetning til teknologi miljoet i Norge som Discus beskriver opplever jeg i mitt prosjekt for Department of Education - Hawaii at de som driver utbygging og vedlikehold av skolene - virkelig har adoptert Nettbrett (noe skolene ogsaa gjoer i enorm hastighet - endelig blir man kvitt kart med Belgisk Kongo ;) )

Ofte hoerer vi jo at Nettverkselskapene er lite villige til omstillinger - men naar selv temmelig sid rompa selskaper som Untied kommer med loesninger som beskrevet - saa er jeg ganske overrrasket over at kundene ikke er klare ennaa ?

Jeg maa inroemme at jeg er noe overrasket over hva som

1. Nei, det er ikke noe stort problem å laste ned en avis eller to. Det er det heller ikke å gå innom kiosken for å kjøpe en slik.
2. Det som er utfordringen er at langt fra alle reiser med dippedutter som er egnet til å lese aviser på.
3. WLAN er ikke akkurat noe man kan regne med å få ombord hos SAS, selv om LH kanskje har det (også short-haul?).
4. Det er godt mulig at dette er løsningen for fremtiden, men som nevnt lenger opp i tråden så er ikke alle kundene til SAS kommet dit enda (og det er vel strengt tatt de som er det relevante her). Hvis man ikke har et nettbrett så betviler jeg sterkt at man kjøper dette for å kunne lese avisen på flyet.
5. Det har altså ikke noe med motvilje mot å ta i bruk ny teknologi å gjøre, men hva som er effekten av dette for mange av de SAS-reisende (i dag/neste måned/det neste året).

1. Nei, det er ikke noe stort problem å laste ned en avis eller to. Det er det heller ikke å gå innom kiosken for å kjøpe en slik.
2. Det som er utfordringen er at langt fra alle reiser med dippedutter som er egnet til å lese aviser på.
3. WLAN er ikke akkurat noe man kan regne med å få ombord hos SAS, selv om LH kanskje har det (også short-haul?).
4. Det er godt mulig at dette er løsningen for fremtiden, men som nevnt lenger opp i tråden så er ikke alle kundene til SAS kommet dit enda (og det er vel strengt tatt de som er det relevante her). Hvis man ikke har et nettbrett så betviler jeg sterkt at man kjøper dette for å kunne lese avisen på flyet.
5. Det har altså ikke noe med motvilje mot å ta i bruk ny teknologi å gjøre, men hva som er effekten av dette for mange av de SAS-reisende (i dag/neste måned/det neste året).

Naar det gjelder WLAN saa er det noe svaert mange selskaper jobber med, WLAN er en Short Haul loesning hos mange i Europa ogsaa hos Lufthansa som har WiFi med Internett paa Long Haul Flaaten. At jeg trakk frem Lufthansa som eksempel var at jeg selv akkurat har testet det (FRA-OSL).

Jeg er fremdeles overrasket over utfordringen i at mange ikke har adgang til Duppe Dittene - min oppfatning av Norge er tydelig svaert feil - og jeg trodde vi i USA laa tilbake for Norge paa dette omraadet, men vi ligger tydligvis foran (selv om jeg faar min loenn i form av en haandskrevet papir sjekk;) )

Maa alle kundene vaere paa plass for at fremskritt skal kunne skje ? eticket som ble trukket frem av andre (og som jeg synes er en god smamneligning) er ennaa begrenset teknologisk av hva en kan gjoere med fysiske billetter (maks 16 "kuponger" fordi ikke alle bruker eTKTS - men det har ikke hindret at man har tatt eTIKS i bruk med hva jeg synes er en rimelig hoey suksess grad.

Vel. Har SAS WLAN? Når tror man at det er på plass for SAS? Jeg har enda tilgode å sitte på et eneste Lufthansafly på short-haul som har dette (eller andre europeiske selskaper), men det rulles kanskje ut nå.

Du får vel se hva folk i denne tråden skriver om bruk av nettbrett o.l. Om det betyr at Norge henger etter vet jeg ikke.

Last edited:

Synes også dette er litt synd - de burde kjørt en mye lenger overlappingsperiode der de hadde parallelle tilbud digitalt og på papir. Samtidig kunne de satt inn internett om bord i flere maskiner og videreutviklet det digitale tilbudet før de tok vekk papiravisene. Vi skal heller ikke glemme av skandinaver er veldig glade i aviser, det bør kanskje ikke undervurderes.

Kommer de til å tilby aviser og magasiner på langdistanseruter? Dagens maskiner har jo magasinhyller selv i SAS Go, og jeg synes det er synd om man ikke kan få aviser i SAS Business.

Selv synes jeg det er upraktisk å skulle laste ned aviser, og i tillegg begynner jeg å bli lei av at alt skal leses på skjerm hele tiden.

Last edited:

Jeg skjoenner at mitt inntrykk av hvor "online" Norge er tydligvis er noe feil, har ikke vaert her paa nesten et aar, og det virker jo nesten som ting har gaatt baklengs ;)

Jeg tror du har misforstått litt når det gjelder utbredelsen av "elektroniske duppeditter" DC8-63. I min verden har de aller fleste en eller annen form for nettbrett e.l. eller mobiltelefon som brukes hyppig og aktivt til alt man holder på med på nett. Folk er imidlertid vant til å lese direkte fra nett og ikke å laste ned ting på forhånd, og derfor trengs det nok en periode med tilvenning før dette setter seg. Det hadde neppe blitt noen særlig protester dersom SAS, som er de fleste som holder til her inne sitt nærmeste selskap, hadde tilbudt WiFi ombord slik som den nordiske konkurrenten gjør.
For min del spiller dette ingen rolle - jeg får de nyhetene jeg ønsker uansett, men det er jo alltid hyggelig å få servert en dagsfersk avvis på flyet når man returnerer hjem etter en utenlandstur! ;)

Jeg tror du har misforstått litt når det gjelder utbredelsen av "elektroniske duppeditter" DC8-63. I min verden har de aller fleste en eller annen form for nettbrett e.l. eller mobiltelefon som brukes hyppig og aktivt til alt man holder på med på nett. Folk er imidlertid vant til å lese direkte fra nett og ikke å laste ned ting på forhånd, og derfor trengs det nok en periode med tilvenning før dette setter seg. Det hadde neppe blitt noen særlig protester dersom SAS, som er de fleste som holder til her inne sitt nærmeste selskap, hadde tilbudt WiFi ombord slik som den nordiske konkurrenten gjør.
For min del spiller dette ingen rolle - jeg får de nyhetene jeg ønsker uansett, men det er jo alltid hyggelig å få servert en dagsfersk avvis på flyet når man returnerer hjem etter en utenlandstur! ;)

Dette stemmer mye bedre med slik jeg oppfattet hvor utbredt Nettbrett etc. er, og jeg er vant med at avisene lastes ned i bakgrunn og er tilgjengelig offline, slik jeg ogsaa oppfattet at min fars Aftenposten gjorde. Vaare aviser har jobbet mye med "App Loesninger" - ja New York Times var jo en av de loesningene Steve Jobs demonstrerte ved iPAD lanseringen. Saa jeg er vel litt bortskjemt med loesninger som kommer oss brukere til gode;)

Jeg er enig at SAS absolutt burde ha kommet lengre med WiFi tilbudet, men samtidg ser jeg at WLAN loesningene lik det Lufthansa raskt har etablert kan vaere et godt alternativ som kan komme paa plass mye raskere enn Wifi (mye enklere innstallasjon).

Dette stemmer mye bedre med slik jeg oppfattet hvor utbredt Nettbrett etc. er, og jeg er vant med at avisene lastes ned i bakgrunn og er tilgjengelig offline, slik jeg ogsaa oppfattet at min fars Aftenposten gjorde. Vaare aviser har jobbet mye med "App Loesninger" - ja New York Times var jo en av de loesningene Steve Jobs demonstrerte ved iPAD lanseringen. Saa jeg er vel litt bortskjemt med loesninger som kommer oss brukere til gode;)

Jeg er enig at SAS absolutt burde ha kommet lengre med WiFi tilbudet, men samtidg ser jeg at WLAN loesningene lik det Lufthansa raskt har etablert kan vaere et godt alternativ som kan komme paa plass mye raskere enn Wifi (mye enklere innstallasjon).

Jeg tror utbredelse blir et litt feil ord her. Fordi utbredelse hvor? Nettbrett er sikkert utbredt i en mindre andel av befolkningen som er opptatt av data og/eller har jobber som tilsier at man har et nettbrett selv om vel trenden klart går i retning av at nettbrett ikke er så populært lengre. Jeg vil anta at det er det samme i USA, selv om jeg overhodet ikke skal uttale meg om forholdene der fordi det har jeg ikke greie på.:p

Men; jeg tror det definitivt er en misforståelse dersom du tror at store deler av Norges befolkning generelt har et nettbrett, og langt mindre har det tilgjengelig på reiser. I alle fall i Norge utgjør jo SAS sine passasjerer et bredt utvalg av befolkningen; business, feriereiser til Syden, andre fritidsturer, familiebesøk (en svært viktig gruppe reiser tror jeg). Jeg våger påstande at en overveiende andel av de reisende ikke har med nettbrett.:rolleyes:

Det er mulig jeg er fullstendig amatør nå, men å laste ned en avis 22 timer før avreise blir jo å gå baklengs inn i fremtiden? Etter 22 timer er den jo ikke fersk lengre? Da blir jo en papiravis trykket fire-fem timer på forhånd som skikkelig ferskvare å regne?:o

Slik jeg leser meddelelsen fra SAS er det man i realiteten gjør å fjerne enda et lite gode fra GO og fra ruter fra andre steder enn de store flyplassene (dvs de med lounge). For Plus-passasjerer (som har tid til å hente avisen i loungen) vil forskjellen bli minimal. Jeg vil tro antall aviser i loungene vil øke. Sist jeg var i innenriksloungen på OSL var i alle fall bunkene meget store allerede og alle tok med ett eksemplar av enten Dagbladet eller DN da de gikk.

Paradoksalt er det vel de passasjerene som går i loungen (ofte for å bruke PC, nettbrett etc., og dermed i praksis har tid og anledning til å bruke det nye alternativet) som har minst bruk for papiravisene. :( Det synes jeg er trist og bare enda et steg i retning av at forskjellen mellom SAS og DY er ikke-eksisterende.

Det er mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at dette var et gode de fleste passasjerer satte og setter stor pris på. Norge er et spesielt avislesende folk. Ja overgangen til nettaviser har kommet lenger enn de fleste europeiske land, og opplagene har falt voldsomt, allikevel selger VG fortsatt daglig mer aviser enn de danske tabloidene for eksempel noen gang har gjort. På en hverdag har jo SAS kunnet tilby to aviser (Dagbladet og DN) som tilsammen koster 55 kr i kiosken. SAS har fått dem svært svært billig. Særlig Dagbladet. Jeg synes det er veldig synd at det tilbudet nå forsvinner.

Det er mulig jeg er fullstendig amatør nå, men å laste ned en avis 22 timer før avreise blir jo å gå baklengs inn i fremtiden? Etter 22 timer er den jo ikke fersk lengre? Da blir jo en papiravis trykket fire-fem timer på forhånd som skikkelig ferskvare å regne?:o

Papiravis ved gate = dagens avis
Nedlastet avis i appen = dagens + gårsdagens avis

Ser ikke helt hvordan du klarer å gjøre dette til et poeng i favør papiravis :lol:

Papiravis ved gate = dagens avis
Nedlastet avis i appen = dagens + gårsdagens avis

Ser ikke helt hvordan du klarer å gjøre dette til et poeng i favør papiravis :lol:

I tillegg får man MYE bedre utvalg både av Norske og utenlanske medier.

Skal innrømme at dette er en bra og positiv oppgradering fra SAS sine side. Selv om nok noen vil retro sutre fordi papir er ut!
( ikke minst er det mer miljøvennlig) :D

Må innrømme at jeg, som også er gammeldags amerikaner med papirsjekker, er litt overrasket over en del av det som sies her. Trodde også Norge var kommet litt lenger enn dette.

Men å fjerne et eksisterende tilbud er upopulært, det ser vi hver eneste gang. Man har jo gjort justeringer på avistilbudet tidligere, og det ender alltid i klagestorm, akkurat som når man fjerner noe fra inflightservicen.

Men som det står i pressemeldingen, vil utvalget bli kraftig øket, og jeg vil bli forbauset om det ikke dukker opp en Windows-løsning snart.

Utvalg aviser i SAS Newsstand

Norge: Aftenposten, Dagbladet, Dagens Næringsliv og lokale/regionale aviser fra de største byene, som for eksempel Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen,

Sverige: Aftonbladet, Dagens Industri, Svenska Dagbladet

Danmark: Børsen

Internasjonale aviser: China Daily, Die Welt, Financial Times, International New York Times, Le Figaro, The Independent

Readly: Mer enn 12 000 magasiner og aviser

Må innrømme at jeg, som også er gammeldags amerikaner med papirsjekker, er litt overrasket over en del av det som sies her. Trodde også Norge var kommet litt lenger enn dette.

Men å fjerne et eksisterende tilbud er upopulært, det ser vi hver eneste gang. Man har jo gjort justeringer på avistilbudet tidligere, og det ender alltid i klagestorm, akkurat som når man fjerner noe fra inflightservicen.

Men som det står i pressemeldingen, vil utvalget bli kraftig øket, og jeg vil bli forbauset om det ikke dukker opp en Windows-løsning snart.

Joda, utvalget er veldig bra, og som du sier er reaksjonen akkurat som ved andre endringer i servicetilbudet. Men det er upraktisk å laste ned aviser i forkant av en flyvning, løsningene for å lese på nettbrett er ikke optimale og jeg er lei av alt skal leses på skjerm hele tiden.

Ikke nok aviser i innenlands-loungen i dag... En avis per 8 kunder [emoji16]

Back