Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Re: 3. RWY på OSL

Som ikke ATC-ekspert .. ligger begrensningene kun i luften eller på bakken - eller kanskje en kombinasjon? Lurte egentlig mest på om det var noe å hente med high-speedavkjørsler hvis sikten var dårlig ...
Da forstod jeg spørsmålet. Hvis det er lavsiktsprosedyrer, nei.

Nå er det 3.0 nautiske mil separasjon som gjelder på finalen til Gardermoen (i tillegg til eventuell wake turbulence separasjon). For å redusere ytterligere til 2.5 nautiske mil, kreves flere ting, blant annet RETs. Dette for å redusere runway occupancy time for trafikk som lander.

Fra et rent operativt synspunkt tror jeg ingen er uenige i at RETs burde være på plass. Men så ligger det jo i planene og.
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Så er det min tur: RET?

Rapid exit taxiways, eller "hurtigavkjøringstaksebaner" som de også kan kalles på norsk. De gjør at trafikk som lander raskere kan takse av rullebanen, da avkjøring kan gjøres i en langt høyere hastighet. (Skybrary)
 
Last edited:
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Aha! Ny TBF der. Det var jo nettopp dette alle operative sa burde komme med da Gardermoen ble prosjektert, men blårussen skulle spare penger og designet det krøkkeriet som er der i dag. Max 30 grader vinkel av banen og 150 meter rettstrekning etterpå?
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Han bør spørre om rullebanelengde, RET (nå som jeg vet hva RET betyr) og planlagt trafikkmønster. Er 2500 meter (2800 hvis de bygger taksebane helt ned i sydenden) langt nok for å kunne brukes for avganger østover mot Asia? Når ser de for seg at den prosjekterte ny-terminalen mellom midtre (dagens østre) og østre bane blir bygget, er denne prosjektert som egen frittstående terminal eller planlagt tilknyttet dagens terminal med tunnel/tog?
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

http://oslomedia.avinor.no/pressrel...senterer-konsept-for-tredje-rullebane-2485760

Avinor Oslo lufthavn har utarbeidet et konsept for implementering av en eventuell tredje rullebane som sørger for at de negative konsekvensene for nærområdet minimeres.¨

Etter en grundig kartlegging har Avinor utarbeidet et konsept for implementeringen av en eventuell tredje rullebane. Det er gjort nøye avveininger mellom behov for økt kapasitet på den ene siden og konsekvenser for miljø og lokalsamfunn på den andre siden, dersom det i fremtiden blir vedtatt å bygge en tredje rullebane.

- Dette vil i all hovedsak sørge for at de negative støykonsekvensene av en eventuell tredje rullebane minimeres, forteller Lufthavndirektør Øyvind Hasaas.

Så kan noen sikkert forklare bedre hva det faktisk går ut på
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Pressemeldingsvissvass=Rullebanen bygges når det gis klarsignal og finansiering er ordnet.

Mye fjas i den meldingen, finnes det for eksempel positive "støykonsekvenser"?
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Pressemeldingsvissvass=Rullebanen bygges når det gis klarsignal og finansiering er ordnet.

Mye fjas i den meldingen, finnes det for eksempel positive "støykonsekvenser"?

Jada! En kansellering av tredje rullebane vil ha positive støykonsekvenser for Gardermoens omegn :colgate:
 
Last edited by a moderator:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Fra NRK

22:24 Gardermoen-utvidelse stoppes ikke Regjeringspartiene og Ap stemte mot et forslag fra SV, MDG og Sp om å stoppe planleggingen av en tredje rullebane på Gardermoen. Avinor mener utvidelsen er nødvendig for å møte økt trafikkvekst, men sier samtidig at det kan stride mot klimamålene.
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Siden det nå er skjær i sjøen i London, kan man fort anta at det ikke blir noen tredje rullebane på OSL før flytrafikken er utslippsfri.
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Siden det nå er skjær i sjøen i London, kan man fort anta at det ikke blir noen tredje rullebane på OSL før flytrafikken er utslippsfri.



Med det vanlige tempoet vil nok ikke det skje uansett. ;)
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Hva har egentlig SAS med dette ?

Er vel mer et infrastruktur spørsmål som bør avgjøres i sin helhet av faginstanser i samferdselsdepartementet og ikke av selskap med økonomiske interesser


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Hva har egentlig SAS med dette ?

Er vel mer et infrastruktur spørsmål som bør avgjøres i sin helhet av faginstanser i samferdselsdepartementet og ikke av selskap med økonomiske interesser


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://snl.no/h%C3%B8ring / andre synspunkter er nå fortsatt lov :)


Det blir fortsatt avgjort av politikerne til slutt. Ellers har jo vi i Norge nå fått en tradisjon med å dampe gjennom samfunnsøkonomiske ulønnsome prosjekter (Skipstunell og tog til Tromsø blant annet), så det har vel lite å si hva faginstanser egentlig mener.
 
Last edited:
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Hva har egentlig SAS med dette ?

Er vel mer et infrastruktur spørsmål som bør avgjøres i sin helhet av faginstanser i samferdselsdepartementet og ikke av selskap med økonomiske interesser

Det er vel deres mening eller syn på saken, og det er jo heller ikke de som tar en beslutning.

Men som alle andre aktører står de jo selvsagt fritt til å mene noe. Vet ikke om dette er en høring eller ikke, men her vil jo "alle" flyselskapene komme med sin mening. Og som svarene er jo selvsagt påvirket av hvert selskap sine øknomiske interesser.

Slike høringssvar er jo også offentlige, og vil man ha litt underholdning kan man gå inn på alle innspillene som har kommet i forbindelse med utkast til nye korona- eller smittevernslov, der er det mange raringen som har sent inn brev for å mene noe :p
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Hva har egentlig SAS med dette ?

SAS har vel kanskje et ønske om å bevare sin posisjon på OSL, og en tredje rullebane vil jo bety flere slots og gjøre plass for flere konkurrenter.
Slik det er i dag/før korona er det vel i rushtiden det er kapasitetsproblemer på OSL (og ved vinterdrift da). Og i denne rushtiden sitter SK og DY på mange lukrative slots som gir mange passasjerer og gode penger i kassa. Kommer en rullebane til vil det gi økte muligheter for eksempel FR å komme inn på hovedstadstriangelet i rushtiden, noe som vil kunne ta pax fra de eksisterende aktørene og føre til prispress og lav eller ingen lønnsomhet.

Det blir som når man driver en dagligvarebutikk, og så kommer det plutselig en ny konkurrent på nabotomta, noe som kan gå kraftig ut over lønnsomheten til den eksisterende butikken.
Man ønsker som regel konkurranse velkommen utad i media og sier det er bra for konkurransen og kundene og bla bla bla, men innerst inne ville eksisterende aktør kanskje beholdt det slik det var før der man tjente penger.
 
Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

SAS har vel kanskje et ønske om å bevare sin posisjon på OSL, og en tredje rullebane vil jo bety flere slots og gjøre plass for flere konkurrenter.
Slik det er i dag/før korona er det vel i rushtiden det er kapasitetsproblemer på OSL (og ved vinterdrift da). Og i denne rushtiden sitter SK og DY på mange lukrative slots som gir mange passasjerer og gode penger i kassa. Kommer en rullebane til vil det gi økte muligheter for eksempel FR å komme inn på hovedstadstriangelet i rushtiden, noe som vil kunne ta pax fra de eksisterende aktørene og føre til prispress og lav eller ingen lønnsomhet.

Det blir som når man driver en dagligvarebutikk, og så kommer det plutselig en ny konkurrent på nabotomta, noe som kan gå kraftig ut over lønnsomheten til den eksisterende butikken.
Man ønsker som regel konkurranse velkommen utad i media og sier det er bra for konkurransen og kundene og bla bla bla, men innerst inne ville eksisterende aktør kanskje beholdt det slik det var før der man tjente penger.
Var OSL slot-begrenset i rushtiden før covid? Jeg hadde et inntrykk av at problemet var kapasitet i terminalen, men det er jo bare wild guess fra min side.
 
Back
Top